Honningmelon Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Hvor mye oppfølging får de når de begynner på skolen egentlig? Min eldste skal begynne til høsten, og jeg kjenner jeg er en smule bekymret fordi han er så forsiktig av seg. Når det gjelder påkledning er han heller ikke av de som kler på seg i en fart uten problemer (tenker da på til vinteren). Andre småting jeg tenker på også. Han er ikke en som sier i fra hvis det er noe han ikke får til eller trenger hjelp til. Og forresten, i friminuttene på vinteren, har de på fult utstyr da med dress/boblebukse, votter osv? Eller tar de bare på jakka og går ut?
Gjest Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Jeg jobber som lærer og hadde 1.klasse i fjor. Jeg hjalp til med påkledning og veiledet barna slik at de på sikt kunne klare det selv. Og jeg passet alltid på at alle barn hadde på seg sko, jakke, skjerf, lue, utebukse osv. Og at ting på hengt på plass når de kledde av seg. Noen ganger er det nok at man er tilstede og veileder barna. Blir fort kluss i kladden når mange barn skal kle seg selv og skynde seg ut;) Vet at andre lærere syntes at jeg hjalp ungene for mye, men når det er minus "tusen" ute så har jeg ikke samvittighet til å sende unger, som ikke helt får til å kle på seg selv, ut i kulda.
Mille** Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Tja, det forventes vel at de skal få på seg tøyet selv. Er det kaldt så har de på seg fullt vinterutstyr med lue, boblebukse og votter. Men det er jo et helt år til enda, mye som vil skje på det året. Jenta mi lærte f.eks å tørke seg selv etter at hun hadde bæsjet og å dusje selv det siste året i barnehagen. )
dete Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Kjøp iallefall vintersko med borrelås. Det er et mareritt å knyte 20 par vintersko... ;-) Alle barna får hjelp. Vi har både lærere og assistenter som hjelper til med påkledningen. Vi sender INGEN ut uten tilstrekkelige klær. For mange er det lurt med hel dress den første vinteren fordi det er lettere å kle på seg selv. Nå er det jo nesten et år til sønnen din skal begynne på skolen, da. Du skal se de øver en del i barnehagen denne vinteren også :-)
petite fleur Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Jeg synes du skal si fra til læreren hans at sønnen din ikke sier fra dersom han trenger hjelp, kjekt for læreren å vite slik at h*n kan sjekke innimellom om han trenger hjelp med noe. Mine elever må godkjennes av meg før de går ut (2. klasse), så her er det i alle fall ikke bare å ta på seg jakka og gå ut. Jeg sier også hver dag hva de skal ha på seg før de går ut i garderoben, i tillegg til at jeg er der og passer på.
Honningmelon Skrevet 22. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. september 2009 Ja, skal snakke med læreren om dette så hun/han er obs på det. Det med at de må godkjennes før de går ut høres veldig lurt ut. Har de på seg fult vinterutstyr i hvert eneste friminutt? Rekker de det hvis de må ha på seg mye klær da? Og er det vanlig at de har gymklær og dusjer etter gymmen i 1. klasse? Og en ting til, i bhg tar de jo av evt. bukse, og tar på et mellomlag i ull under dressen før de går ut. Hvordan blir dette gjort på skolen? Tar de da bare dress uten på vanlige klær? Mye spørsmål fra meg her, men liker å være forberedt ;-)
Sjefsmegga Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Er sikkert forskjell fra en skole til en annen, men erfaringsmessig så får barn på småtrinna hjelp og oppfølging, i hvertfall førsteklasse.
Sjefsmegga Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Nå har ikke jeg opplevd at de har vanlige friminutt på småtrinnene, de slår sammen timene og har lengre utetid, kan ammenlignes litt med barnehagen på sett og vis. Nettopp mye pga påkledning og tid.
Mille** Skrevet 22. september 2009 #9 Skrevet 22. september 2009 Er det 15 minus så må man nesten ha på alt av klær, går ikke så mange minuttene når man bare blir vant til det. ) Det ble slutt på ullbuksa til vanlig når hun begynte på skole, da var det boblebukse over buksa. Snupp begynte med svømming i 1. klasse og da måtte de dusje før og etter. Begynte ikke å dusje etter gymen før i 3. eller 4. klasse.
Gjest Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 Skolen jeg er på har ikke vanlige friminutt på vinteren i småskolen. Der har vi inne-pause mellom timene og lengre friminutt hvor barna kan leke ute. For som du sier, Sjefmegga, det tar alt for lang tid med av- og påkledning. Vi har også endel ute-timer for å kompansere, særlig i mørketiden (bor i nord-norge) slik at barna får være ute mens det er dagslys. På vår og sommer er det vanlige friminutt hvor barna er ute.
petite fleur Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 Vi har bare 1 langt friminutt midt på dagen, så da rekker de fint å kle på seg. Her brukes ikke gymklær, med unntak av gymsokker. Ingen dusjing etter gym. De fleste tar bare dressen utenpå strømpebuksa og den vanlige buksa, mens noen tar av seg buksa og erstatter den med ull/ fleecebukse. Dette er opp til foreldrene og om ungene klarer å huske dette selv.
Tante Blås Squaw Skrevet 22. september 2009 #12 Skrevet 22. september 2009 Har en sjetteklassing selv, og har jobba i 1. klasse ) Små førsteklasseknøtt trenger ofte hjelp med vriene sko og jakker og dresser, for ikke å snakke om votter. Nevnte jeg glidelåser og lisser? ;o) De som jobber med de yngste er vant til å hjelpe dem i starten, og ungene lærer fort. Det dere selv kan gjøre, er å hjelpe ham til å tørre å spørre om hjelp. Lek med ham, bruk rollespill der du er lærer og han er seg selv. Ros ham opp i skyene - det er utrolig hav knøtt får til om de bare blir oppmuntret )
Honningmelon Skrevet 22. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 22. september 2009 Takk for svar... puh, ble litt beroliget nå Tenkte ikke på det en gang jeg, at de kanskje ikke har mange små friminutt. Men, det er sikkert det samme her som dere sier, at de er ute en lengre periode i løpet av dagen. Og dressen utenpå vanlige klær, noterer meg den Skal høre litt hvordan de gjør det med gym og slik på vår skole. Skal på foreldremøte allerede i oktober, og det gleder jeg meg til
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 22. september 2009 #14 Skrevet 22. september 2009 1. klassingene får hjelp til å kle på seg. De har også ofte lengre friminutt. På vinteren begynner de å kle på seg en god stund før det ringer ut siden det kan ta en del tid. Det er mange stille og forsiktige elever på skolen, og de blir tatt like godt vare på som de andre. Læreren ser at de trenger hjelp selv om de ikke ber om det. Ikke bekymre deg for dette. Ikke enda iallefall. Det er nesten et helt år til han skal begynne. Tenk hvor mye de vokser og utvikler seg på et år disse små )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå