variola Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Har en gutt på 2 1/2 år som skal bli storebror. Når fortelle det? Vil jo ikke at ventetiden skal bli for lang for han.. Er i uke 21 nå
jente08&jente2010<3 Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 vi har ei jente som blir 2 i januar, og henne har vi ikke sagt noe til enda,er 18 uker imorgen. tenkte å vente en god stund til. men sambo har en sønn fra før, som blir 8 i nov. og han har vi fortalt det til da:)
DK+2 Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Vi har en sønn på 2,5 år og vi har fortalt det til han, jeg er snart i uke 13.
Anabelle2010 har født! Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Hei variola Jeg har jobbet i barnehage i mange år og har derfor en del erfaring med sånne spørsmål. Jeg ville fortalt storebror at mamma har baby i magen ganske raskt, slik at han kan være med å kjenne på magen når det sparker, få kose/stryke på magen, synge en sang til babyen, etc. Selv om han ikke er så stor er det fint å ha god tid til å venne seg til tanken og prøve å forstå hva som skal skje. det er også lurt å lese bøker om å få en lillesøster eller -bror. biblioteket har helt sikkert masse små bøker om emnet. Det er viktig å inkludere storebror i forberedelsene f.eks med å kjøpe noe som skal være til babyen og få hjelpe til med å gjøre klar og montere f.eks sengen til babyen. Ta han med på mest mulig og skryt av all den gode hjelpen dere får fra han. Når babyen kommer blir det nok stor stas, men litt alenetid for mamma og storebror blir nok gull verd for han. Samtidig kan det skje at storebror blir ekstra knyttet til pappa og vil være med han over alt ;o) Det går helt sikkert veldig bra, og lykke til med familieforøkelsen )
Tremo Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Vi fortalte 4,5 og 2,5 åringene om graviditeten i uke 12. Ville at de skulle være de første til å få vite det, og at de skulle kunne fortelle det til resten av verden, noe de har gjort med stor innlevelse. Dessuten var jeg ganske dårlig, så da var det like greit å fortelle den virkelige grunnen til det. Det er nok eldste jenta som skjønner mest, men hun på nå snart 3 (er i uke 26 nå) er også med og snakker om alt hun og lillebror skal gjøre Og det gikk fint å forklare at først skal vi ha jul, også kommer lillebror. De små forstår oftest mye mer enn vi tror de gjør
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå