Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 I dag har jeg hatt en sånn "sviende" følelse litt opp i magen når jeg går på do..Følels også som om jeg må på do nesten hele tida.. Kan det være blærekatar? Aldri hatt det før jeg... Må jeg til lege? Eller kan man bare ringe å få antibiotika? Kommer det av noe spesielt?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Det svir ofte(innvendig, opp mot blæra) akkurat idet du er ferdig å tisse, det kan være blod i urinen, trykk over blæra(hele tiden), og ofte tissetrang men en tisser lite. Du tar med urinprøve til legen, og så tester de med urinstix. Der ser de om det er blærekatarr(UVI = urinveisinfeksjon). Om du har det, så får du antibiotika beregnet for dette. Det du kan gjøre hjemme, er å drikke f eks appelsinjuice, og da er det snakk om minst en liter pr dag. Og du kan ta "overdose" med C-vitaminer. Har du annen sur drikke, så kan du bruke det. Kvinner er mer utsatt for å få dette, enn menn. Grunnen er at vi har kortere urinrør, og dermed kan små forurensninger, som f eks avføring, komme lettere opp i blæren. Blæren og urin er helt steril til vanlig, så med en gang det kommer "ubudne gjester" der, så kan en få UVI:)
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Det kommer sikkert mange råd om tranebær kapsler, litersvis av vann og varmeputer. Alt dette hjelper, men du bør alikevel oppsøke lege for å få antibiotika. Du kan nemlig bli steril om det får gå for langt, dessuten kan det bli dødelig vondt. Forskjellige infeksjoner, på forskjellige mennesker gjør vondt forskjellig. For meg er det som å tisse barberblader. Kanskje det ikke er blærekatar? I tilfelle kan det både være alt mulig rart. Sopp f.eks.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 En kan ikke bli steril av urinveisinfeksjon:) Men det kan ende opp med nyrebekkenbetennelse om en lar det få gå for langt. Og det er vondt, det. Og da har en i tillegg feber og ryggsmerter over nyrene.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Det svir på en måte innvendig litt opp i magen ja, føler at jeg må på do ofte.. Må jeg til legen med urinprøve? Holder ikke å bare ringe? Må ta meg en dag fri fra skolen om jeg skal dit å det passer dårlig nå, men såklart må jeg så må jeg.. Er egentlig litt småvondt hele tiden, ikke bare når jeg er på do, men føler at det går over når jeg lener meg framover?! HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Ring legevakten i kveld, og overdriv symptomene dine litt:) At det er fryktelig vondt og du vil ikke klare å sove om du ikke får hjelp. Ja, de gir ikke antibiotika uten å teste. De skal hvertfall være restriktive på å "dele ut" slikt. En trenger ikke morgenurin til dette.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Poenget er at vi nettopp har flytta fordi jeg har begynt på skole, så det er nesten 20 mil til fastlegen min... Så jeg syns det er litt langt å reise for å levere en urinprøve... Så dere tror ikke det er mulig å bare ta en telefon? HI
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Du trenger ikke fastlegen til dette. Du ringer legevakten der du nå bor. Og på dagtid skal alle legekontor ha øyeblikkelig hjelp-timer, uten at du får den hos din fastlege.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 Man kan definitivt bli steril, jo. Infeksjonen kan gå opp i systemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå