Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Nå har det seg sånn at vi skal ha en 3 år gammel jente hos oss i foster hjem. Det er snakk om at hun skal bo hos oss i hvertfall ett par år og ha kontakt med moren sin annen hver helg. Hva trenger vi å kjøpe inn av utsyr? Vi har: - seng - bilstol - noe klær etter min sønn Hva trenger vi å kjøpe inn av klær i første omgang? Jenta har så å si ingenting fra før og trenger det meste nytt.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Hun trenger det samme av klær og utstyr som dere hadde til sønnen din ( deres) Bukser, gensere, t-skjorter, kjoler, strømpebukser, underbukser, sokker, sko, jakke, dress, regntøy, støvler, leker, bøker, bleier hvis hun bruker det. Lykke til
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Ulltøy Parkdress Sko Gummistøvler Ullsokker Lue Votter/Vanter Stømpebuser Bukser Gensere Ytterjakke Pysjer Undertøy (evnt bleier ) Tisselaken . Litt leker(lego,dukke ,dukkevogn noen bøker ,puslespill)
Agehya Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Undertøy Sokker Bukser Genserer/ tunika Tights/ strømpebukse Skjørt/kjoler Nattøy Ytterjakke Sko Regnklær/ dress Hun trenger vel full garderobe, men om du vil ta det litt etter litt hadde jeg startet med 4-5 skift. Så slipper du å vaske deg i hel. Og så kan hun kanskje få bli med å handle resten. Ytterklær kan være kjekt å ha klart med en gang, slik at dere kan komme litt ut i frisk luft. Noen jenter (inkl. min 4-åring) nekter å gå med bukse overhodet, så det kan være lurt å ha ett par skjørt klart. Leker: littlest pet shop, dukker m/ utstyr, duplo, little people, noen myke bamser, puslespill, bøker f.eks. Igjen er det jo enklere å ha henne med. Gjerne litt pynt og stash til rommet, så det blir koselig der. F.eks. plakater på veggene, nattlampe, noen pynteputer. Bruker hun bleier? I så fall bør du vel ha alt av stellesaker. Lykke til!
3 er nok! Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Så flott at det finnes mennesker som dere! BV skal være behjelpelig med utstyr, spes dersom hun har spes behov (tenker ikke bare på fysiske). Av erfaring med fosterbarn vil jeg anbefale dere å kjøpe inn ting som dere kan gjøre sammen i "bli-kjent-fasen" (nå vet jeg jo ikke hvor godt dere kjenner jenta fra før), f.eks div spill, tegnesaker, plastelina, fingermaling osv. Andre ting som kan være smart er å ikke legge på sengetøy (eller gardiner el) før hun kommet til dere, men la jenta selv velge mellom to sengetøy slik at hun får følelsen av at det er hennes rom og at hun ikke bare er på besøk Husk at selvom jenta har lite, så har hun NOE. F.eks en slitt bamse el, la henne få lov til å ta vare på dette, hun kan ha gode minner knyttet til det selvom det selvfølgelig er en grunn for at hun nå skal bo hos dere. Ikke bli lei deg eller forsøk å overtale henne til å bytte det ut med npe tilsvarende som er nytt og bedre.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Jeg og tenker at her er det materielle kanskje ikke viktigst. Istedenfor å overstrømme henne med leker og klær er det vel kanskje like greit å ta henne med i lekebutikken, og gi hun noe hun plukker ut selv der. Det viktigste er vel å skape gode, trygge rammer, ta henne med på aktiviteter sammen med sønnen din, etc. Dere ser vel an hva hun trenger, etterhvert?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå