Gjest Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Særlig i valgkampen var det en del som ropte opp om at vi bør bevare norsk kultur og innvandrere som gruppe ble gjerne utpekt som den store trusselen mot kulturen vår. Personlig vil jeg kanskje påstå at amerikanske serier og massemediakultur har ødelagt mye mer av vår kultur enn det faktum at vi har mange innvandrere i Oslo. Pakistanere som går i sin nasjonaldrakt og snakker urdu så ofte de kan blander seg jo ikke nevneverdig oppi hvordan den gjennomsnittelige nordmann velger å leve sitt liv ... eller?
Gjest Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 SÅ enig! Vi skryter på oss at vi har blitt så europeiske, drikker litt vin gjennom uka, lunsjer på kafé og drikker latte(helt i orden det, altså). Er jo ikke akkurat norsk kultur, det heller. Men de fra Iran/Irak/Pakistan/osv, de må vi ikke blande oss borti...
Gjest Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Ja ikke sant? Jeg husker jeg diskuterte med en politiker i FrP. Han ville gjerne gjøre Norge så franskt som mulig ... og samtidig klagde han på at norsk kultur var i ferd å bli utvannet.
Anne-B. Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Kultur er et relativt begrep. Om alt skulle forbli akkurat det samme, så måtte man ha levt i et slags sosialt vakuum, og det gjør man jo ikke! Kulturendringer skjer fordi vi har kontakt med verden utenfor våre egne landegrenser. Det er bare sånn det er. Grunnverdiene blir som regel stående igjen, men å være norsk, handler om mye mer enn å spise lapskaus og gå med bunad, som forresten opprinnelig ikke er norsk, men visstnok inspirert av moter på kontinentet og tilpasset "Norsk kultur" ved å endre snitt og påføre motiver som er stedsbundne.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 23. september 2009 #5 Skrevet 23. september 2009 Den beste måten å bevare sin egen kultur på, er å være mer stolt av sin egen kultur enn redd for andres. Jeg er forresten enig i at det er mange andre ting som er mer truende for norsk kultur enn innvandrere er. Amerikaniseringen er en av de tingene, og som en annen er inne på her, det er paradoksalt at vi gjerne vil bli så internasjonale som mulig - bli amerikanse, franske, italienske, spanske - men for all del ikke Pakistanske... Når det er sagt så er kultur heller ikke en konstant, den utvikler seg som samfunnet ellers, men jeg synes godt at vi kan ta litt ekstra vare på og være stolte av vår norske kultur - våre mattradsjoner, musikk, dans, væremåte etc etc. Og det er ingen konflikt mellom å ta vare på egen kultur og å være åpen for andres. Det er vi selv som er den største trusselen mot og den største ivaretakeren av vår egen kulur.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 jeg syns wasa bevarer norsk kultur når de lager reklameplakater av typen: Wasa ferdigsmørte knekkebrød = hurtigmat på norsk. de bevistgjør med humor og personlig så tror jeg ikke man bevarer noe som helst med å være fintlige ovenfor "fremmede". man bevarer ved og inkludere og samtidig lærer man kanskje noe nytt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå