Gå til innhold

HURRA!!! Endelig var det min tur:) (laaang historie)

Anbefalte innlegg

Skrevet

06.42 søndag morgen fødte jeg en nyyydelig prinsesse. Terminen var 1. oktober, så ho kom 11 dager før termin. Jeg var så lei og klar på slutten, så er utrolig glad for at ho ville ut. Jeg tror det har en sammenheng med en fødeoppskrift jeg fikk, som jeg gjorde på lørdagen. Her kommer forløpet:

Midt på dagen på lørdagen - tar 2 store spiseskjeer med lakserolje. Det smaker så forferdelig at jeg sliter veldig med å få det ned, så tar mange små svelg. Helt grusomt!!!

Deretter gikk jeg en liten tur. I oppskrifen stod det: "en kort, men hard tur-gjerne oppover". Jeg har ikke beveget meg i det hele tatt på 3-4 mnd, men nå var jeg bestemt. Jeg presset meg alt jeg kunne, gikk kanskje 300 m opp en bakke og da verket det av smerte en god stund etterpå.

Så gikk jeg hjem, og satt på do en god stund så jeg fikk tømt tarmen. Deretter var det sex (gruuusomt vondt, men dog). Så lå jeg med spermen i meg i ca. en halvtime før jeg stod opp.

Hadde fortsatt ganske kraftige smerter, men disse gikk litt over etterhvert. Lagde mat og så på tv. Rundt 21.00 kjente jeg at smertene begynte å komme i tak, litt regelmessig. Skjønte at nå var noe på gang. 21.30 sier mannen min; hvis dette er rier - burde ikke vannet ditt gå? Da svarer jeg, jeg tror det går nå!!!!! Hjelp meg opp av sofaen! Jeg løp ned på do og skjønte raskt at vannet hadde gått. Ble sittende på do en stund, for det kom MASSE vann!! Mens jeg satt der begynte riene å gjøre ganske vondt. Men de varte ikke så lenge. Men fant ut vi ringte sykehuset for å være sikre. De ba oss komme inn for kontroll, så kunne jeg evt komme tilbake neste dag.

22.30 kom vi på sykehuset, men de hadde det veldig travelt. Rundt 23.00 kom jeg inn for å bli undersøkt. Jordmor ville ikke sjekke åpning da, pga infeksjonsfare. Ho merket at jeg hadde ganske kraftige rier, så jeg ble skrevet inn. Ingen fare for å bli sendt hjem igjen. (veldig deilig)

Vi lå på et rom i et par timer mens riene tok seg opp. Jordmor sjekket etterhvert åpningen, og da var det 3cm. Jeg hadde kraftige rier og ble lagt på en fødestue. Der lå jeg en stund med rier. Dette syntes jeg var helt forferdelig!! Jeg skrek og bar meg og ønsket keisersnitt, epidural, hva som helst igrunn. Dette var en veldig travel natt, så jordmor var bare så vidt innom en sjelden gang for å lytte på babyens hjerte. Ellers kom de inn når vi ringte på de. Jeg kastet opp på annenhver ri, og var ganske utslitt. Da jeg spurte om epidural sa jordmor at de ikke kunne gi det, fordi de var så travelt. De hadde rett og slett ikke tid. (det var 8 fødsler dette døgnet, det vanlige er 2-3)

Når klokka var halv seks-seks plinga vi på jordmor, nå hadde jeg grusomt vondt. Pressriene var i gang. "Nå er det så vondt at nå klarer jeg ikke mer" skrek jeg til jordmor. Ho sjekket åpningen og svarte; "det er ikke rart, du føder du!" full åpning og da ble jeg raskt flyttet over i fødesenga. Jeg pressa godt på riene, men syntes det tok en evighet. Likevel har jeg fått sett i loggen etterpå at det varte bare i 12 minutter! Jenta var pressa ut på no time. Fikk en rift og sydde to sting.

Huff, nå ser jeg at dette ble litt negativt ladet om hvor vondt det var. Jeg skriver det fordi jeg husker at jeg syntes det, men sannheten er at smertene allerede er glemt. Alt strevet var så utrolig verdt det. Og min fødsel gikk jo utrolig raskt og problemfritt. Dere må bare glede dere så vanvittig!!

Jenta vår var 3452 g og 48 cm lang. Helt perfekt:)

Ho hadde litt problemer med å puste i starten, og ble derfor tatt fra brystet mitt etter to minutter. Det tok tre timer før jeg fikk holde ho ordentlig inntil meg. For meg var dette absolutt den verste opplevelsen i forhold til fødselen. Men det var jo selvsagt det beste at ho fikk den behandlingen som ho trang.

Igjen må jeg bare si, mener ikke å høre negativ ut. Ser på det hele som en positiv opplevelse, og det er så utrolig deilig og koselig nå. Vi kom hjem fra sykehuset i dag, og vi bare koser oss:)

GLED DERE MASSE!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det virket som en flott fødsel, jeg! Vondt gjør det jo, å si noe annet blir jo feil. Gratulerer!

Skrevet

Gratulerer så mye!!! Når du sier at jeg skal glede meg, til tross for at det hørtes som det gjorde veldig veldig vondt for deg, så skal jeg faktisk glede meg :) (ble litt usikker på om den setninga var forståelig?)

Kos deg videre med lille prinsessa di:)

Skrevet

Gratulerer så masse med prinsessen din ;)!!

Har hele tiden fått helt angst av å tenke på at jeg skal føde igjen, men når jeg leser sånne fine historier som din, så blir det bare bedre og bedre :) Nå tror jeg det at jeg begynner å bli klar for en fødsel :)

Får jo verdens beste gave når man er ferdig;)!! <3

Skrevet

takk for det:) Var kanskje litt uforståelig det jeg skrev. Ble mest klaging innså jeg. Det var en flott fødselsopplevelse, og min fødsel er vel det man kan kalle en drømmefødsel. Så er veldig fornøyd!!! (Uansett hvor bra en fødsel en så gjør det jo alltids vondt) så ja, er veldig fornøyd:)

Skrevet

Gratulere=)

men jeg må jo spørre deg: var du moden? Du tok jo lakserolje for å sette i gang fødselen..og det var jo ganske mange dager før termin.....

Skrevet

Gratulerer så mye! Takk for en fin fødehistorie:)

Skrevet

Jeg var hos jordmor på fredagen. Ho sjekket meg ikke innvendig, men kjente utapå at hodet var festet. Og da sa ho at det bare var å vente på riene, for alt virket klart. Vet ikke om det betyr at man er moden eller hva det gjør jeg?

Skrevet

Gratulere så mye:)

Takk for at du delte historien din med oss:)

Lykke til videre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...