Himmel og hav Skrevet 23. september 2009 #1 Skrevet 23. september 2009 Er det noen som har laget saft av svartsurbær her? I tilfelle, hvordan gjorde du det, og hvordan ble smaken?
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 23. september 2009 #2 Skrevet 23. september 2009 Nei, ikke saft, men har laget likør, den ble søt og god :-) Men vil nok tro at hvis du følger fremgangsmåte for saftlaging, men har i litt ekstra med sukker så vil den bli god.
Himmel og hav Skrevet 23. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2009 Ja, kanskje jeg skal lage likør også *tenke*...Jeg har så vanvittig mye svartsurbær i år at buska omtrent ligger langsetter plenen, så noe må jeg jo bruke dem til før trosten tar alle sammen. Takk for tipset!
* 5 om dagen * Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 på søndag laget jeg saft av 20 liter svartsurbær. masse jobb da jeg ikke har saftkoker,men det gikk likevel. renset bærene men lot stilken sitte på. jeg tok en stor gryte,ca 6-7 liter bær,og hadde vel oppi ca 1 1/2 kilo salt, og 4 dl vann. Lot det koke opp litt,så sukker smeltet,og knuste det litt i gryta.(potetmosstamperen) silte det så over i en bolle,og etter det så tok jeg enda en sil,da tesila,som er fin-fin masket,og helte det på flasker(brukte trakt) Den blir nesten som solbærsaft i smak,og du kan godt smake til med sukker underveis,og få den så søt/sur som du vil alle mine mål er bare ca mål....
Himmel og hav Skrevet 23. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2009 Supert. Jeg har ikke saftkoker, så det blir vel noe sånt jeg må gjøre også. Kan man bruke plastflasker, forresten?
* 5 om dagen * Skrevet 23. september 2009 #6 Skrevet 23. september 2009 jeg brukte plast flasker. tenkte at det ikke gjør noe,siden mange andre safttyper kommer ut i saft flasker...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå