Trultemor73 Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Er ny her inne og lurte på om dere kunne svare meg på følgende. Er 12 uker gravid og lurer på om jeg kan bruke opp resten av omega 3 tablettene mine som også inneholder 400 mg folat????????? Står på pakken at de skal bruke før svangerskapet og i de 3 første månedene. Har igjen 45 tabletter og de var ganske dyre. De på apoteket mente at kroppen ville kvitte seg med overfløding B vitaminer og at jeg dermed kunne bruke de. Har dere hørt noe annet???
Ate,mor til gutt nr3;-) Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Bruk dem opp,jeg har nettopp brukt opp mine og er i uke 16+0 nå....
The Bad Gal Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Du kan fint ta folat hele svangerskapet, men det er unødvendig. Greit å ta de et par uker over 12 uker, i tilfelle du ikke er så langt på vei som du tror...
FrkBomst&Frø Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 De mener at folat skal forhindre ryggmargsbrokk, hvis man da tar det før unnfangelse og de tre påfølgende månedene. Etter 12. uke har det ingen effekt ettersom barnet er "ferdig sammensatt". Men det er ingen fare ved å ta de, folaten har bare ingen funksjon lengre
Bippe77 Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 legen min anbefalte meg å ta folat hele svangerskapet han... ikke nødvendigvis fordi barnet trenger det, men fordi jeg som mor også trenger folsyre! Så jeg fortsetter å ta dem jeg da! kan da vel ikke skade tenker jeg! Tar også kalk siden dette er nr to... så slipper jeg å tære så veldig på lagrene mine! og Omega3 som gir smarte barn sies det! Og multivitamin for gravide.... og jern fordi jeg hadde litt lave lager... og b-vitamin fordi jeg hadde litt lite lager av dette også... og c-vitamin... for det hjelper på jernopptaket... hihi, det blir en haug piller! Føles som pillenarkoman... siden jeg ikke tar noe sånn ellers! Men tok en haug sist gang jeg var gravid også... og fikk en sunn fin gutt og hadde ingen plager verken før eller etter fødsel... så da gjør jeg det denne gangen også!
Trultemor73 Skrevet 22. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. september 2009 Tusen takk for mange svar. Ser ut til at alle mener jeg kan ta de, så da fortsetter jeg til det blir tomt. Igjen, tusen takk. Utrolig koselig å endelig komme inn her i 2. trimester.
trallatausa Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Jeg kjøpte gravitamin på billigetester.no og de har alt enn trenger i en tablett, litt lettere det enn en haug med piller da =) Folat er jo et b vitamin så det er jo bare bra for mor også det.. aldri hatt så fine negler før jeg...=)
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 tar folat jeg.. jordmor sa jeg bare skulle fortsette hele svangerskapet.. å samme trallatausa m tryll i magen så har jeg sterke fine negler å tykkt blankt hår.. kjekkt
NostraStoria Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 Neglene mine er også finere enn noen gang, men sluttet med folat etter 12. uke. Etter det har jeg kun tatt Omega 3 kapsler - som skal være bra for fosteret. Det er ikke omega 3 og som gir sterke, fine negler da? Har hørt at b-vitaminer kan gi økt matlyst - så hvis du er bekymret over for stor vektøkning kan det være greit å ikke ta b-vitaminer. (Hvis du ikke har underskudd av det selvfølgelig).
MAXlykke *gutt utenfor magen* Skrevet 23. september 2009 #11 Skrevet 23. september 2009 jordmora mi sa at jeg skulle slutte med folat og bare ta omega3 etter 12 uke... men gjør nok ikke noe å fortsette...
Januar-nurk Skrevet 23. september 2009 #12 Skrevet 23. september 2009 Folat er bra og ta under hele svangerskapet for fosterets näringsopptak om ikke du får i deg mye med vanlig kost. Det med at det er viktig fram til uke 12 er pga ryggmargsbrokk, men etter dette har det også bra nytte. Jeg tar folat hver dag etter rekomendasjon fra lege og jordmor og jeg er 23 uker på vei. Folsyra/folat varje dag fram till tolfte graviditetsveckan, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot är det viktigt att äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten. Det behövs för fostrets utveckling och mammans blodbildning.
mimmitiltre Skrevet 23. september 2009 #13 Skrevet 23. september 2009 JA- sa min lege siste mandag, da ny forskning viser bruk av folat ut svangerskapet gir mindre risiko for leppe-gane spalte!!! saa da fortsetter jeg med aa ta dem..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå