Gå til innhold

Legen vil ikke sykemelde meg mer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er plaget med bekkenplager, urinlekkasjer, kvalme, og kronisk senebetennelse. Hun vil at jeg skal finne meg en jobb, slik at jeg får jobbet meg opp fødselspenger. Eventuelt gå til NAV å søke om attføring( pga av senebetennelsen). Men hvis jeg går på attføring har jeg jo ikke krav på fødselspenger. Og dagpenger har jeg heller ikke krav på troooor jeg... har tjent 120000 brutto hittil i år, men de beregnes vel utifra året før?

Jeg er kun 12 uker på vei i svangerskapet, og jeg har jo kjempelyst å jobbe, men føler meg ikke i form til å gå rundt å søke jobber med de plagene jeg har.

Jeg har jobbet i år, og får sykepenger nå. Står nå uten jobb.Men mangler fremdeles noen måneder til å få foreldrepenger når jeg får ut i permisjon, så nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis legen mener du ikke er syk nok til å være sykmeldt, så stemmer det sikkert.

Men sykmeldt og ikke ha en jobb å være sykmeldt fra?

Synes du skal følge legens råd, jeg. Legene som har peiling på dette med sykdom.

Skrevet

Hvis du søker om atføring og får det godkjent, er du sykemeldt mens det står på og det kan ta laaaaang tid!

Så dermed opparbeider du deg retten på fødselspenger dersom du får avslag.

Om du får det godkjent, får du atføringspenger hver mnd, også etter endt svangerskap, men må i praksis stå klar til det de måtte tilby NÅR de tilbyr det. D.v.s om ungen er 2 mnd eller 10 mnd. De tar ikke hensyn til det og har dermed ikke permisjon i ordets rette forstand utover de 6 ukene som er fastsatt etter barnet er født.

Skrevet

Kom på: En annen vei og gå er å bytte fastlege og se om det kan hjelpe.

Virker på meg som om legen din tror du "faker" plagene for å fortsette å være sykemeldt for å få fødselspenger i.o.m du står uten jobb nå.

Ano over

Skrevet

Enkelte leger har det altfor travelt og er ikke flinke til å lytte til sine pasienter. Når man har plager og føler at man ikke er i form, så bør legen ta hensyn til dette og heller hjelpe pasienten med plagene, i stedet for å kaste pasienten ut i jobb, og kanskje bli sykemeldt igjen?

Til hvilken nytte har en arbeidsgiver av en arbeidstaker som ikke er i form til å jobbe? Da er det bedre at pasienten får den tid hun trenger til å bli bedre.

Når man har vært i jobb, og ble sykemeldt i det arbeidsforholdet man var i, før det tok slutt, har man rett på sykepenger.

Skrevet

Om du er sykemeldtmed lønn, så teller det som grunnlag for foreldrepenger. Om ikke legen du har nå vil sykemelde deg lenger, og du føler deg altfor syk til faktisk å jobbe, bør du kanskje prøve en annenlege. muligens har en annenlege et annet behandlingsopplegg, enn den legen du har nå. Det er stor variasjon når det kommer til lege, akkurat som når det gjelder andre yrkesgrupper. Noen er flink, andre mindre flinke, noen kjører på med sitt eget oppleg og andre lytter mer til pasienten. Det er alltid fint med 2nd opinion, særlig når en går med helseplager en ikke blir kvitt.

Skrevet

Vil bare si at du beholder sykepengene selv om du søker om attføring. Du går ikke over på attføringsstønad før sykepengene dine er brukt opp. Så du tener deg opp rett til permisjonspenger på attføring også, og det kan jo være en løsning om det bare er for noen mnd. Og så har du noe å falle tilbake på etter permisjon, og slipper å gå arbeidsledig.

Skrevet

Takk for alle svar! Det er ikke en lett situasjon det her. Legen jeg har er ikke fastlegen min for hun er i permisjon, og det kan neste virke som om hun tror jeg "faker" plagene mine. Fastlegen min har jeg alltid kunnet prate med og dele mine bekymringer med, men med vikaren føler jeg ikke det på samme måten, fordi hun har en tendens til å stresse igjennom timene.

Men jeg har MR svar som viser at jeg har kronisk senebetennelse og det er væskeansamling i skulderen som gjør at den er veldig vond. Skulderen er synlig hoven og den påvirker også resten av armen. Går til fysio, men blir jo ikke frisk på 1-2-3!

Agehya:

Så om jeg søker på attføring, får jeg sykepenger i mellomtiden?

Og hva mener du med "du går ikke over på attføringsstønad før sykepengene dine er brukt opp? "

Det er så mye å sette seg inn!!

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis riktig det Agehya sier, for hvis du er klar for å gå ut i et opplegg, kan du få atføring før de 52 ukene med sykepenger er oppbrukt.

Hvis det har seg sånn at du er under behandlig for senebetennelsen din, så er vel rehabiliteringspenger mer naturlig å søke om, men disse får du ikke før de 52 ukene med sykepenger opphører.

Anonym over

Skrevet

Klarer visst ikke skrive meg ferdig før jeg trykker lagre-knappen i dag, jeg ;)

Du kan fint bytte fastlege mens din vanlige fastlege er i permisjon, for så å bytte tilbake igjen når hun er tilbake.

2 ganger i året har man rett på å bytte.

Skrevet

du får fødselspenger ut i fra sykepengene.

men da må du fortsatt være sykmeldt.

ja, anonym over her! man kan være sykmeldt uten å ha en jobb (så lenge man var i jobb når sykdomsperioden startet)

spør om henvisning til fysioterapi o.l.. plagene dine blir ikke bedre av å sitte hjemme i mange mnd altså, tro meg!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...