Gå til innhold

Dere med gutter (rosa fasen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på snart 2 1/2 år, han er nå helt inne i rosa fasen, alt skal være rosa! Tallerken, skje, sko, klær, is osv.

Hvor lenge holdt det på hos dere?

Ja for det skjer hos de fleste ikke sant??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

husker ikke helt hvor lenge storebror holdt på med rosa fasen, men den tok brått slutt uten at jeg bet meg merke i det. kjøpte nemlig en rosa t- skjorte til pappan i bursdagsgave, hvor poden fortalte meg høyt og tydelig at rosa bare er for jenter...

og ja- tror nok det skjer hos de fleste :)

Skrevet

Det er ganske vanlig ;o)

Skrevet

Eldstemann hadde en sånn periode, og den slutta med en gang han kom på stor avd. Lillemann forstod tidlig at dette ikke er kult:)

Skrevet

min her på 3.5 er helt i det.. desverre går dette utover lille søster sine støvler, støvletter , hårklemme og kjoler haha... skal jeg begynne å bli bekymret eller?? Sur da fordi han ikke får ha på hårklemmer... kjempe greier;)

Skrevet

Min sønn holdt vel på i ca. 1 år fra han var ca. 2,5 til ca. 3,5.

Han ville veldig gjerne at vi skulle male huset vårt rosa også!

La dem få utfolde seg mener jeg! Jeg lot min få en lekekjole,veske, dukke, dukkevogn/seng og dukkebilsete.

Han er 8 år nå og veldig guttegutt, selvom mange påpekte at han kom til å bli homo. Og skulle det skje så tviler jeg at det kommer av dette :0)

En pedagogisk undersøkelse fra Danmark viser at gutter som lekte med dukker når de var små, ble bedre fedre enn de som ikke gjorde det!

Skrevet

3.5 år og er like besatt.

Men jeg liker rosa, han er blond og kler rosa, så jeg lar han bare holde på.

Da han derimot ville ha rosa skibriller sa jeg stopp, det er jo noe han skal beholde en del år.

Skrevet

Ikke rosa, men RØD.

Han begynte vel for noen mnd siden og holder fortsatt på - men går lettere med på kompromiss nå, enn tidl.. ;o)

Han er 3år og 8mnd.

Skrevet

Min pode på snart 3 1/2 år har vært rosa i halvannet år nå og er fortsatt like rosa. Men jeg lar han holde på, til et vist punkt.. Da han ville at mormor skulles trikke fanakofte i rosa til han, da sa jeg stopp :) Men rosa sokker, truser, penskjorte, hello kitty leketelefon osv.. :-P

Skrevet

Min på 5 år er inne i rosa fasen sin nå, men han var litt sen med å komme i den. Begynte ikke før for 0,5 år siden. Eldstemann var i den fra han var ca 2,5 år til han var 5,5 år. Tror det er kjempevanlig ja :-)

Skrevet

He.. he.. Ja, det er nok ganske vanlig!

Gutten min var ganske ekstrem i den rosaperioden sin. Tror han holdt på frem til han var 3 i hvert fall.

Han er 3,5 år nå, og har ikke lenger dilla på rosa. Nå har han faktisk begynt å snakke om "jentefarger" og "guttefarger". Sikkert noe fra barnehagen...

Skrevet

Kan forresten putte på et gullkorn der som han kom med for noen mnd siden. Vi skal bygge hus etterhvert og jeg spurte ham om hvilken farge han ville ha på rommet sitt. "Rosa!", kom det med en gang. Jeg ymtet frampå at rosa er vel kanskje mer en jentefarge? og fikk i svar "Det gjør ikke noe mamma, for jeg liker jo jenter!" Måtte le litt da :-)

Skrevet

Eh... våre gutter har aldri vært gjennom noen rosafase....=) Er dette virkelig noe alle gutter er igjennom??????

Han er 5 nå og rosa er jentefarge og han kan ikke ha rosa kopp/tallerken o.l... det går virkelig IKKE an (favorittfargen i de siste 4 årene er grønn). Lillebror er snart 2,5 år og kan ikke si han heller er i noen rosafase..... han drikker av den fargen han får, ynglingsfarge er lysblå....

Skrevet

min gutt på fem og et halv er visst over den nå. Jeg spurte om han ville blå eller rosa vintersko, og da ville han ha blå. I fjor hadde han rosa vintersko, og rosa vinterdress. Den var ikke helt rosa da, blå og rosa tror jeg. I butikken fikk han velge mellom rød og blå, og da ble det rosa;-) Butikkdama ble litt satt ut, og sa at vi bare kunne bytte den i løpet av dagen om han ombestemte seg;-)

Skrevet

Min største gikk aldri igjennom den fasen.

Men min 3-åring har nå vært totalt hekta på rosa og prinsesser og kjoler og tyll i over et år.

Jeg lar ham bare holde på. Han fikk gå som prinsesse i karnevalet i barnehagen. Jeg har kjøpt dukker til ham, og på 3-års dagen så fikk han et rosa prinsesseslott med prinsesse og prins og hest og jeg veit ikke hva. Han har også rosa dansesko med sløyfer på. Han dikter eventyr om prinsesser og han leker ofte at han er en prinsesse som skal reddes av Spidermann (som da er broren).

Det har faktisk begynt å roe seg litt nå, men for min del så er det ikke noe problem. Det er verre for faren som er skikkelig macho-latiner :o)

Men så lenge gutten ikke gjør noen noe vondt hvorfor skal vi da sette grenser på dette.

De i barnehagen har også gitt meg beskjed om at de setter stor pris på at jeg lar ham få fortsette med dette.

Skrevet

mini er 3.5 - aldri hørt et ord om rosa her iallfall (enda)

Skrevet

Jeg synes det er mest fasinerende at vi fremdeles er så opptatt av at rosa er jentefarge:) Ikke for at jeg dømmer noen, er like ille selv *ler* Men jeg har et kjønnsperspektiv i masteroppgaven min, og det er spennende at vi for eksempel faktisk reagerer på at rosa tallerken er for jenter. Jeg vil tro at det for mange er mindre pes å ha blå tallerken til jenter, enn å ha rosa til gutter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...