Siss*40 Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 I vinter bestilte jeg en reise til Tyrkia, men etter den tid er jeg blitt gravid, og reisen vil skje i uke 18. Har noen erfaring med reise på den tiden i svangerskapet? Er klar over forsiktighetsregler med hensyn til mat og katter, men er det nok? Hva om noe skulle skje? Hvordan er helsevesenet i Tyrkia? Er plutselig veldig usikker... Må også legge til at jeg venter tvillinger. Har noen erfaringer?
samuraibeibi Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Hvis alt er ok er det vel ingen grunn til å bli hjemme? Kom nettopp selv tilbake fra ei uke ferie i Kroatia, det var nydelig med en time out! Er selv i uke 18.
Pirkeanonym Skrevet 23. september 2009 #3 Skrevet 23. september 2009 Jeg var ute å reiste da jeg var 20 uker på vei i sist svangerskap. Det gikk helt fint, men få deg en plass ved midtgangen, jeg måtte klatre over enfyr ca 15 ganger pga at jeg måtte tisse:-)
akicha Skrevet 23. september 2009 #4 Skrevet 23. september 2009 Jeg ble frarådet det pga økt fare for svineinfluensa. Jeg har også vært i Spania med en gravid venninne for en stund tilbake og underveis i oppholdet gikk det opp for henne hvor vanskelig det var med kosthold. Vi spiste jo stort sett på restauranter, dårlig kommunikasjon med kelnere som snakket dårlig engelsk, usikkerhet rundt om mat var godt nok stekt (spesielt kjøtt), godt nok vasket (salat og grønnsaker) og hygiene på kjøkkenet generelt. Det var vanskelig med is og melkeprodukter også fordi det ikke alltid sto om de var pasteuriserte eller ikke. I løpet av oppholdet fikk vi også vite at Spania er det landet i Europa med høyeste forekomst av toxoplasmose.. Jeg er i utgangspunktet ganske tøff av meg og tenker at så lenge kroppen ikke streiker så kan man gjøre stort sett som før og sånn. Jeg var veldig liberal ift å reise til utlandet også. Men etter den turen til Spania så bestemte jeg meg for at jeg vil holde meg innenfor Norden de månedene jeg går gravid. Rett og slett fordi det var så mye usikkerhet knyttet til hva venninnen min kunne spise og ikke. Det ble mye pommes frites for å si det sånn! Jeg tror ikke jeg vil utsette meg for de bekymringene. Jeg har også tenkt at jeg vil jo helt unngå svineinfluensaen, men er ikke hysterisk i forhold til den. Etter å ha snakket med en sykepleier på kvinneklinikken og hun sa hun hadde snakket med andre som hadde reist og angret når de ble syke, så bestemte jeg meg for at det er en risiko jeg ikke trenger og vil utsette meg for. Det er rett og slett veldig kjipt å bli syk på ferie i utlandet (jeg har prøvd!), og mange ganger kjipere hvis du er gravid i tillegg.
aloha83 Skrevet 25. september 2009 #5 Skrevet 25. september 2009 Har akkurat kommet hjem fra 3 uker på Hawaii, er nå i uke 23, og det har gått helt fint. Pass på å gå litt på flyet(nå er jo ikke tyrkia så langt men..), få sete ved midtgangen så du kan reise deg uten å plage andre når du må tisse for 25, gang og jeg anbefalerå bruke reisekompressjonsstrømper(som er støttestrømper men litt lettere å få på). og husk antibac! God tur!
Mamman til Joachim Skrevet 25. september 2009 #6 Skrevet 25. september 2009 Har hørt at man må ta vaksiner for å reise til Tyrkia, så sjekk opp rundt det. Ellers ville jeg reist. Følg rådet over med støttestrømper. Jeg reiser til USA på onsdag og har kjøpt inn støttestrømper og fått plass ved midtgangen. Nå er vi tre som reiser så det var ikke vanskelig da. Men gleder meg masse. Husk også antibac og spis kun grønt som er varmet. God tur. Forresten er i uke 18 og 19 når jeg er på ferie.
Akire Skrevet 25. september 2009 #7 Skrevet 25. september 2009 Hei, jeg har nettopp bestilt reise til Krakow når jeg er 19 uker, og jeg har også planer om en tur i desember..å reise uten barn, eller bare med ett barn..vel det blir nok lenge til neste gang, jeg skal nemlig også ha tvillinger. Jeg har desverre ikke så mye erfaring med helsevesenet i Tyrkia.. Det er jo såpass tidlig i svangerskapet, at hvis noe skulle gå galt, så er det ikke mulig å redde dem uansett hvor du er. Hvis jeg var deg ville jeg forhørt meg litt mer rundt, vil tro at helsevesenet er helt ok, bare pass på å ha med europeisk helsetrygdekort og reiseforsikring.
HeidiL Skrevet 26. september 2009 #8 Skrevet 26. september 2009 jeg var 5 dager i Spania da jeg var 20 uker på vei, og er absolutt ikke enig i uttalelsen om at alt er vanskelig der nede som ble ytret over her (er 24+5 i dag) Jeg synes det var helt uproblematisk å finne mat jeg kunne spise - salat spiser jeg uansett ikke i sør-europa grunnet vannet de vasker i. Vi brukte håndsprit og sunn fornuft og ingen av oss ble syke, verken matforgiftet der nede eller smittet med svineinfluensa!!! Og jeg har vært i Tyrkia før og vil si at dersom du tar de samme forholdsregler (ikke is, salat eller kjøtt som ikke er gjennomstekt) og bruker håndsprit så vil alt gå så bra så ) Vi bekymrer oss for mye til tider....
*pooh* Skrevet 26. september 2009 #9 Skrevet 26. september 2009 Jeg var i Hellas i sommer da jeg var 18 uker. Gikk helt strålende det, selv midt i svineinfluense-hysteriet! Jeg tenker at får jeg det så får jeg det,og man får det liksågodt av å være hjemme i Norge. Som jordmor sa, "reis og kos dere masse! vi kan liksågodt sitte hjemme i sofaen og vente, men hva slags liv er det? " Som alltid er det viktig å få kjøttet godt stekt, grønnsaker var det ikke så veldig mye av på tallerkenen uansett, og det er da bare å ikke spise det isåfall! Så spritet vi hendene før og etter måltider osv. Ingen problem!
SivMaria Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 Jeg er på Mallorca nå, og for meg er det ikke noe problem å få meg noe å spise, men klart det blir jo litt kjedelig kosthold med å holde seg unna salater og å måtte spise ihjelstekt indrefileter. Men det får man ofre for å kunne kose seg i varmen og på stranda! Men jeg har tenkt å bestille time hos lege for å ta en ny toxoplasmose-prøve når jeg kommer hjem, og i tillegg bruker vi antibac og er ellers nøye med håndhygiene. Svineinfluensa er jeg personlig ikke redd for, annet at det er surt å bli syk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå