Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Siden lystgass ikke er lov å bruke på mitt sykehus lengre, er smertebehanldingsalternativene akupunktur, saltvannspapler eller epidural. Når det gjelder de to første alternativene er jeg skeptiker, men er villig til å gi det en mulighet om jeg får behov for smertelindring. Når det gjelder epidural er skepsisen mye større!!!! Jordmor snakker varmt om denne, men jeg er en total kontrollfreak i alt jeg gjør, og er veldig redd for at en epidural skal gjøre at jeg føler at jeg mister all kontroll over situasjoen. (Er klar over at jeg ikke kan kontrollere fødselen helt, men innbiller meg likevel at kroppen min til en viss grad vil ha kontroll og at jeg vil bli mer stresset av epiduralen). Håper selvfølgelig å klare meg uten noe form for smertelindring, men tør ikke gå ut fra at jeg skal gjøre det. Noen kontrollfreaker med erfaring med epidural? Lager jeg en problemstilling som ikke finnes?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Jeg vil nok si at du lager en problemstilling som ikke fines...? Hehe Men jeg vil si jeg liker å ha kontroll over ting, og jeg mistet ikke kontrollen fordi om jeg tok epidural... 2 ganger har eg tatt det og mistet ikke kontrolen Men det hjelpte meg å slappe av litt mer mellom riene og under riene....men jeg hadde full kontroll Jeg annbefaler epidural på det sterkeste Lykke til
Mamman til Alida J. Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Jeg er ikke kontrollfreak, men anbefaler epidural. Man mister ikke kontrollen av det altså! Jeg følte meg mye mer "borte" av lysgassen, i tillegg funket ikke lystgassen på meg.Saltvannspapler anbefaler jeg heller ikke...det gjorde grusomt vondt, og hjalp ikke LITT en gang.
Makko med to små gutter Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Hva med badekar? Jeg liker ikke tanken med epidural, og greide meg helt fint med vann selv om lillegutt ble tatt med vakum:-)
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Epidural er guds gave til kvinnen!! Har født tre barn med epidural og hadde nok hatt marerittfødsler uten. Jeg er "plaget" av lange fødsler og epiduralen har gjort at jeg har fått hentet meg inn og spart krefter til utdrivningsfasen.Det er helt himmelsk når man har hatt veer i flere timer, og så få epidural, etter femten-tjue minutter er de helt borte!! Føler ikke at jeg på noen måte mister kontrollen, har alltid kjent når pressriene har kommet feks og kunnet presse fint. Har du født før så vet du kanskje ca hvor lang tid det kommer til å ta, ellers kan man ofte "arve" fødsler fra sin mor / mors søster, så hvis de har hatt lange fødsler så hadde jeg definitivt valgt epidural. Du trenger jo ikke bestemme deg før du er i fødsel heller da, bare si ifra når du kommer på sykehuset at du ønsker det, og så er det ingen som blir sure om du ombestemmer deg ;-)
It's all about me Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Selvfølgelig som med alt annet finnes det også her unntak. Men sånn generelt så mister du ikke kontrollen selv om du får epidural. Epiduralen fjernet hos meg riene, men selve åpningen kjente jeg godt og var aldri itvil når jeg hadde pressrier. Ellers var jeg oppegående og gunne bevege meg fint. Uten epidural hadde jeg tiltet fullstendig. På Voss hvor jeg fikk epidural er man til og ikke koblet til et stativ man må frakte med overalt. Der bruker de en ny metode hvor slangen blir lagt fram til brystet og epiduralen blir fylt på i doser med sprøyte når du selv varsler at virkningen begynner å avta. Helt supert, merket nesten ikke at jeg hadde den der...utenom at det gjorde mye mindre vondt. Og forresten, det gjorde ikke noe vondt å sette den heller.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Litt beroligende å høre at dere ikke har følt at dere mistet kontrollen. Er jo innstilt på å prøve uten, men vet det er god sannsynlighet for at jeg ombestemmer meg etterhvert, spesielt om det tar lang tid og jeg blir veldig sliten. Håper jeg er så heldig å slekte på min mor (som en over her nevnte). Hun har hatt så greie fødsler at hun knapt kjente at hun var i fødsel før hun hadde full åpning, og vi har alle kommet til i løpet av 0,5 til 2 timer etter at hun kom på sykehuset. Krysse fingrene! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå