Gjest Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Har en tass her på 7 uker som jeg ikke får lagt før mellom 23 og 23.30.Dette er tredjemann så føler veldig behov for litt fred på kveldstid så ikke jeg trenger å ha unger 24/7.. Vet det sikkert er tidlig å håpe på det ennå,men dere som har greid det,har dere noen metoder dere kan fortelle meg:) ??
Gemini77 Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Huff ja, vet AKKURAT den følelsen der.. Jeg har vært streng på rutiner helt fra starten med begge barna, men sistemann var helt UMULIG å legge/sovne for natten før midnatt. Kuttet ut dagsoving etter kl 16 etc, og jobbet hardt for at hun skulle sovne tidligere, men nei.. Sovnet hun f.eks kl 9 så våknet hun etter maks 10 min. Alle sa til meg at dette ville snu ved rundt 3 mnd alder, men jeg trodde ikke jeg skulle holde ut og skjønte heller ikke hvorfor ting skulle falle på plass da. Men det gjorde det.. :-) Plutselig så sovnet hun tidlig for natten da hun nesten akkurat var 3 mnd.. Så tror ikke du kan gjøre noe annet enn å prøve å få henne til å sove tidligere ved å begrense søvnen på ettermiddagen. Så vil det gå seg til over litt tid.. Lykke til!
HTC Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Jeg sleit lenge med nr 1, men med nr 2 gjorde jeg alt anderledes og det funket superbra her i allefall. Jeg satte i gang rundt 8-10 ukers alder, inntil da var det fritt frem for barnet. Rundt 8-10 ukers alder satte jeg i gang med rutiner. Vi informerte venner og familie at vi skulle innarbeide rutiner og at vi ikke ønsket besøk eller være sosiale etter kl 18 om kvelden for en periode. Storesøster på da 2.5 år ble også informert, hun ble da lagt normalt kl 19 og pappan hadde ansvaret for å følge henne opp, mens jeg skulle ta babyen. Det vi gjorde var at babyen normalt hadde en eller annen liten dupp allerede ett sted mellom kl 19-23, selv om det ikke betydde natta for henne, hun kunne godt våkne opp igjen en halvtime senere. Vi definerte da den duppen som leggetid, uansett om det var kl 19 eller kl 23. Våknet hun etterpå, så betydde det at det var natta. Vi tok vogna inn i huset og brukte den til babyen. Pysj dreit vi i. Hun sov like godt i body. Når hun da våknet etter kveldsduppen. slukket vi det meste av lys i stua, ingen tv eller musikk. Kun stille. Jeg satt i halvmørket å ammet, uten å snakke til henne, bare koste rolig. La henne så i vognen og sa natta. Når hun da skrek, trillet jeg rundt og rundt i stua. Tok henne ikke opp om det ikke trengtes amming. Ved hver amming satt jeg i mørket. Hvert andre minutt koste jeg forsiktig med henne nede i vognen og sa mamma er her, når hun skrek. Bleier skiftet jeg i vognen. Du må sef forsikre deg om at barnet er friskt. Er barnet sykt, gjelder ingen regel. Vi brukte ca 2 uker på dette. Dagene ga jeg masse oppmerksomhet, kos og var ivrig bruker av bæresjal og meitai. Så barnet fikk flust av nærkontakt. Kveldene trillet jeg rundt. Koste med henne hvert andre min og bekreftet at mamma var her. Pupp fikk hun så mye hun ville ha, men i mørket. Poenget er å ikke gi for mye stimuli på kvelden. Når vi selv la oss, hektet jeg baggen av vognen og tok den med inn på soverommet. Når hun våknet å skulle ha pupp, praktiserte vi stort sett samsoving resten av natten. Det var en slitsom tid, men verd det. Etter ca 2 uker var hun mye mere rolig når hun våknet på kvelden. Hun fikk pupp og godtok at jeg la henne i vognen som jeg trillet rundt i stuen på 30 kvm. Hun lå stortsett våken og fornøyd, hvis hun gråt praktiserte jeg videre da å kose forsiktig med henne da hvert andre min i vognen (ja, jeg tellte min inne i hodet mitt). Hun sovnet fortere og sov lengre dag for dag. Så kuttet vi ut trillingen. La henne i vognen når hun sovnet en eller annen gang etter kl 19. Hektet så av baggen og satte den inn på soverommet vårt. Hun begynnte da å protestere på å ikke bli trillet rundt. Jeg hadde en Emaljungavogn og der har baggen vugge funksjon. Jeg satt da inne på soverommet og vugget lett på denne når hun skrek. Kos hvert andre min nede ibag. Pupp så mye hun ville, men nå var vi fast på soverommet. Etter under en uke, var dette greit for henne. Så startet vi med leggerutine ca kl 20 eller når vi så hun begynnte å bli trøtt. Da var det bleieskift, på med pysj og lett vask. Dette for å etablere leggerutiner. Vi la henne så i barnesengen som sto på rommet vårt. Jeg satt inne med henne til hun sovnet, men uten å gi oppmerksomhet utover forsiktig kos og bekreftelse på at jeg var der. Det tok ikke lang tid før hun så var etablert inn på legging kl 19 (vi strammet inn på legging dag for dag), og når hun våknet, ville hun ha pupp og sovnet igjen omtrent umiddelbart. Innen hun var ca 4 mnd var hun etablert til å legge seg kl 19. Dette gjør hun fortsatt nå som 3åring. Kort fortalt. Vi definerte kvelden som stille tid. Ikke mer oppmerksomhet utover pupp, bleie og bekreftelse på at vi er der. Dagtid økte jeg på med nærhet, kos, stimuli og ut på tur med firsk luft. På den måten fikk vi henne inn i døgnrytme som funket. Slitsomt mens det sto på og muligens noen vil synes det jeg gjorde var helt feil, men det funket for oss og jentungen er i dag 3år og aktiv, sosial, tillitsfull, glad og sovner 10 min etter hun legger hodet på puten mellom 19 og 1930. Lykke til!
tre små... Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 tror det er vanskelig når de er så små. babyer er forskjellig. tror ikke jeg ville brukt noen metoder når de var så små jeg.. går jo ann å stelle de for kvelden og slå av lys og sånn men ville ikke tvingt de til å sove med å la de gråte osv...! jeg er heldig.. babyen min har lagt seg for kvelden mellom 21 og 22.00 helt siden han var 2-3 dager. men våkner jo så klart på nattan enda da. jeg legger meg ikke så mye senere selv så ikke så mye tid på kvelden for seg selv.. men han ligger stort sett i armene mine og koser fra rundt 20.00 eller før.. da ser jeg på tv evt sitter på dataen og koser med han samtidig.. så føler jeg får fred likevel.. men skjønner du syns 23- 23.30 er sent da.. da vil jeg helst sove selv. har desverre ikke så gode råd.. men det vil jo stort sett forandre seg etterhvert? min første var gjerne våken til 00.30 når hun var baby.. det gjorde jo ikke så mye siden det var første.. men kan ikke huske det varte så lenge da.. så man klarer det jo en stund..? vil tro leggetiden blir tidligere uten å bruke metoder også... det ble det iallefall med både nr 1 og nr 2 her. håper de bedrer seg snart da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå