mrogvs Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Jeg lurer på om gutten min kan ha det... Så jeg søker litt råd og informasjon fra andre foreldre som har barn med astma. Det er bare når han blir forkjølet at han blir tett i halsen og får vanskeligheter med å puste.. Det "hviner" når han puster ut. Høres litt ut som farfaren min etter at han har gått trapper el... Vi har vært til legen flere ganger. De lytter på han, men gjør ikke så mye mer. De sier at det ikke piper, men at de hører at han er tungpustet og tett. De har også målt crp, men den har vært ubetydelig lav så det er ingen ting som tyder på infeksjon. Vi har blitt sendt hjem med både ventolin med forstøver, bricanyl og efedrin mikstur. Ventolin hjelper for en periode, men etter en stund blir han surklete og tung i pusten igjen. Det rare med dette er; i det han bli kvitt forkjølelsen så forsvinner den tunge hvinende pusten og surklingen... (men så kommer det også tilbake med forkjølelsen) Kan jeg kreve å få han utredet for astma? Hvordan var forløpet før deres barn fikk diagnosen atsma?? Takker for alle svar og henvendelser!!
Gjest Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Hei. Begge mine har astma ( i den grad de kan kalle det astma på en 1-åring og en 3-åring). Begge blir veldig tunge i pusten når de blir syke (forkjøla), og det tar lang tid for dem å bli friske igjen. Spesielt sønnen min sliter med nattehoste. Han hoster og hoster til han mister pusten. Det som er med astmamedisin er at man skal bruke de i 1 uke etter at de er symptomfri, ellers kan det lett begynne igjen. Den feilen har vi gjort noen ganger. Ellers ville jeg fått henvisning til en astmalege, slik at dere kan bli fulgt opp også : )
Miss Misantrop Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Kjempeviktig at du får time hos en spesialist slik at de får gjort basetester, andre stresstester, allergitester i forskjellige varianter både blod og prikk. Helt merkelig at du har fått så mye anfallsdempende medisin uten noen form for inhalasjons steroider. (Kan faktisk være farlig da du dekker over syptomene og ikke behandler betennelsen)
lille je Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Ganske klassisk med astma er at det er tungt å puste UT. Og Ventoline hjelper bare for en kortere periode, det er anfallsmedisin.
*Lissi* Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 Enig med de over her. Jenta mi på 12 år fikk beskjed om at hun hadde astma etter en rask sjekk på legekontoret. Jeg krevde utredning, og hun fikk time på sykehuset. Der fikk hun en skikkelig sjekk, og helt andre medisiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå