Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Vi har et stort hus og stor hage. Ikke lenge siden vi kjøpte det og det er en leilighet i kjelleren som skal pusses opp.. Jeg har så lyst på en baby til, har en på 1,5 år og en på 7. Jeg har lyst til å være hjemme lenge med barna mine. Planen er å pusse opp leiligheten i kjelleren og være dagmamma for 3 barn og bruke kjelleren, der det er kjøkken og bad og flere store gode rom. Har en stor fin hage med lekestativ og sandkasse. Jeg jobber i barnehage og har gjort det en god stund. Elsker å jobbe med barn og det hadde vært ideelt å kunne tjene penger å kunne ha råd til å være hjemme med mine egne å passe andre barn Hvor mye kan man ta pr barn som dagmamma og hvis noen kunne forklart meg dette med hvit og svart dagmamma en gang til så hadde det vært fint Noen her som er dagmamma? Lyst å fortelle meg litt om det? blir veldig glad for svar
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Jeg hadde vært villig til å betale kontantstøtte + ninstepris på bhg + kosttillegg på ca 200 kr, hvis barnet var under 3 år og du bodde i nærheten av meg. Var barnet over kontantstøttealder ville jeg være villig til å betale litt over minstesatsen i bhg + kostpenger. Jobb som hvit dagmamma. Du har da krav på sykepenger, svangerskapspenger, pensjonspoeng osv.
LinnisR83 Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Forskjellen på hvit og svart dagmamma er jo at hvit dagmamma skatter av inntekten hun får. Svart dagmamma er sånn at du betaler fra lomma di, kontanter, og hun registrerer det ikke noe sted. DVS at du kan motta kontantstøtte om du finner ei svart dagmamma. Og de svarte dagmammaene er somregel billigere enn hvite, for de må jo som sagt ikke betale skatt. MEN svart dagmamma er jo egentlig ikke lov. Hadde jeg vært deg, hadde jeg pusset opp leiligheten og leid den ut, så kunne du blitt hjemme med barna dine på det pengegrunnlaget at du lever på leieinntektene + kontantstøtte. Det blir endel det.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Hadde for min del heller leid ut kjelleren og brukt leieinntektene til å kunne kose meg hjemme sammen med mine unger heller enn å passet andres.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 Du kan motta kontantstøtte om du finner en hvit dagmamma også... Det er kun ved bruk av bhg som gir kutt i kontantstøtten. HI har alt å tjene på å jobbe som hvit dagmamma.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 Ja planen var egentlig å leie ut kjelleren men vi bor på en liten plass og får kanskje 3000- 3500 for å leie ut kjelleren og kontantstøtten varer ikke til skolealder. Hvis jeg er dagmamma tjener jeg mer, kunne være hjemme med barna mine samtidig som dem fikk leke og være sosiale med andre barn og hatt hele huset og hagen for meg selv ( for det meste ) Og jeg tror jeg ville trivdes godt som dagmamma hi
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. september 2009 #7 Skrevet 23. september 2009 jeg hadde også leid ut kjellereleiligheten. om jeg hadde frytelig lyst til å ha min egen barnehage. så hadde jeg gjort det hvit og fått barn igjennom kommunens hovedopptak. altså startet en familiebarnehage og ikke vært dagmamma.
Agehya Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Har du sjekket ut familiebarnehage? Tror du har litt flere rettigheter og slikt med med organisert arbeid. Du trenger ikke ha så mange barn, og vil jo fremdeles være mer som barnehage. Men du stiller litt sterkere tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 Men om hun skal drive familie.bhg kan hun ikke ha 3 egne barn hjemme i tilegg til 3-4 barn i bhg. det er ikke lov. Så enten hvit dagmamma eller leie ut leiligheten.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 Takk for svar alle sammen! Jeg skal sjekke litt rundt ang hvit dagmamma. Må lese litt og undersøke. Det vil være snakk om minst 1,5 -2 til da jeg vil ha en liten en til og være ferdig med permisjon og da har vi tid til å bli ferdig med leiligheten nede. Da vil eldste være 9 år mellomste 3,5 og da kan jeg ha 2-3 barn tenker jeg så det blir 4-5 tilsammen (regner ikke med eldste) som er avsted på skolen. Takk til alle som har svart! Blir veldig glad hvis en dagmamma ville fortelle litt om det å være dagmamma
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #11 Skrevet 23. september 2009 Mener du at du er i stand til å ivareta behovene til 5 barn alene?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #12 Skrevet 23. september 2009 I barnehager 0-3 års avd. har en enten 3 små rundt året, eller 4 hvis noen er litt større, altså 2-3 år. 3-5 års avd. er vel grensa på 5 barn tror eg. Pr voksen altså. Så lenge det ikke er mer enn to som ikke går, så er det ikke problem i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #13 Skrevet 23. september 2009 Har jo aldri gjort dette så derfor vil jeg gjerne høre fra noen som er dagmamma Vet om dagmammaer som har 5 barn. Derfor jeg spør for å få mest mulig info. Kanskje det blir mye med 5 barn.. Hvis det blir noe av dette så er som sagt en god stund til å mye planlegging som må gjøres
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #14 Skrevet 23. september 2009 Hi her igjen Slik har vi det også på jobb.. slik som anno skriver over her.. fra 2 og oppover regnes det fem barn pr voksen. Barn under 2 regnes som to barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå