Gå til innhold

Hadde svangerskapsforgiftning med nr. 1, flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde svangerskapsforgiftning da jeg gikk gravid første gangen, men det skjedde så sent i svangerskapet at det gikk heldigvis bra. Ble nesten keisersnitt, men ble satt igang slik at han kom 2 uker før termin. Er selvfølgelig redd for å få dette igjen... noen andre som har hatt det? Jeg var for det meste plaget med høyt blodtrykk/undertrykk, plutselig fikk jeg protein i urinen over natta og hodepine, vann i kroppen hadde jeg og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsforgiftning som ikke ble oppdaget i tide, og utviklet da HELLP i uke 32. I dette svangerskapet får jeg ekstra oppfølgning (hos spesialist, UL, vekstkontroll og blodgjennomstrømning) og flere kontroller enn man vanligvis får ved 2.gangssvangerskap. Jeg føler meg trygg på at hvis jeg får svangerskapsforgiftning denne gangen så blir det fanget opp tidligere :)

Skrevet

Jeg er i uke 12 nå, skal på kontroll om en uke hos jordmor. Har ikke vært på noen andre kontroller dette svangerskapet. Er veldig vanskelig å få legetime her pga. lang historie.. så skal ivertfall til henne først. Jeg blir å fortelle hvordan jeg hadde det sist og vil kreve bedre oppfølging. Sist måtte jeg stå på selv for å få tatt ekstra urinprøve og måle blodtrykk, er glad jeg gjorde det.. for hvis ikke kunne det gått galt.

Mener jo og man skal ha krav på bedre oppfølging når man har opplevd dette tidligere.

Hvordan gikk det med deg og babyen når det ble oppdaget da? Er ikke helt sikker på hva HELLP er for noe... Var prøvene du tok normale og sånn fram til uke 32? Eller hadde du slitt med protein i urinen og blodtrykket? Hadde et undertrykk oppi 117 på det meste, det er vel ganske mye har jeg forstått.

Skrevet

Jeg hadde alvorlig preklamsi i første svangerskap med blodtrykk på 180/130 og +2 på både protein og ødem, men det var mot slutten så jeg ble satt i gang og alt var bra med gutten vår selv om han var litt liten. Neste svangerskap var helt normalt. Nå venter jeg vår tredje og har avtalt med jordmor at jeg får komme litt oftere på kontroll for blant annet å følge med blodtrykket.

Skrevet

Hei! Kan visst henge meg på denne jeg også. Alvorlig preeklamsi og truende HELLP fra uke 37. Den lokale fødeavdelingen ville egentlig ta ks, men ble sendt til et stort sykehus der fødselen ble satt i gang. Syns det hele var en utrolig traumatisk opplevelse, og jeg tenker nesten daglig på fødselen...er nå i uke 12, men og i følge legen kom det til å bli mer og tettere oppfølging fra uke 20... har ikke lyst å oppleve dette igjen..:-/

Den eneste fordelen er at nå veit jeg hvordan svangerskapet IKEK skal være allefall!

Skrevet

Tusen takk for at dere deler deres erfaringer med meg. Jeg vet ærlig talt ikke om min svangerskapsforgiftning var alvorlig eller ikke, fikk utrolig liten info, ingen samtale etter fødsel eller noe, viste ikke at man skulle ha det en gang. Men regner med det kunne blitt fare på ferde. De legene jeg hadde med å gjøre ville jeg skulle ta ks, men siden vaktskiftet begynte da de ville det, bestemte de at neste personell fikk ta den avgjørelsen, så følte det ganske alvorlig ivertfall. Babyen min veide 2940 g og var 49 cm, er vel ikke så ille det. Men han så ut som at han hadde overflødig med hud om dere skjønner, virket så spinkel, så tror nok han fikk lite næring i seg den siste tiden ja... er ivertfall veldig glad for at det gikk så bra så det gjorde. Han ble lagt et par timer i kuvøse, så fikk jeg han heldigvis inn til meg :) Fikk holde han en kort stund rett etter han var født, så tok de han. Men nå er han ivertfall en sunn og frisk gutt på 2,5 år :)

Skrevet

jeg hadde mild preklampsi med nr 1. hadde førhøyet blodtrykk, protein i urin og ødem helt fra uke 12! slet med hodepine og synsforstyrrelser.

men heldigvis så utviklet det seg aldri til å bli noe værre enn det. så jeg gikk til termin og hadde en normal fødsel, og gutten var normalt stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...