Bolla og lille rosin Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Heisann!! Noen spørsmål fra en som ikke har gjort dette her før Var til kontroll i dag, og pga svangerskapsforgiftning og stort barn, fikk jeg time til igangsetting til torsdag dersom ingenting har skjedd innen da.. Noen som kan fortelle om sine erfaringer med igangsatte fødsler?? Både positive og negative? Og gangen i dette? Hvor lang tid tok fødselen? Vet fra tidligere kontroller at jeg har ca. 3 cm åpning, myk mormunn (?) og samboer mente at de hadde sagt det var en del skjedekant igjen.. Er dette forståelig for dere, og noen som kan forklare hva dette betyr?? Hoff.. Kjenner jeg gruer meg, men skal samtidig bli deilig å bli ferdig med det... Håper på mange svar, på forhånd takk!!
Fullrulle86 Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Jeg kan fortelle om min erfaring, men jeg ble satt i gang 3 uker for tiden og fantes ikke moden! Livmorstappen var ikke blitt myk engang, så siden du allerede har 3 cm åpning tror jeg nok det kommer til å gå relativt kjapt. Jeg ble satt i gang en mandags morgen 08.00 (tablett i skjeden). Fikk rier etter 3 timer og ble trillet på fødestue. En får vanligvis en pille hver 6 time, men siden jeg hadde så sterke rier fikk jeg ikke flere tabletter den dagen. Problemet var at riene ikke hadde noen virkning og når kvelden kom fikk jeg bare smertestillende og beskjed om å såve (?). Neste morgen fikk jeg ny tablett. riene hadde da roet seg. denne tabletten hadde absolutt ingen virkning så jeg fikk nye tablett og klyx 6 timer sener. Gikk resten av dagen uten særlige rier, men om kvelden satte de skikkelig igang. Jeg hadde uutholdelige smerter, men fremdeles ingen åpning. de klarte heller ikke ta vannet mitt. dette pleier de gjøre så fort de får muligheten under igangsatt fødsel. Jeg fikk besøk av lege og ble vurdert for keisersnitt siden ingenting skjedde og jeg hadde intense rier. jeg ble sjekka for åpning hver halvetime, men jeg kom aldri lenger enn 1 cm åpning. Men så plutselig måtte jeg presse. jeg fikk beskjed om at det måtte jeg ikke gjøre for jeg hadde bare 1 cm for 20 min siden. men jeg MÅTTE, så da sjekka jordmora meg og jeg hadde full åpning. fra 1 til 10 cm på 20 min er vel det mest unaturlige med hele greia, så det er ikke rart riene var intense! En kurt fødsel kan gå veldig lett eller bli veldig lang (noe den ble for meg), men jeg vil si du har en fordel siden du allerede har 3 cm åpning. Det kommer nok til å gå helt fint:o)
Fullrulle86 Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Du vil nok mest sannsynlig motta et ark med informasjon om en igangsatt fødsel samme morgen du blir satt igang. Jeg fikk jaffal det. der står det litt om prosedyrene og hva du kan vente deg. F.eks. at viss du ikke har født innen 3 døgn, blir det keisersnitt.
barney Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Jeg ble satt igang ved forrige fødsel. Jeg hadde allerede 2 cm åpning og tror jeg var moden, da de satt ballongkateter på meg. Fødselen startet bare en time etter og varte i 10 timer. Syns det var en kjempe fin fødsel og har ikke noe negativt å si om det! Lykke til!
annabe36 Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Ja, og det gikk bra til slutt, men var en lang og vond prosess! Ikke les om du ikke trenger negative erfaringer akkurat nå. Igangsatt 2 uker over tiden med moderat svangerskapsforgiftning, først med geletablett i livmorhalsen som bare lagde maserier uten effekt. Deretter tablett to, heller ingen effekt. Så stripping av hinner og "røsking" i livmorhalsen for å åpne - heller ingen effekt, ca 1 cm. Deretter: Pitocindrypp i to døgn, hyppige skarpe rier, 4 cm åpning etter disse to døgnene. Pitocin gir litt andre typer rier enn de kroppen selv lager, de kommer brått på og er intense på en måte man ikke greier å forberede seg på. Den stakkars jordmoren som forsøkte seg på "prøv å se for deg at du er en delfin som svømmer gjennom bølgene" følte nok at hun kom litt til kort der. Epidural stoppet smertene, men også riene og åpningsprosessen, jeg måtte derfor tas av epiduralen. Fikk aldri egne rier, det føltes som om kroppen strittet veldig imot hele opplegget. Fikk infeksjon og feber pga langvarig vannavgang og måtte ha intravenøs antibiotika. Uten epidural gikk det sånoe raskere, gikk fra 4 til 9 cm på fire timer og var veldig lykkelig! Hodet kom slik at det kunne kjennes høyt oppe i skjedeåpningen men jeg fikk aldri den berømte trykketrangen, trykket i 1 1/2 time på instruks før det ble slått fast at babyen hadde rotert til ansiktsposisjon og satt fast. Forsøkt snuing med vakuumsug uten å lykkes (for øvrig det vondeste i hele prosessen!). Endte med akutt keisersnitt til slutt, fikk en nydelig stor gutt med stor hodeomkrets etter fem dager på igangsettelsesregime. Da hadde jeg ikke sovet på mange døgn og var rimelig halvpsykotisk, men utrolig lykkelig over å ha fått slik en nydelig belønning for strevet! Jeg antar at det er liten sjanse for at du vil være like uheldig som dette, jeg tror ikke dette forløpet er normalt etter nå å ha snakket med jordmødre i mitt andre svangerskap. Mest sannsynlig responderer kroppen din litt greiere på behandlingen. Når du alt har tre cm åpning trenger kroppen din sikkert bare et lite dytt for å komme igang av seg selv! Husk at folkene rundt deg er topptrente på dette, du kan stole på dem. Ønsker deg all verdens lykke til!
Pax - termin 24.09.09 Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Har blitt satt igang 2 ganger og synes ikke det var noe mer negativt enn den ene naturlige fødslen jeg har hatt. Vondt gjør det uansett Og jeg har ikke vært moden i det hele tatt de 2 gangene, så det blir nok lettere for deg
Bolla og lille rosin Skrevet 22. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. september 2009 Så fint å lese om erfaringene deres!! Trenger egentlig både å lese de som er fine og de som er tøffe.. Det som er så fint med alle, er at alle i etterkant sier at det er verdt det, og da kjenner jeg at jeg blir litt roligere... Må si det er utroolig masse tøffe damer her inne altså!! Håper som dere sier at kroppen bare trenger det lille dyttet for å komme i gang.. Kjenner at jeg ikke er helt motivert til en tre dagers-fødsel...:/ Men, må man, så må man... Er litt plaget med sykehusskrekk, men skal prøve å stole på dem.. Er jo som du sier, annabe36, de er trente på dette!! Ting går nok lettere dersom man stoler på dem rundt seg også Takk for lykkeønskninger, det trengs!! Og kom gjerne med flere erfaringer:) På forhånd takk!
second_time Skrevet 23. september 2009 #8 Skrevet 23. september 2009 Jeg ble satt igang 14 dager på overtid med førstemann. Fikk tablett i i skjeden i 14:00 tiden. Riene starter noen timer senere. Mine rier ble tidlig kraftige og intense. Jeg gikk i 6-7 timer uten pause mellom riene. Det var helt forferdelig. Babyen ble stresset og ved målinger så de at babyen sitt hjerte sluttet å slå i perioder -så det hele endte med akutt keisersnitt. Kjempedeilig å holde nurket i armene sine etter en slik fight! Masse lykke til!!! De er så flinke på fødeavdelingene -du er i trygge hender! :0)
Kongeørna Skrevet 23. september 2009 #9 Skrevet 23. september 2009 Med førstemann ble jeg satt i gang med drypp, og epidural, tre dager over termin pga preeklamsi. Fødselen tok 8 timer fra første drypp. Ingen dramatisk fødsel, men litt kjedelig å bli liggende med epidural, blodtrykksmåler, drypp, osv. Følte meg bundet fast i alle ender. Nr to tok de vannet på 4 dager over termin, hadde veldig moden mormunn. 3 timer etter var han ute. Det er mange historier om hvor vanskelig det er å føde etter å ha blitt satt igang, jeg tror ikke det nødvendigvis er noen sammenheng. Det er mer interessant hvorvidt du er moden - noe du tydligvis er. De som har hatt en vanskelig fødsel etter å ha blitt satt i gang, ville sannsynligvis hatt en likedan fødsel som startet av seg selv. Vi er forskjellige, og vi føder forskjellig fra gang til gang. Lykke til!
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 Jeg ble satt igang en uke på ovetid sist pga lett svangeskapsforgiftning. Men jeg vet ikke noe om jeg var moden eller noe. Jeg fikk en pille på fredags morgen og riene begynte så smått å komme litt uregelmessig. Fikk en til pille etter 6 timer og da ble riene straks veeeldig vonde og kom ofte, men lå fortsatt på observasjonsposten. Ca kl sju begynte jeg å blø, først litt, så ko det noen voldsomme styrtblødninger, det ble full alarm, masse leger og løping med meg hylende i senga fra obs. til føden. Der ble det raskt satt på en dings på babyens hode, og det ble heldigvis konstatert at babyen hadde det bra. Morkaka hadde løsnet i kanten, men ikke sånn at babyen ikke fikk næring/oksygen. Så fikk jeg av meg blodige klær og ble vasket, fikk epidural pga høyt blodtrykk. Riene kom nå annenhvert minutt. Sånn fortsatte det en stund. Masse vonde rier, men dessverre ingen større åpning enn 3 cm... Og sånn fortsatte det enda en stund. Innimellom fikk jeg drypp for å forsterke riene, innimellom ble det snakket og konferert med overlege om veien videre, men fortsatt var det ikke mer enn 3 cm åpning. Prøve litt til. Mer drypp. Men da klokka var kvart på tre natt til lørdag, var det nok. Da ble pulsen til babyen veldig lav, og hun reagerte på drypp og rier. Det ble bestemt hastekeisersnitt, og jenta mi ble tatt ut 03.15 natt til lørdag. Etter dette ble jeg liggende på oppvåkninga til søndag ettermiddag, men fikk heldigvis ha jenta mi der på dagtid. Og etter dette fikk vi familierom og lå der i fire dager. Så det var min erfaring, jeg har ikke god erfaring på igangsetting... Men vet at det er mange andre historier om igangsetting også. lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå