Gå til innhold

Noen som har erfaring med valp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med lille nurket av en tibetansk spaniel som kom til oss på mandagen;) Det går veldig fint med henne og barna og tilogmed pusen vår aksepterer det nye familiemedlemmet (om ikke litt småfurten da)

MEN hun vil jo ikke ha mat! Jeg hadde kjøpt det samme fòret (trodde jeg) som forrige eierne brukte, men det viste seg at de gav den voksenfòr... Jeg fikk med litt fòr fra de også og jeg har nå prøvd deres fòr, valpefòret, nytt billig fòr fra butikken..., brødskive med leverpostei- for det pleide hun å få og elsket det i følge de, men hun spiser jo nesten ingen ting:(

De gangene hun spiser så tar hun gjerne èn bit og løper avgårde med den. Regner med at det er gammel vane fra å måtte slåss med søskene om maten? Hun spiser heller fra gulvet eller hånden enn fra skåla også.

Noen som har noen tips? Annet jeg kan prøve å gi henne eller noen annen måte å få i henne mat?

Nå spiser hun jo ikke mer enn kanskje en 4-del av det hun skal ha i døgnet?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig med lite matlyst de første mnd.

Her varte det i 4mnd, selv om hunden min var 1år..

Du kan prøve å bytte for om du vil, vi gjorde det - men bedret seg likevel ikke.

Hunden vår spiste en sekk på 2mnd - nå spiser hun normalt - en sekk på en mnd.

Skrevet

Ok- regnet liksom med at det var fordi alt var nytt og skummelt, men blir jo litt engstelig også da.... Men får i henne drikke da hvertfall;)

Skrevet

Så lenge hun får i seg drikke er det flott.

Det er viktig, for at hun ikke skal bli dehydrert.

Hunder har et godt lagringsmonn, så det kommer til å gå over! Du finner selden hunder som sulter seg til døde, når de kommer til ett nytt hjem. Er snakk om en periode.

Ikke uvanlig i det hele tatt. Mye nytt, mye skremmende. Borte fra søsken og mor (kanskje far).

Men, hold øye med henne.

Går det over en uke kan du kontakte vetrinær og gå innom for å veie henne.

Ellers prøv å finne noen tyggebein, leverpostei og lign.

Fiskepudding er de glade i.

Del gjerne opp dette i terninger og ha med på tur, så kan dere få inn en rutine på godbiter og lek ved tur også. Da får hun mat på en annen måte :o)

Skrevet

Du er i ferd med å skape en ekstremt kresen hund ;-) En frisk hund sulter ikke ved matfatet. Så lenge allmentilstanden er ok, hold stand. Som hun over sier, det første som forsvinner med litt stress er matlysten. Hold deg til valpeforet du kjøpte...

-Hehe får se hvordan det går når jeg selv henter valp i morra ;-) Men har hatt noen hunder før da...

Skrevet

Godt å lese dette;)

He-he, da tenker jeg hun skal få det foret vi har ja;)

Glemte å si at hun elsker kattematen da-særlig våtforet! Men jeg tar vekk kattematen for det var visst ikke bra for hunder?

Skrevet

Du skaper en kresen hund med å gjøre det du gjør.. Hun får vel kanskje mat flere ganger om dagen .... jeg hadde kuttet ned litt på det... hold deg til for ( dyrebutikkens, ikke dagligvaren sin) . slik at du ikke skaper en kresen hund ved å gi den alt mulig og til og med prøver å håndmate.

Spiser hun ike foret sitt når det serveres så fjern det , ikke la det stå fremme...

Lykke til :)

Skrevet

kjøp skikkelig for i dyrebutikken (som hun over sier, ikke i matvarebutikken).

Hvor gammel er hun? 9uker? Prøv deg med 3 måltider om dagen. Mål opp passe mengde. Lag en fast plass, hvor det er stille og rolig for henne uten mas fra ungene i huset og kattepusen. Gjerne et godt stykke unna der katten får maten sin. Ikke lag noe styr ut av det, og la henne få matro. Har hun ikke rørt maten på 15 minutter, tar du den bare opp uten noe mer styr rundt det. Prøv igjen noen timer senere, med samme rutinen....

IKKE STYR for mye rundt det, da skjønner hun at det er noe, og stresser med det. Ikke gi noe annet i erstatning fordi hun ikke vil spise tørrforet.. Du kan evt ha på litt leverpulver i tørrmaten, da lukter det ihvertfall MYE bedre ;)

Men en valp må få i seg maten sin, så hvis hun ikke har spist på en uke så ta kontakt med veterinæren for litt råd og tips...

Jeg har min 4. hund idag og det har gått bra med alle sammen. Han jeg har nå er ikke en matglad hund og det kan fint gå to til 4 dager mellom hver gang han spiser...

Lykke til.

Hilsen Hundemassøren (og jobber i 2 hundesportbutikker)

Skrevet

Tilby mat ved "matingstider" (alt etter alder, men regner med den er ca 8 uker og da sikkert får 2-3 ganger om dagen?), i skål, la det stå framme litt og ta det så vekk.

Bløter du opp tørrfôret? Veldig mange som ikke gjør det, men dersom det serveres tørrt blir det for det første hardt å tygge, og dernest vil det ligge i magen og suge opp fuktighet og ese ut. Litt som å spise seg mett på gjærdeig- skummelt! Spesielt når man er så liten. Sett tørrforet i vann (pleier å fylle opp såpass at maten akkurat "letter" fra bunnen av skåla, det pleier å være nok). Kaldt vann er best, men da må det stå en times tid. Varmt vann trekker inn fortere, men det er litt mer ugunstig helsemessig (pleier å tenke at varmt vann i hundematen er som fast-food for oss; det går fort og er greit en gang i mellom, men ikke hver dag). Og ikke minst; oppbløtt fôr er lettere for en liten valp å sleike i seg. Ferdig oppbløtt får det en grøtaktig konsistens og kan slafses med hele utsiden av ansiktet :D

Når det er sagt så er det sant som de over her sier; litt stress er alt som skal til for å ta matlysten fra de fleste hunder. Min gamle border collie pleide å slutte å spise hver gang vi hadde en løpsk tispe på bruket (og det var i mine foreldres glanstid som oppdrettere, så med ca 15 tisper ble det fort noen uker i året selv om tispene samkjørte seg...). Han rørte ikke maten sin, gjerne opptil to uker i strekk. Feit ble'n aldri, men han ble heller aldri påfallende tynn. De har alltid litt å tære på, og de har en magisk evne til å utnytte hver minste kalori når det er magre tider. Det går helt fint :)

...og som andre har poengtert; skikkelig hundemat! ikke skvip fra dagligvaren, da får jeg vondt i sjelen min... :P

Skrevet

Tusen takk for mange svar!

Jeg har kjøpt ordentlig fòr beregnet til valper av liten rase så ikke dere tror noe annet;)

Jeg kjøpte bare en liten pose med valpefòr på butikken i går for å se om det kunne være at hun ikke likte det andre. Det hjalp ikke så nå er det "billige" fòret satt vekk)

Til morran i dag spiste hun faktisk litt brød med leverpostei og jeg har gitt henne både tørt og oppbløtet fòr.

Hun drikker jo vann og er i full fart så da slapper jeg av og regner med at hun spiser mer etter hvert;)

Er ikke bare, bare med nytt familiemedlem når vi ikke har hatt hund før, men jeg kommer vel inn i det etter hvert!

Syns det går veldig bra- hun begynner å bli tryggere nå og beveger seg litt uten meg tilogmed;) Eneste er at hun hater å sitte i buret i bilen:(

Da piper og syter hun helt til vi er hjemme igjen, men hun må vel bare venne seg til det?

Skrevet

vår første hund var utrolig mat sær eneste som fungerte for han,først måtte det var ordentlig for(men det har du jo) å maten måtte stå frem hele tiden.slipper du at hunden blir agressiv og "kaster i seg maten".gjør samme på vår nye "lille"frøken.vår leonberger på nå 8mnd.hun har en forsekk i 2mnd+-

Skrevet

Ja- har en veninne som også har maten stående fremme hele tiden. Den hunden spiser heller ikke mye, men får i seg nok. Kanskje prøve det vi også;)

Skrevet

Anbefaler ikke å ha maten stående fremme. Da blir de aldri sultne, og mange hunder spiser da faktisk mindre enn om de får måltider til faste tider, for så å ta vekk det de ikke spiser.

Angående kattematen, så er det ikke noe farlig for hunder, heller tvert imot. De aller, aller fleste hunder elsker kattemat. Grunnen er at det er basert kun på kjøtt. Katter har ikke mulighet til å utnytte seg plantemateriale slik som hunder (katter er strikte carnivorer, det er ikke hunder). Den høye andelen kjøtt gjør at maten får høy smakelighet ifht hundemat.

Skrevet

Serverer du fôret tørt eller vått?

I starten ga vi litt geitemelk ved siden av eller sammen med foret. Det er omtrendt som morsmelk for hunder. Kanskje det hjelper litt i en overgangsperiode? Prøv gjerne også med tran eller annen fiskeolje. Supersundt og mange hunder elsker det.

Skrevet

Vi har også maten stående fremme.

På den måten begynte hun å spise ordentlig.

Hun får ikke etterfylt mat, når skålen er tom - men vi tar ikke bort maten etter 15min.

Om hun ikke har matlyst på de 15min, så har hun ikke det.

Anbefaler også å "spise" med hunden. Altså, legg mat oppi hånda di. La hun spise fra hånda.

Samme med tyggebein, hold i beinet - slik at hun ikke føler at "dette er min, ingen skal få ta fra meg maten min". Det er farlig med mataggressive hunder med små barn i hjemmet og derfor lurt å venne hunden til at både du og barnet roter i maten.

Selvfølgelig ikke HVER gang hun spiser ;o)

Men innimellom.

At du skaper en kresen hund - JA. Om du bare forer henne med andre ting - såklart vil hun ha alt det andre hun kan få.

Men, at du innimellom gir pølser, fiskepudding, brødskive med leverpostei og lign er bra hvis du forbinder dette med trening/tur.

:o)

Skrevet

Vi har og maten ståande framme. Av og til et hunden opp maten med en gang, av og til står den der til neste dag. Får i utgangspunkt mat to ganger om dagen, morra og kveld. Fyller aldri på fordi det er tomt, men fyller på om det er tom ved neste måltid. Hunden er en gordon setter som aldri har vore spesielt matglad, er for det meste en type for (royal canin) han vil ha. Ofte får han middagsrester i maten sin også. Et rått egg en gang eller to i veka får han også, det er snadder for han.

Hunden et aldri når han er heime åleine, så dei dagane vi begge er borte frå tidlig morra så blir det to måltid på kveld/ettermiddag. Og som regel et han ikkje før eg kjem heim, rart det der :) Kan vere heime heile dagen med samboeren min, men et ikkje maten sin før eg kjem heim.

Eg har aldri hatt sansen for det med å fjerne maten etter ei kort stund. Mener at kvar hund har si personlighet og sine matvaner som dei må få følge. Og så må dei få lov til å bli litt matlei inniblant også. Hadde i alle fall blitt skikkelig lei av å ete samme maten dag ut og dag inn.

Skrevet

snakk med dyrlegen. de gir deg råd om det...

Skrevet

Bra hunden din spiser.

Mat stående fremme eller ikke er vel opp til eier. Skal du bruke hunden til noe, f.eks lydighet eller agility vil jeg anbefale på det sterkeste å fjerne maten. På den måten sikrer du at hunden ikke er mett når dere drar på trening. Dette er ikke gunstig pga ubahag/fare for magedregning hvis mat/trening kommer for tett. Og det er i tillegg vanskeligere å trene en mett hund som ikke vil ha mat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...