Gå til innhold

Glutenallergi! Noen som kan titte hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn som er allergiske mot gluten. Da mener jeg ikke cøliaki. Men allergi som viser seg som vabler i huden, gir utslett og kløe. Blir sprø, har kjøpt masse produkter som skal være i hennhold til hennes allergi, som foreløpig er egg, melk og hvetemel. Nå reagerte hun sterkt på spelt også.

Erfaringer noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spelt er gluten til tusen.

Så har hun påvist glutenallergi og du gir henne spelt er det ikke rart hun ikke blir bra.

Skrevet

Hun har ikke påvist glutenalergi, kun hvete. Men jeg er nå rimelig sikker på at hun må ha glutenalergi?? Eller? Fersk i dette ennå.

Skrevet

Det er jo en viss grad hvete i speltmelet. Så de kan være at jenta di har så sterk allergi mot hvete at du ikke kan bruke spelt heller..

Skrevet

Når du har cøliaki kan du også få dette igjennom huden. Les på cøliaki foreningen sine sider du:) En skal ikke legge om kostholdet før en er skikkelig testet. Litt pga av at da får du ikke støtte og de finner ikke ut hva som feiler jenta om du legger om kostholdet hennes nå og vil ta blodprøver for å sjekke, vil ikke gluten komme opp om du skjønner. Har en mann med cøliaki.,

Skrevet

Mente hveteallergi, sorry.

Spelt er hvete så du må kutte ut det også.

Men er det ikke blitt utført en blodprøve for cøliaki hadde jeg gjort det, bare sånn NB :o)

Skrevet

Okey, stod klart på pakken at det ikke inneholdt allergener som hvete. Merkelig at de skal reklamere for det da om spelt er det sammen. Men hun reagerte verre på spelten enn hun har gjort på hvete....

Angående blodprøver,

kan ikke gi henne gluten, hun må ha allergimedisin etter hveteinntakt og etter dagens speltinntak. Så da blir det litt vanskelig. Men skal gi havre en sjanse nå da. Vil tro om hun heller ikke tåler det, så er det gluten som er problemet og ikke bare hvetemel.

Takk for innspill jenter!!!

Skrevet

Skjønte ikke helt hvorfor hun ikke kunne ta blodprøve, hun har jo spist gluten fram til nå så det burde ikke være et problem.

Du kan jo løpe ned på apoteket imorgen og kjøpe en hjemmetest for cøliaki og så ta det derifra.

Skrevet

Hun har kun spist 4 skjeer hvetegrøt sist mandag og en halv speltkavring i dag, dette i hele sitt liv. Det er alt... Holder det da?

Skrevet

Hvordan fungerer hjemmetesten? Er det vanskelig?

Skrevet

Det var ikke mye nei, men tydelig at kroppen reagerer på noe.

Så jeg tenker at det er bedre å ta en test en å la vær. Tenk om....

Testen koster like over 200,- hvis jeg ikke tar feil. Da tar du et stikk i fingeren og tester blodet for antistoffer. Helt harmløst for barnet.

Skrevet

Hørtes litt skummelt ut. Men du mener jeg man kan gjøre det på ei på 8 måneder? Ja da får jeg prøve det. Hun har jo litt gluten i kroppen nå hvertfall.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...