marvin Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Jeg skal på 15 mnd kontroll med sønnen min i morgen. Vi blir da tilbudt MMR vaksinen. Vi er så usikre på hva som blir rett å gjøre,vente eller ta den nå. Er det vanligst å gi barnet sitt denne vaksinen nå eller er det mange som venter med den?
Gjest Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Det er vanligst å følge vaksineprogrammet. Noen kutter MMR, noen utsetter den, og noen deler den opp.
erteposen + 4 Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Jeg har ikke is i magen til å vente med å ta vaksiner, men dere må jo finne ut hva som er rett for dere. Er kanskje litt preget av å være legebarn og ikke minst reist/bodd i deler av verden der dette er luksus og hadde reddet mange barn.
Popsipus Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Vi venter til januar. Da er han fyllt 2 år. Dette pga skumle bivirkninger av 5 mnds vaksinen. Ellers har jeg inntrykk av at de fleste gir vaksinen når de er rundt den alderen. Men jeg har også hørt om et tilfelle med ei venninne av ei venninne av meg, der foreldrene er overbevist om at det var MMR-vaksinen som forårsaket autisme hos deres to tvillinger, men denne sammenhengen mellom vaksinen og autisme er jo flere ganger avvist av div. undersøkelser i både inn-og utland. Vi valgte å vente, men det går jo som regel veldig bra da. Vi er nok bare litt overhysteriske pga av det som skjedde da han var 5 mnd. Det går sikkert kjempefint :-) Lykke til i morgen.
Ranveig R Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Så sant ungane har vore friske har vi fulgt vaksinasjonsprogrammet. Eldste (4 år har fått sine vaksiner når han skulle), men lille har måttet utsette mmr'en gang på gang. Først pga sjukdom (forkjøla/tett/litt feber), deretter pga liten vektoppgang/gastrologisk utredning og no pga mulige smerter/nevrologisk utredning. Ho blir 2 år i november, og viss ho er ferdig utreda til dess skal ho få vaksina på 2-årskontrollen. Eg er glad for at ho var forkjøla på 15.mnd-kontrollen, eg trur kroppen hennar har hatt nok å slite med i vinter/vår/sommar om ikkje ho skulle fått ei "skummel" vaksine i tillegg. Broren var slapp, sutrete og hadde feber i 4-5 døgn i etterkant av vaksina (fekk den 19. desember, begynte med feber lille julafta og det varte heile jula - festlig), så om ho tar etter han er det like greitt å vente til kroppen er på topp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå