*Lissi* Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Ammet vesla til hun var litt over 10 mnd. Begynte da å gi henne nan, og det gikk helt fint de første ukene. Etterhvert begynte hun å få mye luftsmerter om nettene. Har begynt med vanlig melk nå, men hun er plaget med mye luft i magen om nettene. Promper mye om dagen (lukter helt forferdelig) men er som sagt om nettene hun har vondt. Hadde røde utslett på ryggen for noen uker siden, men de forsvant etter noen dager. Flere kvelder har hun kastet opp etter hun har fått melk. Har tenkt hun har vært for glupsk, men kan det være melken hun reagerer på? Noen med erfaring?
3-SmåSøteTroll Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Hei Vesle jenta her reagerte med oppkast da hun fikk mme, og med masse luft smerter og skriking etter grøtstart. Var og mest om natten hun hadde vondt, så det er mulig det er melken hun reagerer på. Beste måten å sjekke det på er å unga mme en stund hvis du har mulighet, ellers kan du jo ta det opp med legen eller HS så kan de gi deg råd om hvordan du kan finne ut av det. lykke til
It's all about me Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Begynte du med noe ny mat i samme tid. Dette kan være melkeallergi, men det kan også være annet. Symptomene du nevner er også identiske med Cøliaki. Før en cøliakiker får glutenfri diett reagerer de ofte også på melk siden tarmtottene som glutenen ødelegger også er de som bryter ned laktosen i melken. Min gutt reagerte verre på melken enn glutenen før han begynete på sin diett, så også stor bedring ved å kutte ut melken. Derfor var jeg sikker på at det var melkeallergi han slet med, men prøvene viste noe annet.
*Lissi* Skrevet 22. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. september 2009 Har ikke reagert på grøt. Skal på 1 års kontroll mandag, så får høre med legen da. Noe er det iallfall...
*Lissi* Skrevet 22. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. september 2009 Uff, innviklet, hehe! Har gitt henne endel middag på glas. Tenkte vi skulle kutte ut det nå, men jeg bør kanskje vente med å introdusere mye ny mat til jeg har snakket med legen...
It's all about me Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Du kan jo ta en tur på apoteket og kjøpe en hjemmetest for cøliaki. Det er iallfall en start og gir den utslag er det ikke noe mere å tenke på. Hadde uansett bestilt en time for skikkelig tester hos fastlege. For det er tydelig at det er noe hun reagere på. Av erfaring gjetter jeg at legen kommer til å si at det er melken. dette fordi mange fastleger ikke har peiling på cøliaki i det hele tatt, de tror eneste symptom er diare og stagnering i veksten. Fy fastleger! Så be om test for det også!
Gjest Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 gutten min raegarer veldig på melk, men dt slår ikke ut på allergitest. Han reagerer på alle melkeprodukter. Når han var 3 fikk vi tips om at det kunne være cøliaki (han hadde sånn typisk "afrikamage")Etter en lang periode på diett introduserte vi langsomt gluten igjen. (Magen ble normal etter bare noen uker på diett) Han tåler fremdeles ikke melk., men er i dag mye bedre med melkefri kost.
It's all about me Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 tojunibarn Har du fått han testet skikkelig for Cøliaki eller bare prøvde du deg frem selv. Det er mange med cøliaki som ikke reagerer på maten, men det betyr ikke at kroppen ikek blir syk og skadet fordet. Slikt er farlig å ekspremintere med selv, det er derfor jeg spør.
Gjest Skrevet 22. september 2009 #9 Skrevet 22. september 2009 Han hadde ikke utslag på testen når vi fikk trumfet gjennom at han skulle testes. Men da hadde han vært på diett hele sommeren og akkurat begyndt med vanlig mat igjen..Alt har vært i regi av barnelege, men må inrømme at jeg ikke er helt fornøyd. Og han har fremdeles en del problemer med magesmerter og diare.Men han vokser og da er han pr. legens definisjon frisk..-og jeg er hysterisk mor...
It's all about me Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 Men har spiser glutenholdig mat nå og har gjort det en stund? Da hadde jeg først reist på apoteket og kjøpt en hjemmetest for cøliaki og så bestilt en ny legetime.
It's all about me Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 For som du sikkert har skjønt, går man på glutenfri kost får man ikke riktig resultat på testene uansett hvor mye man har sykdommen.
Gjest Skrevet 22. september 2009 #12 Skrevet 22. september 2009 Viste ikke at det fantes hjemmetester jeg.. Tror det blir en tur på apoteket i dag. For jeg klare ikke helt å legge fra meg tanken på at det kan være noe slikt som plager gutten min enda...Afrikamagen er vekke og han har spist "vanlig" mat i flere år nå, men har jo de mageproblemene enda..Faren har og en del problemer med diare...Burde kanskje fått han til å ta en hjemmetest og. Han har hatt problemer i 8-9 år siden han var i utlandet og fikk en matforgiftning sier han..Var før jeg traff han, så for alt jeg vet kan han ha hatt de problemene alltid.. hmm fikk mye å tenke på der..Takk for tips!
It's all about me Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 Hjemmetstene er ganske nye på markedet, men cøliakiforeningen reklamerer for dem i nesten hver utgave av medlemsbladet, så de bør være greie. Koster like over 200-lappen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå