Gå til innhold

Nokon med erfaring ang Parvovirus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har levert blodprøve for å sjekke om eg har hatt den 5. barnesjukdommen før, sidan eg er lærar og har ein elev med denne sjuksommen no. Men labben ville ikkje fortelje meg noko om dette, og korleis eg skulle oppføre meg/kva forhandsreglar eg skal ta.. forsto berre at babyen ikkje burde bli smitta..

Så lurer på om det er nokon som veit meir om dette enn eg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er i tredje trimeste?

Da er det svært liten fare om du skulle bli smittet.

Denne smitten er farligst i 1. og 2. trimster, så du er nok i trygge hender iom du allerede følges opp.

Det farlige med Parvorivus B19 er ikke selve infeksjonen, men at det er en spesiell type celler som angripes. Disse cellene er svært viktig for fosteret i 2. trimester.

Dersom du er smittet, er risikoen for infeksjon hos fosteret 2-10 %, risikoen for hydrops 1-2 %. Og det du sikkert ikke vil høre, hydrops fører som oftest til fosterdød.

MEN, nå er du testet, og OM du er positiv er du såppas langt på vei at alt er egentlig under kontroll! Det kan også ta opp mot 12 uker før du evt klarer å smitte fosteret.

Så ta dine forhåndsregler og hold deg unna den personen som kan smitte deg. Dette går helt sikkert veldig bra! :)

Skrevet

Takk for beroligande info! Er nett kommen over i 3. tirmester...

men får tru det går bra. Er jo slik at den eleven som var smitta, er ferdig med inkubasjonstida si, så han smitter ikkje lenger. men det kan jo hende det er andre elevar som er vorte smitta av han... og eg kan ikkje halde meg unna alle...

Skrevet

Mener dette er grunn for sykemelding for din del. når det er kjent smitte på din arbeidsplass og du er gravid. Men dette er noe jeg tror og ikke vet helt sikkert. Forhør deg med legen din du. Er jo ikke bra du skal utsette deg for smitte om du ikke trenger å gjøre det!

Skrevet

Ja er eining i dette... får ta ein tlf til legen i måra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...