Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Vi leier en leilighet, og det jeg lurer på er om vi har krav på at det skal være brannalarm og brannslukningsapparat her, eller om vi må sørge for det selv? Nå har jeg lett i hele leiligheten og jeg finner ingen av delene. Er jo kjempeskummelt om det skulle begynne å brenne, og det er jo ingen fordel for huseier at det ikke finnes brannalarm eller brannslukningsapparat her..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 ja det skal være brannalarm og brannslukningsaparat i leiligheten og det skal utleier stå for
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Jepp, vi krevde også det samme fra utleier- og han ordnet opp med det samme!
lille sprelle Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 er det i en privat bolig, så er det ikke krav om brannalarm. Røykvarsler og slukkeutstyr mener jeg det er krav om.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 23. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2009 Jeg mente selvfølgelig røykvarsel, bare tenkte litt feil:) Da skal jeg gi bedskjed til huseier at det må fikses snarest.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 vi kjøpte røykvarslere selv vi men brannslukkingsapparat står det her, men er det noen som vet hvor gamle de kan være før de må byttes ut?
Anja Annonym Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 Spørsmålet er hva som er avtalt i husleiekontrakten deres! http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/all/nl-19990326-017.html § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Hvis intet er unntatt i husleiekontrakten er det standard kotyme at det skal være en røykvarsler og et brannslukningsapparat, enten pr etasje eller pr leieforhold. Men, sjekk også innboforsikringa deres om forsikringsselskapet krever ekstra utstyr, Husleieloven ble endret 1-9 og har blitt strengere og gur leietaker flere plikter. Bor dere i et hus med 4 eller flere leiligheter så vær også obs på § 6-1. Felles representasjon. Opprett en beboerreprentant og få orden på brannvaslinga.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 23. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 23. september 2009 Snakket med huseier og de ble helt sjokkert over at det ikke var røykvarsler her. For de som bodde før her hadde jo, men de har mest sannsynlig tatt den med seg. Så nå skulle de kjøpe en ny til oss:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå