Gå til innhold

Noen som har hatt samboer som har vært i fengsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan preget det livsituasjonen? Samboer fikk 21 dagers fengsel for fyllekjøring, har søkt om at han skal få sone hjemme med lenke, men man kan jo ikke være sikker på om det går i orden.

Økonomisk kommer det til og gå rett til helvete om han ikke får sone slik at han kan gå på jobb hver dag. Han tjener over 700.000 i året så jeg med mine lille 220.000 kommer til og merke det innmari godt.

Har jeg noen andre rettigheter økonomisk om han ikke får sone hjemme med lenke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal ha rettigheter???

Han har fyllekjørt og skulle vært bura inne mere enn 21 dager.

Hvis han skal ha lenke hjemme så får han jo ikke gå ut av huset, åssen skal han komme seg på jobb da?

Du er blond du eller så er det tulle innlegg.Lite gjennomtenkt..

Skrevet

På en så kort dom så er det stor mulighet for at han får fotlenke ja.

Skrevet

Og jo,med lenke får du gå på jobb!

Skrevet

Syns det er helt sykt.En som fyllekjører kan få lov til å sone fritt, mens en dsom har 4000 i bot for 10km for fort i timen må punge ut.......................

Skrevet

Så hvor i huleste er straffen i dette opplegget da?

Bør jo svi litt å bli tatt for fyllekjøring, kunne fort ha svidd mer både for han og andre.

Å sone med fotlenke hadda da for meg vært en normal hverdag med unntak av at kjæresten måtte ha handlet mat.

Skrevet

Med bare 21 dager kan vel ikke økonomien bli noe særlig skadelidende. Han kan vel bare bruke ferien sin. Uansett burde man legge seg opp en reserve så man kan greie litt nedgang i inntekt.

Skrevet

Du kan ikke:

gå en tur

trene

følge ungene på trening

dra i selskap

gå på kino

følge ungen din på legevakta

besøke naboen

handle

jobbe overtid

gå på fotballkamp

osv

Så friheten blir temmelig innskrenket med fotlenke.

Skrevet

Men man kan jobbe og være sammen med familien, da er resten om igrunn uvesentlig når det dreier seg 21 dager.

Skrevet

Dere som sitter og snakker om at soning med fotlenke ikke er straff vet ikke hva dere snakker om.

Det er veldig strenge regler.

Man må holde tidspunkter til punkt å prikke.

Man må ikke drikke alkohol

Man må i møte minst to ganger i uka til samtale

Man kan ikke bevege seg utenfor hjemmets vegger

Man får uventet besøk med tisseprøve når som helst på døgnet

Kan fortsette i det uendelige

Mange som har gjort dette (ca 400 personer til nå i norge)

mener at dette var mye tøffere en de trodde. Endel hadde valgt fengselv hvis de kunne velge om igjen. Det fine er at det fungerer. Kun 6 personer som har brutt vilkårene til nå. I fengeselet er det mange som bryter vilkårene. Fotlenke er en soning som fungerer og som gjør at folk ikke mister hus og famile grunnet at de har gjort en straffbar handling.

Så til HI

Lykke til håper din mann for soning med fotlenke

Skrevet

Får oppføre seg da så slipper man alt dette.

Så syns ikke synd på han /dere i det hele tatt

Skrevet

Samboeren min fikk en ubetinget dom på 60 dager for vold, for noen år siden. Måtte i fengsel, og tok permisjon fra jobb. Gikk greit, vi hadde ikke barn da, så jeg greide meg med bare min inntekt i to måneder, pluss at vi hadde lagt unna penger til husleie, strøm o.l. (Jeg var student, og hadde bare noen tusen utbetalt i mnden)

Nå, 9 år etter, er det helt rart å tenke på at han har vært i fengsel..hehe

Skrevet

Dere får bare beskjed om at dere kunne spart opp, for dette var noe dere visste om.....

Og med totalt 900 000 og over det i inntekt, så skulle det ikke være store problemet, tenker jeg. Det er bare 3 uker det er snakk om.

Skrevet

Ja, min samboer har sittet inne 21 dager for fyllekjøring han og. Dette gikk over all forventning. Vi har/hadde 2 barn på henholdsvis 7,5 år og 2 år da.

Det jeg merket det mest på var at jeg ikke kunne ta kveldsvakter utenom når jeg fikk mine foreldre til å passe(var ikke så ofte det passet) og dermed gikk vi litt i minus måneden etter også.

Men alt i alt gikk det utrolig bra. Min samboer har også betydelig høyere lønn enn meg, men husk, du har lavere mat utgifter kanskje bensinutgifter, strøm(1 mindre som dusjer ol) de 21 dagene.

Vi led ingen nød økonomisk mens han var borte, hadde heller bedre økonomi da, fordi min samboer er utrolig "flink" å bruke penger.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt spørsmålet? Rettigheter? Tenker du at staten skal inn og betale hans del av kaka (hverdagsutgiftene) mens han er i fengsel eller?

Helt urimelig i tilfelle.

Er dere helt på bar bakke er jeg sikker på at sosialen kan hjelpe deg.

Skrevet

Hvordan i alle dager kan det gå rett til helvete økonomisk sett når dere tjener 920 000 tilsammen, og han må sitte inne i 21 dager??? Det høres veeeldig merkelig ut.

Skrevet

Med 900000 i årsinntekt burde det ikke være noe problem å være uten hans lønn i tre uker.

Og dette har vel ikke kommet som noen overraskelse på dere. Dere burde ha planlagt bedre og ikke forvente at samfunnet skal ordne opp for dere.

Som man reder så ligger man.

Skrevet

En drittsekk som kjører i fylla og kunne tatt livet av uskyldige mennesker burde hatt mye mer enn 21 dager, og definitivt ingen "rettigheter". Jeg blir kvalm av deres sinnsyke egoisme!

Uansett inntekt (og særlig ikke nesten en mill) går man ikke til grunne med 21 dager uten inntekt. Men det burde svi skikkelig så det ikke frister til gjentakelse, og vi andre kan være tryggere på veien i fremtiden.

Skrevet

åååååååhhh stakkars meg =( buhu!!! våkne opp da jente!!!

han har kjørt i fylla.. noe som er sååååå lavmål at jeg har ikke ord!! tenk hvis han drepte et barn???

rettigheter???? faen erru dum eller??? det er jo en straff. du får ingen belønning.

og 21 dager hva er det?????dere har jo ræva full av kr..

nei ta konsekvensene av det !!!

Skrevet

Og det etiske dilemmaet ser du ikke?

Det er EN person som har kjørt i fylla. Hvor mange bør straffes for det? Kona ( fordi hun holder seg med en fyllekjører?)? Ungene ( fordi faren er en dust?) ? Hele familien som lever etter evne til vanlig, men som får litt problemer når det brått mangler en månedslønn ?

Ja, de burde sikkert ha spart, sørget for at tante Gunhild fra Kløfta kom for å hjelpe til og alt det der, men det burde da vel være greit å spørre uten at noen skal fly i taket?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...