Elvegris Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Noen som har fått det i løpet av sin fødsel? På hvilken måte skal det kunne virke smertelindrende? Jeg har født før, men da ble det akutt keisersnitt så jeg har aldri hatt en rie i mitt liv. Prøver å orientere meg litt ift hvilke muligheter en har for smertelindring dersom jeg ikke klarer meg uten.
mammas skatter <3 Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Steriltvannspapler eller saltvannspapler Dette er en teknikk som kan virke smertelindrende mot lave ryggsmerter i fødselens åpningsfase. Det sprøytes en liten mengde sterilt vann (ev. saltvann) like under huden fire plasser på ryggen, dette er tenkt å stimulere kroppens produksjon av smertelindrende stoffer (endorfiner).
Minilille Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Slik jeg har forstått er det bare sterilt saltvann.. husker ikke forklaringen på hvordan/hvorfor de hjelper, men hjelper gjør de! Jeg hadde kun dette og akupunktur under første fødsel. De kaller det også vepsestikk fordi de svir veldig når du får det, men man kjenner fort at det virker. Jeg fikk to like under magen(tror jeg) og to i ryggen. Tok bort mye av ryggsmertene under riene. Innbiller meg at det virket litt dårligere andre gang de satte de, da det var mer intenst. Ellers synes jeg varmeflaske nederst i ryggen, og magen hjalp når riene kom.
Pax - termin 24.09.09 Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Sterilt vann bruker man. Saltvann vil ikke virke. I kroppen har vi en saltprosent som i tårevæsken, og når du får feks vanlig vann i sår eller øynene svir det. Det vil også svi når man injiserer det under huden, og virkningen blir at man avleder smerten ved å stimulere nervene med en annen smerte. Det blir litt samme effekt som når man blåser på et sår. Nervene klarer bare å sende en viss mengde impulser og når du blåser på såret blir nervene opptatt med å sende den følelsen.
Elvegris Skrevet 24. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2009 Aha. Da ble jeg litt klokere i dag også Takk for alle svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå