Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 les barnevernsloven og forvaltningsloven... Lovdata.no
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Mishandling og grov omsorgssvikt
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 At man er så kort at man krever små svar på store ting. Les loven, konsentrer deg om 4.12
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 § 4-12. Vedtak om å overta omsorgen for et barn. Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes a) dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg som barnet får, eller alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling, dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring, c) dersom barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, eller d) dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet Et vedtak etter første ledd kan bare treffes når det er nødvendig ut fra den situasjon barnet befinner seg i. Et slikt vedtak kan derfor ikke treffes dersom det kan skapes tilfredsstillende forhold for barnet ved hjelpetiltak etter § 4-4 eller ved tiltak etter § 4-10 eller § 4-11. Et vedtak etter første ledd skal treffes av fylkesnemnda etter reglene i kapittel 7.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Generellt så skal det veldig mye til! Og slike saker er gjerne veldig sammensatte. Så fremt det ikke er akutt, og fare for at barnet blir skadd på noen måte skal det iverksettes tiltak først.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Men er det vanskelig å ta fra barnet selv om de egentlig ikke har grunn til det?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #9 Skrevet 22. september 2009 Det er jo ikke akkurat sånn at det er det lokale barnevernet som vedtar omsorgsovertakelse i et anfall av liten arbeidsmengde og tid til overs som de må fylle med noe...
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 Det er ekstremt vanskelig å få vedtatt en omsorgsovertakelse. Det SKAL være forsøkt hjelpetiltak i hjemmet før en sak går til fylkesnemda (de som vedtar omsorgsovertakelse, en rettssak mellom BV og foreldre). Det skal heller ikke bare være forsøkt ett hjelpetiltak, men flere. Det biologiske prinsipp står svært sterkt i den norske loven, det samme gjør LEON prinsippet (Laveste Effektive OmsorgsNivå) og Det Mildeste Inngreps prinsippp (=alt skal være forsøkt før omsorgsovertakelse og frivillighet før tvang). Derfor skal det forferdelig mye til før en omsorgsovertakelse blir fattet, og du kan være sikker på at om den blir fattet er det god grunn til det (og desverre burde den nok vært fattet for lenge, lenge siden) Hvorfor lurer du?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 Takk for svar, jeg som skrev et innlegg her om jeg skal i møte med BV om to dager, tror ikke BV vil ta fra meg mitt barn men jeg har hørt så mange historier om foreldre som blir fratatt omsorgen for små ting , feks en mor som slet med angst og ende opp at moren tok selvmord Så da lurer jeg på hvor lett det er for BV å ta over omsorgen.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #12 Skrevet 22. september 2009 anonym 23:41 Du kan være 100% sikker på at alle historiene du hører om at BV tar fra foreldrene barnet for filleting alltid har en side av saken som ikke kommer frem. Dette vet jeg med sikkerhet både som tidligere saksbehandler og som sakkyndig i fylkesnemda. Spes i media kommer ikke hele saken fram. Dette fordi mange omsorgsovertakelser er bygd opp som en "puslespill-sak", dvs at det er flere faktorer som spiller inn (f eks manglende omsorgsevne, sykt barn, tidvis alkoholmisbruk, ikke i stand til å følge opp i bhg osv), da trekker ofte media/foreldrene ut ett av disse faktorene og begrunner omsorgsovertakelsen med det, ene og alene. Det høres selvfølgelig urettferdig ut, men dersom man hadde fått alle fakta og visst om alle hjelpetiltak som først var forsøkt ville saken vært enklere å forstå for alle utenfor. Foreldrene fritar ofte BV for taushetsplikten også, men BV velger likevel ofte å ikke uttale seg spesifikt om saken i media fordi BV alltid må handle etter barnets beste. Det er ikke barnets beste med en førstesideoppslag i VG om den omsorgssvikten barnet er blitt utsatt for. Barnet skal tross alt leve videre etter saken også. Nei, du skal virkelig ikke bekymre deg over dette. Desverre er det rett og slett for vanskelig å ta omsorgen fra foreldrene. Mitt råd er likevel å være samarbeidsvillig, ta imot evt hjemmebesøk med åpent sinn, og vær åpen for evt hjelpetiltak. Kanskje kan du nyte godt av det selvom du i utgangspunktet ikke føler du trenger det. Husk også at det skal mye til før hjelpetiltak kan påtvinges, det aller meste som går gjennom BV er frivillig. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 Tusen takk, føler jeg kan puste ut litt her nå. Har ikke mye kunnskaper om BV,mye "skrekk"historier der ute også. Er en vanlig mor som har slitt litt med depresjon/angst men er "friskemeldt" nå og fulltids student på universitetet, og har bra økonomi, stabilt hjem og jeg synes jeg gjør det bra . Barnehagen er svært fornøyd med barnets utvikling og alt virker som det skal. Hadde en uheldig situasjon i sommer der da jeg var ut med en venninne og falt om bevisstløs etter noen drinker, havnet på legevakten men ble nektet den hjelp jeg trengte og avvisst som "bare full" og sendt på glattcellen selv om jeg var helt dårlig/svimmel og husket ikke noe særlig av det som skjedde..Synes det var helt grusomt, og valgte å glemme det som skjedde.. Har ikke vært uten siden det drikker svært sjelden alkohol. Så jeg er redd for at BV sal plutselig dra inn fortiden min eller noe lignende. Siden jeg har vært i sak med dem før. ( kun 1 møte)
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #14 Skrevet 22. september 2009 a) Du bor hos mamman din. Det er et minus Du har hatt sak hos barnevernet før. Det er et minus c) Du har ikke fast jobb. Det er et minus d) Du har ikke anmeldt forholdet. Det er et minus. e) Du har historie med psykiske lidelser. Det er et minus og vil komme frem Du trenger seriøst å bekymre deg. Bruk den bekymringsenergien i riktig rettning med å forbrede din sak. Hvor gammel er du? Hvorfor fremmet bv sak før? Hvordan forhold har du til barnefaren? Hvorfor ble barnevernsvakten koblet inn når du endte på glattcelle? Siden det ikke ble funnet narkotika i blodet ditt kan det ha vært et drypp? Hvor mye hadde du drukket?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #15 Skrevet 22. september 2009 De kommer nok til å spørre deg og kanskje undersøke fortiden din, men dersom BVs jobb er å undersøke ditt barns NÅVÆRENDE og FREMTIDIGE situasjon. Dersom du ikke lenger har depresjoner/angst og disse ikke er forstyrrende i din evne til å sikre barnet ditt god omsorg og en stabil hverdag er det pent lite de kan gjøre med det. Men som du sier har du vært i kontakt med BV tidligere for dette, og som saksbehandler ville jeg da undersøkt med de behandlerne du hadde, din fastlege (for å være sikker på at du ikke er under behandling) og selvfølgelig bhg. Disse har opplysningsplikt til BV. Dersom ingen hadde noe å utsette ville jeg henlagt saken. Likevel kunne jeg kanskje gitt deg tilbud om hjelpetiltak iom at du er alenemor og har hatt en dårlig periode (for å hindre at du faller tilbake) men dersom du ikke vil det hadde jeg ikke gjort noe mer.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #16 Skrevet 22. september 2009 Det er ikke slik det virker, NN 00:15. Det du ramser opp, er ikke negative punkt:) Det er BARNETS situasjon og omsorg, ikke penger, bosted og jobb som teller. Skrem ikke vettet av jenta, selv om du tror det er som du beskriver. Der er jo ingen sak å forberede her:) Hilsen alenemor uten jobb(hjemmeværende), diagnose innen psykiatrien, har problembarn, helt alene om omsorgen(BF driter i barna), OG kontakt med barnevernet(jeg som tok kontakt, da) Har aldri vært snakk om omsorgsovertakelse her:)
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #17 Skrevet 22. september 2009 a) Du bor hos mamman din. Det er et minus Du har hatt sak hos barnevernet før. Det er et minus c) Du har ikke fast jobb. Det er et minus d) Du har ikke anmeldt forholdet. Det er et minus. e) Du har historie med psykiske lidelser. Det er et minus og vil komme Forstår ikke hvorfor det er minus å bo med min mor? Hun og jeg har et bra forhold og hun har god plass så jeg betaler husleie til henne osv. Jeg vet ikke hvorfor barnevernet ble tilkalt da jeg havnet på glattcelle? Jeg nevnte kanskje at jeg har barn og må hjem. Jeg har jobb, jobber til tider hos et media firma Jeg ville h anmeldt forholdet om jeg var sikker på at jeg hadde bevis? her er jeg uten bevis MEN har vitne. Hadde drukket ca 2-3 drinker. Den siste ble jeg påspandert av og det gikk veldig fort fra jeg var fin til dårlig, falt om på bakken og husker ingenting fra da av. Men min venninne var med meg hele tiden på legvakten osv.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #18 Skrevet 22. september 2009 Bv ped'en over her igjen; Som saksbehandler ville jeg faktisk tolket det positivt at du bor hos din mor (sett at hun er oppegående) da du har en tidligere diagnose innen psykiatrien. Dette sikrer barnet ditt i større grad dersom du skulle få tilbakefall selvom det ikke er sannsynlig at du skulle få det. Du kan jo gjerne ta med deg din mor på møtet også. Det kan hende BV er interessert i hva hun har å si, dessuten kan hun være en god støtte for deg. Så i den andre tråden at noen anbefalte deg å ta med deg advokat/ta kontakt med advokat. Det gir aldri et godt inntrykk å ta med en advokat i første samtale med BV, avvent dette med advokat til du ser hvordan samarbeidet går. Tviler på at du får brukt for advokat i det hele tatt. Så også en sa du skulle forvente å levere urinprøve på fast basis. Jeg tviler sterkt på at de kommer til å be deg tisse på et glass en eneste gang. Da skal det være noe mer enn den ene episoden som indikerer at du bruker narkotiske stoffer. nå må jeg legge meg, men lykke til! Hold oss oppdatert etter møtet da. Jeg beklager også at jeg ikke signerer med nicket mitt, men vil ikke stå frem som BVped her iom at det er et omdiskutert tema her på BiM
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #19 Skrevet 23. september 2009 lol- det skulle tatt seg ut..
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #20 Skrevet 23. september 2009 Juristen her igjen. Jeg vil legge til at du bør altid ta kontakt med en advokat. La din advokat vurdere hvor synelig rolle han eller hun skal spille. Jeg har vært med å legge frem saker for fylkesmannen og min erfaring er at du bør ha assistanse fra første stund, slik at du ikke undergraver din egen sak.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #21 Skrevet 23. september 2009 takk for svar fra begge dere, nå rekker jeg nok ikke å gå til advokat og synes jeg trenger ikke en advokat forhåpentligvis ikke enda. Jeg er nervøs, er imorgen men har en magefølelse på at det går bra. Skal være ærlig med dem og oppriktig, om de vil komme på besøk så får de gjerne gjøre det og se hvor bra og fint vi har det. Har verdens beste og snilleste sønn som er så lykkelig sier alle.. Håper bare dem ser det også.. Møtet er imorgen og jeg tror neppe jeg får sove i nattt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå