Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 men ble avslått fordi jeg hadde brukt narkotiske stoffer for 9 (!!!!) år siden!!! Er ikke det sykt??? De trenger sårt alle som kan gi blod, så avviser de meg bare fordi jeg prøvde litt kokain for 9 år siden?! Sprøtt syntes jeg. Har blodtype 0 også, så blodet mitt er veldig ettertraktet. Kanskje gjort noe med reglene, Helsedirektoratet??!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Det er veldig mange strenge regler for blodgivning. Jeg fikk ikke gi blod pga av innleggelse med takykardi, noe som skjedde cirka fem år før jeg var for å gi blod. De ville ikke risikere at jeg fikk et "anfall" når jeg lå og gav blod. Spesielt, siden det hadde skjedd én gang og det ikke var noe som ledet opp til det. Litt tilfeldig å få høy puls akkurat den halvtimen man ligger på benken. For ikke å snakke om at å være homo automatisk diskvalifiserer deg.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Adoptivbarn får heller ikke gi blod, selv om de kanskje ikke har vært utenfor Norge siden de kom hit...
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Før var det karantene i 5 år om en hadde tatt narkotiske stoff. Om en har brukt sprøyte så mener jeg at en aldri mer får gi blod.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Ja, det er det sykeste jeg har vært borti. Sånt flisespikkerier er jo bare tull. Hadde jeg liggi på operasjonsbordet og mistet masse blod og hadde fått valget mellom å dø, eller ta sjansen på å få blod fra ei som har prøvd kokain for 9 år siden, tror jeg ikke det ville vært en tvil i min sjel hva jeg hadde valgt.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 jeg får ikke gi blod fordi jeg har tatt tatovering i utlandet for 15 (!!!) år siden. Jeg syns det er dumt, men tenker at de tenker som det her; "Risikoatferd i fortid øker sjansen for risikoatferd i fremtidien. Vi trengenr reint blod."
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Hun som jeg pratet med, sa at før var det 1år karantene på sniffe narkotika. Mens permanent karantene om man brukte sprøyter, men i fjor gikk Helsedirektoratet ut med at de som har i det heletatt bare prøvd litt sniffnark, eller sprøyte skal ikke få gi blod. Uansett hvor lenge det er siden. Teit spørru meg!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Er ikke rart at man har mangel på blod i blodbanken når holdningen til Helsedirektoratet er slik.
Himmel og hav Skrevet 22. september 2009 #9 Skrevet 22. september 2009 Nei, for all del, la oss slakke på krava slik at man risikerer at folk som er i en sårbar situasjon fra før med blodtap risikerer blodbåren sykdom i tillegg...At akkurat HI ikke har brukt noe narkotika på 9 år betyr jo ikke at det er der man bør sette regelen, for alle er jo ikke som henne. Jeg tror vi skal være glade, jeg, for at reglene er så strenge her til lands, så risikoen ved blodoverføring er minimal. Og mangelen på blod hadde ikke vært så stor om flere faktisk hadde giddet å gi blod. Jeg skulle gjerne ha gjort, men får ikke pga diabetes.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 Ga blod før, men pga.vektoperasjon så får enn ikke gi lenger.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 om de resonnerer slik jeg tenker ifht risikoatferd har jeg respekt for det. Dumt fordi jeg gjerne vil GI blod, bra fordi jeg gjerne vil HA REINT blod den dagen det skulle skje .. hilsen hu med tattisen
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #12 Skrevet 22. september 2009 Enig med "Himmel og Hav". Er jo en grunn for at det er så strengt. Jeg er blodgiver, men når jeg var der for å gi blod etter fødsel (over ett år etterpå), fikk jeg ikke gi fordi jeg ammet enda. Men det var jo for min egen del da... Kan tydeligvis miste melka. Men nå gir jeg igjen. Kun ved forkjølelse o.l. at jeg blir sperret for en viss tid. Man skal være frisk i minst 14 dager før man gir blod. Ikke ta tabeletter 1 eller 2 uker før. Gjelder ikke Paracet da. Vel, jeg vil ikke ha "risikoblod" bare fordi at de som kan være en "risiko" ønsker å gi blod!
Gjest Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 Det er bra at det er veldig strengt og takket være det er Norge et av de landene i verden hvor det er tryggest å få blodoverføring. Men når det er sagt synes jeg også det høres merkelig ut at du ikke får donere blod pga at du testet narkotika for nesten et tiår siden.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #14 Skrevet 22. september 2009 Homofile får ikke gi blod?????Hva med de som er homofile, men som ikke lever ut legningen sin???
