Mammatrollet - februar baby. Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Jeg fikk påvist dette i uke 12. Og jeg var på UL på mandag og da fikk jeg time hos lege på sykehuset for og avgjøre hvordan fødsel skal foregå. Noe jeg maste meg litt til siden jeg har styrtfødsler. Da vil jo ikke en antibiotika reklke og virke selv om det er intravenøst. Jordmor viste ikke sikkert men at det kanskje kunne gå an og sette meg på en kur før fødsel starter men hvem vet når det vil skje da......?? Setter de meg på kur 3 uker før da så har det blomstret opp igjen i uke 40-41 da. Så jeg tror utfallet kanskje blir kur og så satt i gang. Selv om jeg har hørt at det er helt jævelig men det kan vel ikke være så mye verre enn styrtfødsler heller da på 2-3 timer fra start til slutt.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg er litt opptatt av denne bakterien jeg. har lurt selv på om jeg skal få de til å teste meg. hvorfor fikk du testet dg i uke 12?
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 min tidligere svigerinne hadde dette da hun fødte datteren å utfallet ble katastrofalt.... desverre! jenta ble hjerneskadet å er i dag på nivå med en 4åring å hun er 18.... med den tanken i bakhodet hadde jeg forlangt at fødsel skulle igangsettes 2 uker før termin slik at fødsel kan fåregå i relativt kontrollerte former. sist svangerskap så ble jeg testa i uke 24, men tror jeg må minne dem på å sjekke det denne ganga og. skriver ikke dette for å skremme men syns at du bør få vite hva utfallet kan bli om ikke de tar bakterien på alvor. skjønner ikke enda hvorfor ikke dette er en standard test i svangerskapet!
Tantrum Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 Gruppe B Streptokokker (GBS) GBS er bakterier som finnes i kroppens naturlig bakterieflora, spesielt i tarmen og i skjeden. Både kvinner og menn kan ha GBS. GBS er svært vanlige bakterier og vi regner med at opptil 30 % av alle kvinner har disse bakteriene. De aller fleste kvinner som har GBS har ingen symptomer, men dersom en gravid kvinne er bærer av GBS kan bakteriene overføres til barnet under fødsel. Dette skjer hos ca halvparten av gravide kvinner som har GBS. Av disse vil ca 0,5-1 % av barna bli alvorlig syke. I Norge vil mindre enn 1 barn per 1000 levende fødte barn rammes av denne infeksjonen. Det betyr at dette er en svært sjelden tilstand. GBS–infeksjon hos nyfødte og spedbarn kan gi alvorlig sykdom med symptomer på blodforgiftning (sepsis), hjernehinnebetennelse (meningitt) eller lungebetennelse (pneumoni). Gruppe B-streptokokker er den vanligste årsak til alvorlig infeksjonssykdom hos nyfødte. Vanligvis blir barnet sykt i løpet av de første dagene etter fødselen, men sykdommen kan også inntreffe senere enn dette. Ved sykdom som oppstår mer enn en uke etter fødsel anses kontakt mellom mor og barn etter fødsel som viktigste smittevei, men smitte er også sannsynlig ved barnets kontakt med andre mennesker. Mer om dette finner du her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,3501:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:59441::1:5569:5:::0:0 Heldigvis går dette som regel bra, men det er en katastrofe dor de 0,5-1 % som blir rammet av dette
b77h Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 Nei, skjønner ikke heller det - hvorfor det ikke er standard å teste. Men fikk svar fra min gynekolog at ca 30% av alle gravide har den - og det er ikke alle som det gir alvorlige konsekvenser for. Ellers sa hun også at hvis man tok kur tidlig for å bli kvitt det, så kunne det resultere i at verre typer bakterier blomstret opp + de samme kom tilbake. Så det viktige er nok å ta en kur rett rundt fødsel. Min gynekolog (som jeg tar svangerskapskontrollene hos) nektet å teste meg!!! Syns det var ille, men hun sa bare at det ikke var en del av svangerskapsoppfølging i Norge osv. Men nekter hun fortsatt i slutten av svangerskapet, så tror jeg at jeg får tatt den testen privat... Vi har prøvd så lenge å bli gravide, at jeg vil ikke at en sånn "liten ting" skal kunne ødelegge alt. Men har foresten tenkt å behandle meg selv med sølvvann (som er både bakterie- og virusdrepende) på slutten for sikkerhetsskyld. Det er helt ufarlig i forhold til fosteret + dreper ikke de gode bakteriene i kroppen (sånn som antibiotika gjør).
Mammatrollet - februar baby. Skrevet 23. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. september 2009 Jeg hadde en tidligere jobb kollega som hold på og miste sønnen sin pga dette. Derfor jeg har testet meg for dette tidlig. Og klar over farene. Hjerneblødning, hjernehinnebetennelse osv.
**knærten <3** Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 heihei.. Testet positivt for GBS for 1 uke siden, og går nå på antibiotikakur. Ble plutselig plaget av sterke kynnere, og ble pga dette testet. Er forespeilet ny test senere i svangerskapet, er nå 25+2. Skal også ha antibiotika intravenøst under fødselen i begynnelsen av januar, men er forespeilet at infeksjonen kan gjøre d slik at jeg føder før tiden. I følge jordmoren skal jeg bare leve som normalt, men ta det med ro hvis jeg igjen blir plaget med kynnere.
Mammatrollet - februar baby. Skrevet 24. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. september 2009 Jeg har hatt også mye kynnere men de vil ikke sette meg på noen kur i svangerskapet pga dette. Det er forskjell på hva folk mener og hvor seriøst de tar dette. Heldigvis så skal jeg til legen på sykehuset og få avklart hvordan fødselen skal foregå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå