Gå til innhold

Har sååå vondt i korsryggen :(:(


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som frisør, og står hele dagen rett opp og ned.

Bruker gode sko med "dempere", og prøver ofte og skifte ut et par også, i løpet av dagen.

Det er full rulle hele dagen, og i 12-tiden er jeg allerede kaputt.

Har vært plaget meg ryggen før jeg ble gravid også, men nå blir det bare verre og verre :( Er 18+4 uker.

 

Når jeg kommer hjem, å får av meg skoene, er det så vidt jeg greier å gå. Jeg klarer ikke å bøye meg, og får sånne stikkende smerter nedover rumpa.

Jobber på en liten salong, med kun 4 ansatte, og vet at hvis jeg sykemelder meg, kommer det til å bli "krig"!!

Men om det forsetter sånn, så ser jeg meg nødt til å gjøre det. Om ikke full sykemelding... men 50 % kanksje??

 

Hva hadde dere gjort? Er det flere av dere som har disse smertene?

Jeg kommer til å si det til sjefen i løpet av uken, for å "forberede" henne. Da vet hun hvordan jeg har det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har vondt eller er syk ellers må du sykmelde deg! Du er i en periode i livet hvor du absolutt MÅ tenke på deg selv og ingen andre. Husk at du skal bære fram et liv:) Om du er ansatt i salongen og ikke driver den selv er det arbeidsgivers ansvar å finne vikar. Sånn er det bare!! Sjefen har ingen rett til å gi deg dårlig samvittighet fordi du er syk, og skal heller ikke overtale deg til å jobbe ekstra fordi de er lite folk... Lykke til, håper det blir lettere for deg når du får jobbe mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.. jeg kjenner meg såå igjen i det du skriver!! =(

Jobber i barnehage nå og da blir det jo mye løft og mye bøyd rygg og aktivitet hele dagen.. Når arbeidsdagen er ferdig har jeg så sinnsyke smerter at jeg klarer nesten ikke gå.. Smertene sitter i korsryggen og mot den venstre hofta og ned i benet =/ Er så ille noen ganger at jeg ligger å vrir meg av smerter om natta.. Huff =(

Skal bli godt å komme tilbake på skolen igjen når praksisen er over :(

Føler ikke jeg kan sykemelde meg heller siden jeg er ute i praksis bare over en periode =/

 

Men det lureste er nok sykemelding.. Ta å snakk med sjefen din du.. Noen ganger blir ikke reaksjonen slik man hadde forventet :) Hun skjønner nok at det er viktigere for deg nå mer en noen sinne å kjenne godt etter hva kroppen sier.. Husk å ta vare på deg selv =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen! det er akkuart slik jeg har det! jeg gikk til legen og fikk beskjed om at det var bekkenløsning! jobber også som frisør,og legen sa det var et tungt yrke å jobbe i når du er gravid! Jeg ble først sykemeldt 100%,og nå prøver jeg meg på 50%..men spørs hvor lenge jeg klarer det! er helt kaputt etter jobb!

Uansett hva sjefen sier så må du tenke på deg selv..men jeg vet hvor vanskelig det er. merket at sjefen ikke likte at jeg ble sykemeldt..men husk,ingen takker deg etterpå..er kun deg selv det går utover! så ta en tur til legen og hør hva di sier!

Lykke til og god bedring=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat likt!! jeg jobber i resepsjon på hotel og har nå fått sykemelding på 40% pga at jeg blir så sliten og vond.. Av og til når jeg kommer hjem fra jobb føles det som om jeg blør under føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere med vondt i ryggen som har menslignende smerter?

Jeg har i ca 2 uker hatt smerter/kramper i rygg og mage (varierer). Det eneste jeg kan sammenligne det med er menssmerter - bare mange, mange ganger sterkere enn det jeg pleier å ha.

Har fått sjekket med UL at ikke noe er galt, men bekymrer meg alikevel siden det fortsetter.

Og i går sov jeg kun halve natten og var vrak på jobb...holdt i 3 t så måtte jeg gå hjem. Det verker så intenst.

Hadde vært fint å høre om dere andre har lignende erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med ryggen i dag Toja?? Tenkt noe mer på sykemelding?

 

Jeg er i dag 18+0 og har hatt korsryggsmerter i et par uker nå, som først begynte med skikkelig ømt halebein, og så begynte det å verke i korsryggen og stakk nedover i rumpeballene om jeg bøyde meg eller løftet noe. Var også veldig stiv i bekkenet, så jeg hadde vanskelig for å snu meg i senga.

 

Jeg gikk til kiropraktor og fikk beskjed om at det var låsninger i bekkenet og betent muskulatur rundt halebeinet. Så etter tre behandlinger hos kiropraktor ble det en del bedre, men jeg må fortsette behandlingen hos fysioterapeut for å løsne opp og stabilisere muskulaturen.

 

Jeg fikk tatt tak i dette før det ble ille, så er ikke sykemeldt. Jobber i barnehage. Så nå håper jeg bare at behandlingen holder bekkenet og ryggen i sjakk, sånn at jeg kan jobbe så lenge som mulig. "Heldigvis" var det bare bekkenlåsning..og det kan knekkes og fikses.. Men, får man bekkenløsning, så er det litt verre å fikse har jeg inntrykk av.

 

Du får ta deg en tur til legen for å finne ut hva det er, og få rett behandling. Kanskje du trenger en gradert sykemelding nå i starten, og hvis behandlingen funker, så kan du kanskje jobbe fullt igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar jenter :) Det varmer godt i en kommende mors hjerte :)

Ryggen er veldig vond idag også. + At idag måtte jeg stå alene på jobb (noe jeg OFTE gjør), og da blir ryggen også myyye verre.

Jeg spurte sjefen om jeg kunne få gå 1 time før på fredag som kommer, pga at jeg er så sliten og vondt i ryggen. Men nei... det gikk nok ikke. 1 TIME liksom?? Hun kan være veldig vanskelig til tider.

Det er defor jeg synes det er så vanskelig å snakke med henne. Jeg føler at hun aldri tar meg alvorlig, og hun vet hvor mye vi har kjempet for å få til dette barnet.

Sånn som jeg ser det idag, kommer jeg til å ta meg en tur til legen på mandag og snakke med han. For å høre hva vi kan få til.

Tilrettelegging i dette yrket, går jo ikke an heller.

 

Jeg tenker alt for mye på hva andre tenker, om jeg blir borte fra jobb. Jeg bor jo på en liten plass, og folk lurer jo alltid. Selv om de ikke har noen ting med det.

Men jeg vil ihvertfall tenke på kroppen min, og den lille i magen nå. Man lever bare en gang.

Har gått til fysioterapaut for et par år siden, og ble jo mye bedre av det. Men man trenger mange behandlinger.

Husker hun snakket noe om at jeg hadde en låsning i bekkenet, så det kan jo hende at det har blitt verre etter at jeg ble gravid da?!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig med en sjef som ikke er så samarbeidsvillig.. Best å gå til legen da, for å få en profesjonell mening om saken..og da har ikke sjefen din noe hun skulle sagt.. Men, jeg vet hvordan det føles å måtte vurdere sykemelding..ikke noe gøy..

 

Jeg har alltid hatt låsninger diverse steder fra nakken og ned i bekkenet..men, har sjelden merket noe til det.. Og det kiropraktoren min sa om det var at når man blir gravid, så forandrer jo ting seg pga hormoner, plass til livmor, bekken som forandrer seg/gjør seg klar osv. Og det kan forårsake smerte når man har låsninger, fordi musklene begynner å strekke på seg. I mitt tilfelle får jeg stramme muskler/sener i setet og rundt halebeinet pga det som skjer med kroppen, og de blir betente fordi de ligger og gnisser og strammer..så en fysioterapeut må ta sånn dypmassasje på de.. Jeg må også få øvelser for å holde bekkenet i bevegelse så det ikke låser seg igjen, og for å styrke musklene og holde de bevegelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er ikke så kult med en sånn sjef. Det er sikkert mange som har verre sjefer enn meg, men jeg må si jeg kan bli mektig irritert av og til. Har tatt det opp på møte to ganger nå, og sagt akkurat det jeg føler. Og hun sier at hun forstår, men dagen etter er det tilbake til det samme gamle.

 

Tror nok det er mange jenter som kan gå med låsninger i bekkenet, uten at en merker noe av det.

Men når det blir sånn her, så blir dagene tunge på jobb, om man føler man ikke mestrer noen ting.

Av og til kunne jeg bare tenkt meg å gått fra en kunde, og rett hjem. Bare fordi jeg er så sliten.

Off, nå syter jeg fælt her, men det er jo bare inne her jeg kan gjøre det føler jeg.

Jeg prøver å gå meg turer i ulent terreng. Det virket en stund, men nå greier jeg ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg veldig godt!! Ta deg en tur til legen på mandag og hør med han/henne hva du bør gjøre! Så ordner deg seg snart :) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde at frisører var en av de yrkesgruppene som tidlig fikk i hvert fall delvis sykemelding, fordi dere må være på beina hele dagen? Jeg synes du kan få deg delvis sykemelding med god samvittighet, så ser du om det hjelper på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ar så vondt må du sykemelde deg. Jeg får skikkelig vondt bare av og gå en 3-4 km, så da kan jeg tenke deg at du får vondt av å gå rundt hele dagen og ikke minst av å stå oppreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er jo forskjell på folk, også på frisører, så noen klarer faktisk å jobbe til permisjon, men når det er sagt så er det ikke så mange av de. Selv har jeg også kjent den stikkende smerten nede i ryggen og at det stråler nedover mot rumpa. Men heldigvis har dette gitt seg.. (for nå) mitt mål er at jeg holder ut over jul, da kommer jeg ikke til å bry meg så mye om de kundene mer, om jeg selv sliter med kroppen! Også hjeper det jo litt å tenke på julelønna om jeg klarer det:) Men føler med deg som har så vondt for tiden.. Husk at frisører er ettertraktet på små plasser, så sjefen din kan bli så "sint" hun bare vil, hun er uansett sikkert utrulig avhengig av deg å din kundegruppe:) Lykke til! Fra en frisør,,til en annen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe seg nye sko? Ikke hvilke som helst sko, men prøv MBT (massai sko, de orginale) De hjelper mot bekken, og andre rygg problemer, bl.a. Det er ikke tull altså, det er forsket mye på det, men bare gode resultater.

 

Står og går mye selv i jobb (jobber i skobutikk) kunne ikke klart meg uten mine MBT-sko! Helt fantastisk!!!!!!

 

Lykketil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også en del på "julelønna", for den er veldig god å ha :):)

Og vet også at sjefen min "trenger" meg, grunnet at det er en liten plass og man er avhengig av at omsetningen blir såpass så hun kan betale oss ansatte også. +++

Men jeg var også permitert i 3 måneder fra april og ut juni, fordi hun rett og slett ikke hadde råd til ha meg der..

Og jeg vet at salongen trenger fortsatt litt tid, for å komme seg på beina igjen. Og hun sa at i værste fall, måtte en gå, og da blir det meg. Jeg har bare jobbet der i 2 år, de andre har vært der lengre enn meg.

Og tenker da, at OM jeg blir sykemeldt, over lengre tid, kan jo hun også "tjene" på det. For da får jeg jo penger fra nav, etter 14 dager eller noe sånt.

Men men... jeg har jo ikke LYSST til å sykemelde meg heller, men dagene er tunge når man så vidt greier å stå oppreist på jobb. Kundene vil etter hvert merke det også, for jeg kan bli veldig stille av meg, om det er mye jeg tenker på, og også har det vondt.

 

Til 08gutt-og-10baby: Jeg har faktisk helt nye sko. Noen som fysioterapauten anbefalte meg, og de kostet bortimot 2000 kroner.

De har gode dempere, og er behagelige å gå i.

Men de er ikke gode nok. For jeg blir akkurat like sliten i ryggen av disse også, så jeg ser på det som "bortkastede" penger.

Det finnes sikkert hundrevis av gode sko, og alle er nok gode på hver sin måte også :):)

 

Takk for svar ihvertfall jenter :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det ligner veldi på de smertene!! da jeg var 2-3 mnd på vei fikk jeg så vondt at jeg sto opp ned i senga å hylgren å skrek etter vann! men det er visst helt normalt :P hehe.. rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... er det ikke slik at gravide ikke kan miste jobben, eller bli sagt opp i permisjonstiden? mener iallefall at det er noe i det.

 

ang mbt sko så har jeg hørt at gravide ikke burde slike sko pga at gravide svaier mer i ryggen å da er ikke disse skoene gunstige. bruker selv mbt sko, å de er geniale, men bruker de ikke nå lengere pga at jeg er gravid.

 

kanskje jeg grever for mye så bare stopp meg, men ang. å la en av dere gå, så burde det jo være den som kanskje yter minst? altså tar inn minst penger? mener nå iallefall om sjefen din f.eks sier opp deg og du er den som tar inn mest penger så taper jo salongen på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...