LinnisR83 Skrevet 22. september 2009 #15 Skrevet 22. september 2009 Skjønner hva dere mener, men hadde jeg hatt valget mellom å dø av blodtap eller å ta imot blod fra ei som tok tattis for 15år siden i utlandet, eller ei som sniffet kokain for 9år siden, eller er overvektig, hadde ikke valget vært vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #16 Skrevet 22. september 2009 Det jeg ikke forstår er at de ikke sjekker alt blodet de får uansett. Da burde i utgangspunktet alle kunne gi selv om det viste seg at det ikke kunne brukes. Homofil diskriminering.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #17 Skrevet 22. september 2009 Jeg har gitt blod i fire år nå. Sist sommer tok jeg en tatovering i usa, men har ikke meldt fra om dette. Har ikke fått noen spørsmål om andre tatoveringer heller.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #18 Skrevet 22. september 2009 Overvektige får gi blod. Hvorfor drar du oss inn her?
LinnisR83 Skrevet 22. september 2009 #19 Skrevet 22. september 2009 Fikk beskjed om å måle bmi`en når jeg var for å gi blod, så da gikk jeg utifra at om jeg hadde vært veldig overvektig eller veldig tynn kunne jeg ikke gi blod...?!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #20 Skrevet 22. september 2009 Du kan ha fått hepatitt fra tatoveringen du tok i USA. Hvorfor melder du ikke ifra??!! Tenker du ikke på at et kreftsykt barn kan få blodet ditt?
Lille-Pernille Skrevet 22. september 2009 #21 Skrevet 22. september 2009 Synes det er flott at det er så strenge krav som det faktsik er! Det er en ekstra sikkerhet for de som må ha blodoverføring. Det er ofte en belastning i seg selv om man ikke skal måtte bekymre seg for kvaliteten på blodet i tillegg... De som tror at blod ikke testes tar feil. Blir testet for hver gang man gir det. Hiv, hepatitt m.m. Men syfilis og enkelte andre sykdommer sjekkes ikke. Var en sak i fjor hvor en blodgiver presterte å smitte mange titalls mennesker pga utsvevende seksuallv inkl kjøp av prostituerte som IKKE var ærlig på spørsmålene man skal svare på. Syke folk som gir blod, men bevisst holder tilbake informasjon som potensielt kan skade mottakere. Som om de vet bedre enn de som jobber med dette til daglig!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #22 Skrevet 22. september 2009 Selvfølgelig er det fint at det er strenge krav på å gi blod, men fortsetter det slik, er det jo ingen som kan gi blod tilslutt. Det er ikke påvist noe komplikasjoner ift at jeg brukte/prøvde kokain for 9 år siden, og syntes det er rart de ikke ville ha blodet mitt bare pga dette. Er jo frisk og rask ellers, og trener hardt 3 ganger i uken, og røyker ikke, og drikker heller ikke alkohol. Har heller aldri hatt noe helsemessige problemer. Så for meg er dette en oppvekker til helsedirektoratet....Slutt og mas om at folk skal gi blod, når man setter for høye kriterier! Som ei sa oppi her...heller valgt blod fra ei som har en tatovering, enn å dø av blodmangel.
Gjest Skrevet 22. september 2009 #23 Skrevet 22. september 2009 Jeg får heller ikke gi blod. Som liten bodde vi 4 år i Iran (har etnisk norske foreldre og er født i Norge) og jeg er derfor registrert som innvandrer i folkeregisteret. Og siden jeg da er innvandrer fra et ikke-sikkert-blodgiverland så får jeg ikke gi blod. Forstå det den som kan.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #24 Skrevet 22. september 2009 Jeg har bodd for lenge i.... hold deg fast.... Spania. Jeg syntes det er merkelig at de ikke bare gjør grundige sjekker ikke forholder seg til egenerklæringer om sexliv og diverse tilfeldige steder man har reist, bodd eller oppholdt seg.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #25 Skrevet 22. september 2009 jeg har frivillig gitt fra meg tattisopplysningen før noen har spurt ved to sykehus for å forhøre meg om de er hypp på blodet mitt. det var de ikke. kanskje de aldri ville spurt når det kommer til stykke da? jeg spurte fordi jeg gadd ikke henge på i den screeninga over lengre tid om de uansett ville forkaste blodet mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå