winneboo Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Fikk valp på lørdag og prøver å oppdra henne så godt jeg kan. Hun biter en del, men det under lek. Hvordan lære henne å leke uten å bite meg og datteren min? Skal jeg si nei, eller overse det og ta henne ut av situasjonen? Noen ganger finner hun ut på egen hånd at hun skal leke og kan da finne på å bite datteren min uten at hun er med på leken. Hun biter ikke hardt og brutalt men lekebiting. Regner med at det er en fase hun må igjennom, men uansett hvordan kan jeg på best mulig måte få henne til å slutte? Når vi går tur er hun fæl til å bite i båndet å gå med det i munnen. Vil ikke at hun skal ha denne vanen. Tar båndet ut av munnen hennes, men noen ganger biter hun så hardt på det at jeg nesten ikke får det ut. Hun er også fæl på å løpe mot folk på gaten mens vi går tur. Jeg vil jo at hun skal gå ved siden av meg å ikke hoppe mot folk. Hun biter de ikke, men hopper mot de og skal kose. Vi begynner på valpekurs om noen uker, så håper å få tips og hjelp da. Men føler jo at det er viktig å begynne med oppdragelsen med en gang.
Gjest Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Biting hos valper er helt normalt da det klør i munnen og i tennene. Har hunden biteleker hjemme? Det kan hjelpe å ha hundeleker (gummibein, liten ball etc) som hunden kan bite i og så gjelder det å være konsekvent å si "nei" når hun biter. For selv om det er lekebiting så i all sin iver så vet ikke valper hvor sterke de egentlig kan være og da kan det gå gale. Hopping, biting osv er vanlig valpe-adferd. Og sakte, men sikkert, plukker dere det av hunden. Bare pass på at det ikke bare blir "nei", men heller ros hunden når den gjør ting riktig - som å ikke bite, ikke hoppe osv. Det viktigste er å være konsekvent, gi hunden nok mosjon (da vil den også bli roligere hjemme), masse kos og masse ros. Alt dette vil du lære på valpekurs og så er det lurt å begynne å sosialisere hunden så tidlig som mulig. Lykke til med hunden:)
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Kjøp biteleker til hunden og kjøp en Puppy KONG. http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?pkode=L167 Vær konsekvent og si nei. Når hunden biter, AVSLUTT leken. Gå bort, se bort. Ikke steng hunden på ett rom, men du bare avslutter alt. Jeg vil anbefale deg å lese om klikertrening. Bare google opp, og jeg har mange sider som du kan få lese om du er interessert. Så slipper du å lete ) Men si ifra - gidder ikke å legge ut til ingen nytte. Lykke til og gratulerer! )
Underveis --> Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Jeg er ingen tilhenger av å leke med hunden fordi vi synes det er morsomt. I valpekassen vil mora gå imellom valper som leker for hardt og roe gemyttene før det eskalerer for mye. Valper er som unger, de klarer ikke alltid å styre når nok er nok. Til slutt er det noen som slår seg. Som oftest er det da valpen blir noe ivrig med tannebissene ;-) Det første dere må gjøre er å ha noe å leke med. Aldri lek bare med dere selv og hunden. Det er greit å bite på leken, men ikke på dere. Når hunden "tar av", så må leken abrytes umiddelbart. Det er urettferdig overfor valpen å gire den opp, for så å si "Nei!" når den biter. I min verden er dere da skyld i det selv. Leken skal da ikke tas opp igjen, selv om valpen ser rolig ut igjen. Stress er noe som det snakkes mye om i hundeverdenen, og stress tar tid å få ut av kroppen. Valper er heller ikke særlig utholdende, selv om det ser slik ut. Blir de slitne, så vil gjerne hodet mer, mens kroppen ikke vil. Da blir bitingen ofte intensivert. Det er mange valper som vil hilse på fremmede. Verden er jo til for de ikke sant ;-) Når det kommer til oppdragelse, så er dessverre mange som også vil hilse på valpen. Den er jo søt. Dermed lærer valpen at det er helt ok å dra som en tyrk mot folk. Den oppnår jo det den vil iom at de kommer bort og hilser. At den hopper opp er også het vanlig. De vil jo helst opp i ansiktet for å slikke dem. Et tegn på aksept og underdanighet hos hunder. Rett og slett en vennlig gest som vi mennesker ikke setter pris på. Jeg ville ventet til valpekurset med å bli altfor bestemt på oppdragelsen. Det er stor variasjon på hvordan de forskjellige skolene legger opp treningen. Ene ytterkanten baserer sin trening på kun straff, andre ytterkanten baserer sin trening på hundens eget initiativ og kun belønning (klikkertrening og shaping, om du har hørt om det). Selv ligger jeg midt på treet. Jeg bruker alltid belønning ved innlæring, men på ett punkt synes jeg at hunden faktisk må høre. Mange kaller dette kravfasen. Dere er _langt_ fra dette punktet. Er det to ting enhver hund bør kunne, og som vil forenkle enhver hverdag (foruten å gå pent i bånd), så er det innkalling og sitt eller ligg. Dersom dette sitter 110%, så vil man kunne kontrollere hunden i de fleste situasjoner (som f.eks. når dere møter noen). Tren heller med valpen enn å leke med den uten mål og mening. Lek er belønning! ... og så er det jo mange faktorer i tillegg som påvirker hunden. Bl.a. hva slags rase det er, og hvor konsekvente dere er i oppdragelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå