Gå til innhold

Trenger litt info her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synst egentlig ikkje eg har fått så go info fra JM.

F.eks, hvem ringer en vist en tror noe er galt?

Eller vist fødsel starter for tidlig??

Er det legevakta? ser folk ringer føden en del, men eg har ikkje peiling på om det er vanlig her.

Og når fødselen nærmer seg, og f.eks barnefar må forlate jobb (han er skiftarbeider), men så var det kun falsk alarm, har han då krav på den dagen fri til tross???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring direkte til føden (sykehuset) visst fødselen starter.

Visst du har plager/vondter som du lurer på hva er, så ring jordmor.

Visst du har kraftige smerter, blødninger e.l. ring direkte til føden (sykehuset).

Vet ikke helt hvordan det er med barnefar og å dra i fra jobb, det er vel nesten noe han må snakke med sin arbeidsgiver om. Tror det er veldig opp til hver enkelt arbeidsgiver.

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende og har ikke noe erfaring selv. Jeg har fått beskjed om å ringe jordmora mi om jeg skulle mistenke at noe er i gang. Vi bor 1.5 time fra sykehuset, derfor skal jeg kontakte henne.

Er nok ikke uvanlig å kontakte føden hvis du tror noe er galt. Uansett hvem du ringer, så vil de sikkert henvise deg til å ringe til riktige sted. Føden kan nok gi deg svar på de fleste spørsmål, mens legene på legevakta trenger ikke være like kompetente på fødsler og svangerskap.

Du kan jo spørre jordmor neste gang du skal dit, eller bare ringe henne for å høre hvem du skal kontakte om det skulle være noe.

Jeg har ikke hørt noe annet enn at far har krav på fri under en fødsel, selv om det skulle være falsk alarm, men helt ærlig er jeg ikke sikker på rettighetene der. Men han kan vel spørre arbeidsgiver for å være på den sikre siden :)

Skrevet

Har også en mann som jobber skift til alle døgnets tider, og synes ikke det er så gøy nå når det nærmer seg fødsel.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan reglene er rundt akkurat det med falsk alarm er, men tror ikke det hadde vært det størrste problemet hvis det skulle oppstå en slik situasjon. De fleste arbeidsgivere er forståelsesfulle i en slik situasjon, og i værste fall kan man sikkert ta en egenmelding på det. Tror ikke det står noe annet enn at faren har rett til 2 ukers permisjon i forbindelse med fødsel i loven.

Her er en link til lov om arbeidsmiljø, kapittel 12 om rett til permisjon. Mulig du finner noe om det der. ;)

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-3

Husker at sist gang så var jeg rimelig sikker på at det var fødselen som var startet når jeg gav han beskjed.

Så jeg tror at du kommer til å vite det når tiden er inne.

Skrevet

ok, tusen takk for info :-)

Har berre aldri vore nevnt hos jordmoren at eg kan ringe føden direkte.

Og her er kun jordmor en gang i veka, så kan ikkje ringe til ho heller.

Samboern skal seff jobbe natt rundt termin, så regner med terskelen for å ringe og reise til sjukehuset, blir litt høgre.. Vil liksom ikkje framstå som frøken panisk heller :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...