Gå til innhold

Ukeregning og termindatoer

Anbefalte innlegg

Skrevet

UL i dag og studering av helsekort og skjema for ULdiagnostikk har fått meg til å gruble litt.

Siste mens er 13. mai.

Min (diverse nettsider jeg har brukt) og den lokale jordmoras termin: 17. februar

Fastlegens termin: 18. februar

Sykehusets jordmor sin menstermin (som ble skrevet på ved tidlig UL) OG dagens UL-termin: 22. februar.

Disse terminene tilsier et svangerskap på henhodsvis 40+0 uker/280 dager, 40+1 uker/281 dager og 40+5 uker/285 dager fra siste mens. Trodde 40+2 var det man gikk utifra her i landet jeg...

Spørsmålet som dukker opp er HVILKEN dato skal jeg forholde meg til? Akkurat nå med tanke på ukeregninga mi... 18+6? 18+3? Noe helt anna? Fødselen blir jo igangsatt den 22.februar om ikke noe skjer før, men...

Hva gjør dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg hadde første dag i siste mens 25.mai.

Vi hadde et "uhell" natt til mandag 8.juni og jeg ble gravid.

På babyverden fikk jeg termin 3.mars.

Legen beregnet termin til 3.mars.

På ul skrev de også terminen til 3.mars.

Altså 40+2.

Du er 12 dager lengre enn meg, noe som vil si at termin vil være 19.februar hvis man regner etter 40+2.

Men hvis syklusen din ikke er på 28 dager eller at d ikke har eggeløsning hallvveis i syklusen, så kan man jo flytte termin.

Uansett så er du jo 18+6 i dag.

Ukeregning tar utganspunkt første dag i siste mens.

Skrevet

Jeg hadde eggløsning på syklusdag 15. Men ble litt "deppa" over å måtte gå lenger enn "planlagt". Håper kroppen order opp selv før den tid. :-)

Skrevet

Jeg også ble forvirret over det der... Hvorfor kan de ikke velge èn mal og holde seg ved den?

Noen steder har de nemlig begynt å legge til en dag eller to, slik at et svangerskap er 40+4 mens andre steder holder de fortsatt på 40+2...

Du skal i allefall holde deg til ul-termin, for det er denne terminbekreftelsen nav skal ha.

Og ikke regn deg tilbake i forhold til siste mens nå som du har fått ul-termin. Det er bare noen få dager forskjell uansett, ikke fire uker liksom. :-)

Men hvorfor blir du igangsatt 22 februar?

Skrevet

Du skal forholde deg til UL-termin. Selv om du vet når du hadde siste mens kan egget ditt ha gått i dvale og befrukningen kan ha skjedd senere enn du tror. Mens termin er veiledende termin frem til UL, men det er UL som er terminen du skal forholde deg til.

Hvorfor i all verden skal du settes i gang på termindatoen. Det er normalt at du kan gå 10-14 dager over termin før du settes i gang hvis barnet i magen har det bra.

Skrevet

HI her. Jeg blir igangsatt på termindato om ikke noe skjer før pga diabetes. Hun satte bare strek over overtids-kolonna på skjemaet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...