Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Jeg har en medstudent som sitter på med meg til skolen hver dag, endel år yngre enn meg er hun. Hun har ikke nevnt noe om hun skal være med på å spleise på diesel på bilen. Tenkte jeg skulle si fra, men hvordan si fra uten at det virker støtende? Og hvor mye skal jeg egentlig ta? Tenkte på å ta 500kr, men hun kommer kanskje med at hun betaler bare 300kr å noe for student kort for bussen, men det er dyrere å kjøre bil. Det er 20min hver vei. Vi bruker jo bilen i helgene og utenom skoletiden, men jeg fyller da for 2000kr i mnd. Så 500kr bør vel være en grei pris? Eller er jeg rett og slett feil at hun skal betale?
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 22. september 2009 Forfatter #2 Skrevet 22. september 2009 Eller er det* skal det stå i den siste setningen.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Hun skal såklart være med å spleise. Du får nesten regne ut hvor mye diesel du bruker på skoleveien hver dag og x det med antall dager hun sitter på. Ville vel tatt bussen jeg om en evt. biltur blir dyrere da men..
3småtroll♥ Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Hmmm er ikke så lett sånt no`, men jeg syns kanskje 500 var litt mye? Du kjører vel uansett om hun sitter på eller ikke og blir jo ikke så mye dyrere med 1 ekstra passasjer.... Hvis det koster 300 for busskort vil hun sikkert betale det samme til deg og slippe buss;)
Trolleliten Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Hvis hun er ung og ikke har bil selv tror jeg ikke hun vet hvor mye det koster å ha bil, særlig bensinen.... 500 er jo greit det, men hvis mnd kort koster 300 kan det jo hende hun prøver seg med det... hehe likevel, hvis hun sitter på hver dag er hun sikkert glad for å slippe og reise kollektivt.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 22. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. september 2009 Ja blir 300kr for henne å betale for toget så må hun ta buss fra togstasjonen. 380kr er det kanskje. For meg som kan gjøre det samme så koster det 800kr å noe. For jeg er eldre og får ikke det samme tilbudet. Og jeg er nødt til å kjøre siden det er jeg som leverer og henter barna i barnehagen. Og toget herfra går bare hver time, så det blir stress når bhg åpner kl.07 og toget går kl.07.15.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 22. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. september 2009 Men hvordan legger jeg det frem for henne?
Emil & Røra Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Men du skal jo kjøre uansett? Jeg synes det er litt frekt av henne å ikke foreslå det, men hvis du uansett kjører så taper du jo ikke noe.
nicknavn Skrevet 22. september 2009 #9 Skrevet 22. september 2009 Jeg var med å spleise, når jeg var student. Vi regnet ut ekstakt hva det kostet (hvor mange mil og hva bilen brukte på milen), pluss slitasje på bilen og bompenger. Jeg betalte 400; i mnd, da ble jeg hentet hjemme, slapp tog og buss. Syns det var luksus:-) Det er bare en måte å spørre på og det er å si at hun bør spleise på utgiftene og vil hun ikke så kan hun ta offentlig transport.
tralle Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 Siden du kjører uansett, tjener du på at hun sitter på, dersom hun betaler. Derfor hadde jeg foreslått at hun skulle betale det samme som bussen koster - da sparer hun tid, og du får billigere (og hyggeligere reisevei) enn dersom hun hadde tatt bussen. Du bør jo ikke utnytte en fattig, ung student, men samtidig bør hun også betale for seg. At hun skal betale det samme som bussen koster kan jo heller ikke være noe problem å si til hun heller.
Tante Blås Squaw Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 "Koselig å ha deg med, men jeg må be deg være med og spleise på diesel." )
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 22. september 2009 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2009 Jeg er også en fattig student i tillegg til 2 barn hehe... Så der stiller vi omtrent likt. Takk for svar, da får det bli at hun skal betale det samme som hun betaler for studenkortet, selvom det er jo dyrere med bil, men...
It's all about me Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 Ang prisen. Hadde jeg blitt kjørt fra dør til dør hadde jeg gledlig betalt mer enn hva et busskort koster. Og ja hun burde betale. Om du kjører denne strekningen hver dag uansett har ingenting å si, det er prinsippet, hvorfor skal en betale masse og den andre få gratis.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 22. september 2009 Forfatter #14 Skrevet 22. september 2009 Ja, jeg føler det er urettferdig, for jeg må "stresse" unga og meg selv ut døren for å rekke frem til det busstoppet jeg plukker henne opp på, hun er da med meg til barnehagen, så jeg slipper å kjøre omvei for å hente henne. Så det er jo ikke akkurat no omvei for meg, men jeg føler meg mer stresset på morningen når jeg må ta hensyn til henne også. Det er forresten ingen problem for meg å ha det hyggelig i bilen alene de 20 minuttene. Da får jeg konsentrert meg om veien og hørt på musikk ;O)
It's all about me Skrevet 22. september 2009 #15 Skrevet 22. september 2009 Hadde jeg ikke tjent noe på det hadde jeg mye heller kjørt alene. Jeg er elendig på småsnakk i bilen og det blir lett litt pinlig.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 22. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 22. september 2009 Ja, der har du meg å, men jeg kan jo ikke bare si nei til henne nå. Hun får sitte på så lenge det går og betale for seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå