Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Jeg både ser på dette seteleieforumet og hører av "folk" at ingen vil "tvinge en til å gjennomføre seteleiefødsel" om en ikke vil. Er det sant? Jeg har ikke fått noe som helst slags form for forståelse av at jeg har noe valg- og hver gang jeg spør på sykehuset får jeg unnvikende svar og henvisning til at om bekkenet er stort nok er det setefødsel som gjelder. Hva gjør man da, og man ikke VIL eller TØR føde i sete?
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 På bla haukeland er de vrange når det gjelder ks pga sete.Snakker av erfaring..Men har lest at flere her inne sier det er mye lettere på andre sykehus.Samtidig så kjenner jeg flere som har født vaginalt i seteleie,og det har gått helt fint:-)Så lenge bekkenet er stort nok,og babyen er er estimert til å være liten nok,er en setefødsel lik hodefødsel.
Gjest Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Det stemmer jo ikke. Det er med en gang en risikofødsel. Du må ha epidural, det er lege til stede og du må ligge på rygg. Du kan ikke bruke badekar og det er stor risiko når hodet skal ut pga navlestrengen som kan klemmes. Så, nei, det er ikke det samme som vanlig fødsel. I tillegg så bommet de med en hel kg på min UL, de trodde barnet var 3.2 men så var han 4,2. Litt vesentlig siden de ikke anbefaler setefødsel for barn over 4 kg. Takk og lov for at jeg valgte KS (som jeg sto fritt til å velge på universitetssykehuset i Stavanger, selv med stort nok bekken)
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Det er sterk anbefalt epidural,pga at man så og si alltid må klippe,men det er ikke tvang.Når jeg prøvde å føde så var det 2 leger og til tider 2 jordmødre,samt det stod klar barenlege og pleiere..Jeg vet alt det,navlestrengen kan komme i veien ved hodeleie også,og greit at det oftest er lettere å føde i andre stillinger,men det går helt fint på ryggen.Hadde jeg hatt en "vanlig" fødsel,hadde jeg uannsett ikke fått badekar pga for få.Og gjør det noe om det er en lege ekstra der?Er vel bare mer trygghet? Ja,de kan estimere feil str på babyen,det må de evt ta fra der.Med meg bommet de 10g. Selv endte jeg opp med katastrofesnitt,så jeg vil ikke si jeg er kjempefor å føde vaginalt ved sete,men hvorfor skremme folk mer enn nødvendig?Hvorfor ikke skrive det som kanskje er enklest for hi å høre?
Gjest Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Jeg er for å informere (den samme infoen som hun sikkert har fått på sykehuset) slik at man kan ta avgjørelsen selv. T.o.m legen holdt en liten knapp på planlagt KS siden jeg var førstegangsfødende.
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Okey,ser den.Men hvor mener du at jeg ikke informerer da?Jeg sier bare det de fortalte meg på "mitt" sykehus.Og jeg mener det er forskjellige måter å ligge fram en sak på,og leger har jo tydeligvis ganske så forskjellige oppfatninger.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 jeg er ikke ute etter å høre det som er "enklest" i denne sammenhengen. Jeg lurer på om jeg i praksis har et "valg" for det første, og for all del, jeg vil ha informasjon som gjør at jeg kan ta det valget om jeg har ett. Jeg har lest mange historier her inne om vellykka setefødsler- så det er positivt så klart. Er personlig litt redd for KS operasjon. men iallefall .. jeg har ikke fått noen som helst indikasjoner på at faktisk har et valg; noe som både provoserer meg og forundrer meg i og med at jeg leser her inne at mange velger selv. Mitt inntrykk er at jeg må lage et h... drama om jeg skal ha KS.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 På HAUKELAND fikk jeg keisersnitt !!!!!!!!!!!!!! Pga sete !! De som bestemte det, IKKE jeg..............
Gjest Skrevet 23. september 2009 #10 Skrevet 23. september 2009 Det har blitt anbefalt at man gir kvinnen valget ettersom det er tall som tyder på at keisersnitt er tryggere mens en del overleger her til lands insisterer på at disse tallene ikke stemmer for deres sykehus, derfor har en del leger argumentert for at det er uetisk å anbefale det ene framfor det andre ettersom det er usikkert hva som er best. Men hvis du er blant de "heldige" som skal føde der hvor disse gamle grinebiterne av overleger er konger på haugen så må du nok være ganske insisterende for å slippe å føde vaginalt.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2009 #11 Skrevet 23. september 2009 På Haukeland er de restriktive med å gi KS ved seteleie. De er veldig fokuserte på å få ned prosenten av KS jevnt over. Det at du over her fikk KS der kan jo avhenge av at du hadde trangt bekken, eller at barnet var unormalt stort. Jeg et i alle fall at ved helt normale svangerskap får man ikke selv velge KS på Haukeland. På Ullevål får man velge selv. Jeg hadde seteleie, og fikk beskjed om at de praktiserte fritt valg. Jeg fikk tenke meg om noen timer, og fikk komme tilbake til legen med beskjed om valg. De mente at det ikke var noe poeng i å måle bekken på forhånd, men at de heller skulle måle det hvis jeg kom frem til at jeg ønsket å føde vaginalt.Grunnen til at de på Ullevål gir fritt valg er at setefødsel kan bli en veldig tøff opplevelse (de kan også gå helt som normalt) og at 50 prosent av setefødsler ender med KS en stund etter at fødselen er i gang. Som du ser er det store forskjeller i praksis på dette feltet mellom de ulike sykehusene. Du må sjekke ved ditt sykehus- .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå