Gå til innhold

Lite melk til nr 1 - redd for at det samme vil skje med neste.. erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke gravid, men håper jo på å bli det om ikke altfor langt frem i tid.. det som "plager" meg ifht det er ammingen siden den gikk skeis etter 4mnd sist. Det gikk veldig fint frem til 2,5mnd - etter det var det mye makking og skriking ved puppen og det endte opp med flaske istedenfor, dvs jeg delammet (ammet først og deretter flaske om/når ammingen ikke gikk). Jeg hadde masse melk de første ukene og hun la godt på seg, men nesten over natta ble ammingen trøblete - som til slutt endte i at melken så og si forsvant. Fikk masse tips om å legge henne til ofte, men hva hjalp vel det når lille frøken ikke gadd å suge på en pupp som det kom lite ut av...

Er det sånn at noen bare har mindre produksjon enn andre, eller er det lov å håpe på bedre produksjon til neste gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare for alle, men jeg hadde veldig lite melk til førstemann og måtte gå over til flaske når han var rundt 2-3 mnd. Nå har jeg fått andre mann og fullammer enda uten noen problemer, han er straks 6 mnd.

Skrevet

Det du har opplevd er mest vanlig med førstemann.

Jeg hadde det akkurat slik som deg med vår førstefødte. Han raste ned i vekt, og jeg tror virkelig ikke jeg hadde noe mer enn råmelk noen gang. Det tok oss sju uker før han nådde igjen fødselsvekta si. Da var han utenfor normalskjemaet og altså undervektig.

Siden du hadde masse melk de første ukene, så evner du nok å produsere nok melk. Noen ganger er stress grunnen til at melkemengden reduseres masse. Da er det lurt å holde seg inne og i senga med babyen noen dager og bare roe helt ned. Man produserer nemlig mest melk når man sover.

Denne gangen har jeg nok melk, og vesla legger fint på seg. Vi har fått masse ekstra hjelp med ammingen og jeg har ammehjelper "on call" som hjelper meg når jeg trenger det. Jeg har tatt det mye mer med ro med barn nummer to, og prøver å ikke ha mer enn to aktiviteter i uka. Så nå går vi på mor og barn-pilates og yoga en gang i uka og på shopping en dag i uka, og det er mer enn nok for oss.

Er så takknemlig for alt jeg har lært om amming med de to barna mine, så nå studerer jeg til å bli ammehjelper og er snart ferdig. Aldri så galt at det ikke er godt for noe! :)

Er sikker på at det går kjempefint med amminga av barn nr to når den tid kommer. Du har jo vært gjennom det med et nyfødt barn før og er dreven mamma. Skriv i ønskebrevet til jordmor (der du bestemmer deg for å føde) at du ønsker mer hjelp med amming neste gang, så skal du se at dette går helt fint. Lykke til!

Skrevet

Hos oss var det motsatt,hun hadde gått opp i vekt innen vi reiste fra sykehuset så melka kom tydeligvis fort i gang og hun la på seg rundt 300g i uka frem til ca 7 uker. Etter det normaliserte det seg og nesten over natta 2,5mnd gammel fikk hun brystvegring og bare kastet seg bakover når jeg la henne til. Ble rimelig stresset av dette ja, så kan vel ha en sammenheng kanskje.. Ble nok også litt stresset av de på barselgruppa som kun ammet hver 3.-4-.time rundt 2-3mnds alder mens jeg følte jeg ammet "hele" tiden, hvertfall annenhver time...

Syns jo det var såå koselig å amme når det fungerte så vil jeg jo gjerne oppleve det igjen - og helst veldig mye lenger også :)

Oppmuntrende å høre at det er mulig å få det til selv om førstegang gikk dårlig... :)

Skrevet

Dette høres helt ut som meg og lillemor. La på sg 300 g i beg, så ved uke 6 hadde jeg nesten ikke melk. Pumpet og da kom det 20 ml til sammen på begge bryst.... Lillemor ble kjempesint, og etterhvert som jeg økte mengden ved å ta det med ro og amme ofte, begynte hun også å bli urolig ved brystet. Var liksom lei hele greia og fortsatt så ammer jeg for det meste når hun akkurat har våknet. Men vi står på og har laget faste rutiner slik at jeg får i henne mat når hun våkner og fortsatt er litt søvnig og mer medgjørlig. Ting går myyyyye bedre nå etter 3 uker, men til tross for at alle forteller meg at hun er i godt hold så tror jeg fortsatt hun skulle lagt på seg mer. Begynte jo så bra, og når jeg veide henne (på egenhånd, ingen helsesøster til stedet) på helsestasjonen i går var det bare 20 g mer enn forrige uke. Vi får se hvordan det utvikler seg nå. Men vi har iallefall klart å gjøre ammingen til noe positivt igjen.

Skrevet

Kan være jeg ga opp for tidlig da, eller dvs - innførte mer flaske for tidlig.. hadde tett oppfølging fra hs i vinter,hvor avtalen var at jeg skulle amme så mye som mulig (noe som gikk heller dårlig siden lille frøken ikke var intr i å suge for å hjelpe sin mor :P) så da endte det med at hun gikk NED 20g på 2 dager..jeg stresset enda mer, sov minimalt og spiste dårlig og resultatet ble flaskebarn istedenfor. Ikke at det er noe galt, men skulle så gjerne hatt ammekosen istedenfor

Skrevet

Ikke godt å si hva som er å gi opp "for tidlig". Når man ikke vet sine arme råd og babyen går ned i vekt så er det vanskelig å ikke gi flaske istedet. De vokser jo opp selv om de får mme og det er et veldig godt alternativ. Det er viktig at mor og barn har det godt også, og det er ikke godt å vite om det hadde fungert for dere å gjøre det som oss.

Ikke lett å få mye hjelp fra hs alltid. Jeg liker min veldig godt, men hun har ikke noe særlig råd å gi meg ang dette. Da jeg først nevnte at jeg plutselig hadde gått drastisk ned i melkemengde mente hun at det var nok bare økedøgn. Og jeg har fått mer ut av å lese på ammehjelpen sine sider. Da jeg sa at hun ikke ville suge så fikk jeg beskjed om at når hun ble sulten nok så ville hun nok ta brystet. Et sånt leven har ikke jeg orka, så for oss har det fungert å ta ammingen mens hun er søvning.

Skrevet

Fikk ikke så mye ut av hs jeg heller, gikk mye i de standard frasene ala "alle kan fullamme", "bare legg henne til oftere så ordner det seg alltid" osv.. samtidig kom hun med det geniale rådet om å amme/pumpe mange ganger på natta samtidig som hun fremhevet viktigheten av en god natts sammenhengende søvn. Så ble ikke mye klokere av det.. ble også litt mismodig av ammehjelpen sine sider, der det også står at "dersom det ikke er noe fysisk galt så kan alle fullamme sine barn"...

Får trøste meg med at jeg er noen erfaringer rikere til neste gang :)

Skrevet

Ja, se det positive i det. Vet egentlig ikke hvor mye hs vet om amming, det er jo veldig vanskelig å få en god natts søvn med mange amminger/pumpinger om natta, ja. Mannen min ville at jeg skulle ringe ammehjelpen, man får kanskje mer ut av å snakke med noen av dem enn å lese på nett-sidene. Men jeg kjente at jeg ikke var interessert i å bli belært i stilen: "har du gitt mme? Nei, det må du ikke gjøre! Nå er det veldig viktig at du absolutt ikke gjør det...." Er ikke sikkert det hadde blitt sånn. Men vi hadde gitt henne mme på flaske 3 kvelder, og mm en del andre kvelder, i ren desperasjon. Og jeg orka ikke å få "kjeft" av noen. Sikkert litt feigt, men det var sånn jeg følte det.

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke lest gjennom de andre svarene du har fått, men ville bare si at jeg hadde massemasse melk med første. Kunne bare holde pumpen intil brystet og så var flasken full uten at jeg trengte å pumpe. Det var faktisk et problem med all melken som rant..Kunne ikke vise meg offentlig før jeg sluttet å amme. Spruten sto i alle retninger og klærne var full i melk uansett hvilken ammeinnlegg jeg prøvde.

Nå med nr 2 har jeg akkurat litt lite. Legger til ofte, men opplever det samme som deg..Hun gidder ikke suge når det ikke kommer melk av eg selv... Hun er nå 3 mndr og jeg vurderer å gi tillegg for dette er ganske slitsomt. Jeg ser ikke på det som noe nederlag men synes det er dumt for det er jo så praktisk å ha maten med passe varm i puppen over alt, så jeg tror jeg fortsetter en stund til og tar en dag av gangen.

Merker foresten at det blir mye mindre melk om jeg stresser, og da bruker jeg en sånn nesespray som hjelper utdrivningsrefleksen og det hjelper og en del på melken.

Hun legger foresten normalt på seg pen er ofte sutrete for hun er ikke helt mett i magen.

Lykke til! Håper poå en mellomting av mine amme-erfaringer for deg!

Så..hva var poenget? Jo det trenger ikke bli likt neste gang!

Skrevet

Har foresten en veninne som hadde lite nesten ingen melk med nr 1. Endte med flaske ganske tidlig. med nr 2 flommet det over av melk og hun kunne forsynt en hel haug med babyer, og med nr tre hadde hun greit med melk men minsten var litt tidlig født og måtte veies før og etter måltid så da ble det lettere med flaske der hun kunne se hva han hadde spist og slapp all veiingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...