Gå til innhold

Fullstendig grøtnekt...snart 8 mnd..hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegull nekter ALL grøt fullstendig. Jeg har prøvd alt som er å prøve.. Nå gråter han bare jeg kommer med bollen stakkar...føler meg fæl som prøver å tulle og tøyse for å få det i han. Helsesøste sier det er så viktig med den grøten.. Han spiser litt middag, avokado, banan, mango og prøvde brød i dag... Men har alltid spist grøt.. Ikke den største av vekst, så blir jo så stresset... Han nekter forøvrig også all pupp på dagtid, men elsker flaska si... frustrerende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

,,, men hvorfor er den grøten så viktig? Dersom han drikker villig fra flaske, så er det jo ikke noen fare med melkeinntaket. Kanskje han vil ta velling? Småfolk har jo til og med kveldsmat på glass. Riktignok bare som 6mnd-glass, men det spiller jo ingen rolle. Det kan jo gå an å prøve å blande grøt og fruktmos, siden han spiser frukt. Her fungerer banan som luremiddel hver gang :-)

Skrevet

Takk for svar. Prøvd frukt og banan.. men funker ikke lenger. Spurte helsesøster hvorfor akkurat grøten var så viktig, men hun sa det var i grøten næringsstoffene lå.. Angående brødskiver, hva er egentlig greit å ha på? og kan jeg bruke kjøpebrød, eller er det for mye salt?

Skrevet

Nå skal jeg ikke påberope meg store kunnskaper om dette, men er det ikke typisk norsk å bruke grøt? Andre steder i verden bruker man mye annet, så vidt jeg vet. Moser av forskjellige slag. Er jo ikke som om et variert kosthold ellers ikke kan kompensere for manglende grøt. Det er jo stort sett kornprodukter. Så vidt jeg har skjønt, så er mye av viktigheten med grøten at de har tilsatt melkepulver. Det er jo ingen fare med poden din. Han drikker, så vidt jeg skjønner, gjerne melk på flaske.

Har forøvrig aldri tenkt på at kjøpebrød har mer salt enn hjemmelaget. Ellers er det jo ikke så mye pålegg som har mye salt og krydder, så det meste går vel. Enklest sikkert med noe man kan smøre på? Leverpostei og Prim er jo klassikere ;-)

Vi har ikke kommet til brødskivene ennå, men tror jeg kommer til å servere det meste jeg. Kanskje ikke servelat og chillipølse, men de kan vel spise det meste vi spiser, kan de ikke?

Skrevet

Hei

Skjønner at det er frustrerende for deg, men jeg må si at jeg tror ikke du gjør det noe bedre ved å prøve å presse ham til å spise grøt. I verste fall fører det til at han nekter plent å spise, og det vil man jo ikke.

Vi har hatt et problem med at lillegull på 9,5 måned innimellom nekter plent å ta grøten sin. Da presser vi ham ikke, men lar han få brødskive med leverpostei istedenfor. Hvis vi prøver igjen med grøt dagen etter, eller noen dager etter, så er det som regel populært igjen.

Mitt tips er derfor å la gullet ditt få en pause fra grøten på noen dager, også heller prøve igjen.

Lykke til

Skrevet

men hvorfor er grøten så viktig? Vil ikke brød erstatte den på en god måte?

Skrevet

Hei .-)

det er riktig det hun over her skriver om at dette er et norsk (skandinavisk) fenomen. Bare gi lille gullet ditt grønnsaker, brød, kjøtt, fisk og frukt du :-) spe på med så mye MM/MME du kan og vann i tillegg, så går det finfint uten grøt!

Bedre at han har matglede enn at de på død og liv skal ha denne grøten!

Vi har også dager der han ikke vil ha grøt...og brødskiver er veldig "in" :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...