Gå til innhold

Kan en på 7 mnd få kiwi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns å huske at det skal man være forsiktig med. Det er veldig lett å få munnskold(tror det heter det) av syren i frukten..

Skrevet

Kiwi er ein frukt som hører til under nøttefamilien, så hvis du velger å gi nøtter til barnet ditt på 7mnd så er kiwi heilt greit. Eg hadde ikkje gitt kiwi til mitt barn på 7mnd.

Skrevet

Det går helt sikkert fint å la barnet sutte litt på en kiwibit bare for å kjenne på smaken, men jeg ville ikke latt barnet spise noe for den er jo ganske skarp. Så litt på tunga for smaken går nok helt fint, men kanskje ikke spise sånn at noe svelges.

Skrevet

Fikk vite på helsestasjonen at kiwi ikke skal gis til barn under 3 år fordi det er den frukten som er mest allergifremkallende

Skrevet

Nå er det vel slik at det er nærmest slutt på å fraråde enkelte mattyper som allergifremkallende. Så med mindre det er allergier for spesielle matvarer i familien er det ikke noen grunn til å unngå noe som helst.

Hentet fra publikasjonen mat for spedbarn:

"For barn fra særlig allergibelastede familier kan det være best å vente med noen få matvarer."

Dvs at for barn som ikke har allergier i familien er det ikke grunn til å vente med enkelte matvarer med tanke på utvikling av allergi.

Men såklart ... som med all annen mat, liiiiten smaksprøve først også større porsjoner etterhvert.

Og til deg over her som trakk inn nøtter ... det frarådes vel mest pga kvelningsfare.

Skrevet

Her var det jo litt forskjellige grunner for å ikke gi ungen kiwi... Det første som slo meg, var at kiwi er en ganske sterk/syrlig frukt, så det kan være greit å prøve litt forsiktig først for å se om h*n reagerer rundt munnen eller i magen.

Skrevet

Det er en av triggerene som jeg unngår, og det er såpass mye syre at eg venter med den.

Skrevet

Kiwi er en av de mest allergifremmkallende frukter så om dere har allergier i familien(dere, deres søsken, forelderene deres) ville jeg ventet med det.

Vi har mye allergier i familien så hun på 1.5 år har enda ikke fått kiwi. Og om mat fremkaller allergier eller ikke er de lærde uenige om, så vi har unngått det som menes som allergifremkallende for å ha mitt på det tørre.

Det er jo ikke noe problem å vente med enkelte ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...