Gå til innhold

Da har jeg født, det ble...


Tone 77,Bergen,fødte 190909

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Etter 16 dager på overtid fødte jeg på lørdag 19.09.09 kl 18:43 en sønn.

En gledelig overraskelse at det ble en gutt, da vi har ei lita jente på 2,5 år fra før. Vi ville ikke vite hva det ble før fødsel, og det angrer vi ikke på.

 

Vi hadde 5 overtidskontroller (m\ultralyd), snakk om vanskelig å ikke bare si at - jo, si hva det blir gutt eller jente, men vi klarte å holde oss.

Jeg ble strippet 4 ganger, til ingen nytte.

På 5 kontroll satte de inn ballong (fredag) og den var i frem til lørdag (da fallt den ut av seg selv)

Lørdag hadde jeg avtale å komme kl 10 for sjekk, og fikk beskjed at da måtte jeg ha med alle ting jeg trengte, for jeg ble ikke sendt hjem igjen.

Da jeg kom, var det rett inn til legen som konstaterte 3-4 cm åpning. Trengte ikke å ta tabletter (deilig) og ble sendt til føden, for å ta vannet.

Måtte vente til i 12 tiden. Var kjemperedd for at dette kom til å være veldig vondt og da de sa at de skulle sette sonde på hodet til barnet samtidig, ble jeg nok blek om nebbet.

Men det gikk kjempefint. Ingen problem, En stor lettelse.

Sakte men sikkert startet rier, og i 2-3 tiden fikk innlagt kateter til epedural, men den ble ikke aktivert.

Da riene gikk opp i itensitet fikk jeg den aktivert.

Det var fantastisk og angrer på ingen måte at jeg benyttet meg av dette.

I 5 tiden var jeg bare 5-6 cm og jordmor var ikke fornøyd med progresjonen. Så hun ville sette på drypp, som hun også gjorde,men da måtte de også øke smertestillende. Da ville ikke den fungere og det merket jeg til de grader.

Jeg fikk voldsomme smerter, og etter en stund forsto vi hvorfor. Jeg gikk fra 5 cm til 10 cm på under 1 time. Den var tøff kan jeg si.....

Men med en mann som er helt fantastisk og jordmødre som ga meg alt jeg trengte så gikk det fint..

Lille nurket kom da 18:43 og var hele 4120 gr. og 54 cm lang. og 35 cm rundt hodet. En skikkelig stor gutt..

Ingen sting, hadde et lite innvendig rift på under 1/2 cm og valgte å ikke sy den.

Det som var tøft var at når jeg da hadde født så ville ikke morkaken ut.

Jeg begynte å blø, og ganske mye.

Så at jordmor ble mer og mer alvorlig, og til slutt sa hun ganske sammenbitt at de mått tilkalle legen med en gang.

De prøvde akupunktur i tær, og massasje for å løsne på den, men jeg bare blødde.

Når legen kom tillkalte de enda en jordmor.

Jeg må si at jeg var glad jeg var på et sykehus, for jeg synes det var skummelt. Ekkelt å kjenne at kroppen bare ga mer og mer opp, de startet drypp og gode greier...

Det endte med at legen måtte inn og hente den ("rive den løs")

Mistet over 1 liter blod på under 1 time, så ikke rart jeg var svimmel.

Men trengte ikke blodoverføring...

Kom meg litt etter litt, men ME'en min kicket inn etter fødsel og gikk virkelig i kjelleren.

Ble trillet til eget rom, men det flotte var at jeg fikk et familierom og min samboer fikk være der til jeg reiste hjem i går....

Jeg har hatt voldsomme etter rier, og har trengt mye smertestillende, og skulle ønske at jeg hadde vært flinkere til å be om nettopp dette. Har hatt litt unødvendig mye vondt....

Nå tar jeg det jeg trenger (innenfor det man har lovt til da selvfølgelig da)

 

Sitter nå hjemme med en ny prins i huset. Vi har ikke kommet frem til et navn enda, men mange flotte forslag.

Jeg er enda svimmel, da blodprosenten er lav etter blodtapet, men får jern og c-vitamin så det holder.

 

Til dere som skal inn på kk haukeland vil jeg si.

Jeg har vært skeptisk hele tiden, nedskjeringer og rykter har ikke talt til fordel for denne plassen

men...

jeg vil slå et slag for de ansatte. De var upåklagelig. Jeg sa ifra at jeg trengte at jeg fikk klare beskjeder, at de måtte si hva de gjorde før de gjorde det, og at jeg trengte støtte men en stødig hånd. Dette tok de helt til hjertet og var veldig flinke og ga meg smertestillende så langt de kunne.

Tusen takk til de er alt jeg kan si....

 

Tusen takk for tiden inne på bim, og håper at jeg får møtt alle etterpå og at vi får mange kaffe slaberas hihi

 

Til dere som venter,,,, masse lykke til, vær bestemt og be om det du trenger, for i mitt tilfelle var det ingen problem å få det.

 

Nei nå må jeg avslutte, det er en liten krabat som roper etter litt melk ( den kom i natt)

 

PS etter at nr 1 hadde kolikk i 3 mnd så er dette en fryd, han bare spiser og sover

Veldig uvant

 

Snakkes

hilsen en lykkelig Tone

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra! Nå ser det ut som vi "alle" er i mål. Frøkna, Tone, Kirsty og Trilletroll har fått og Mne82 er på KK og føder i dette øyeblikk (krysser vi fingrene for i alle fall:).

 

Her har snuppa sovet så og si hele natta gjennom, kun med mat og bleieskift kl 06. Hun er veldig enten eller. Noen ganger er det helt umulig å roe henne, men når hun da ENDELIG sovner så sover hun gjerne en GOD stund, så det er digg!

 

Blir spennende å høre hva slags navn folk har valgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg gleder meg til å treffe dere alle sammen og ikke minst de flotte babyene.

Navn kan bli en tøff nøtt tror jeg hihihi

Må krysse fingrene ekstra for mne82 i dag.

 

Vi får lage en treff tråd om ikke lenge

ps Har trille troll fått????????det har jeg ikke fått med meg tror jeg, eller har jeg bare vært helt borte på slutten... ja jo kanskje, vet du jeg husker altså ikke, må inn å se nå, huff jeg har vel ikke vært helt megselv

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer kjære Tone!!

vel overstått fødsel og tillykke med prinsen :)

så gøy atdet ble gutt!

 

ja :) jeg har fått gutten min, han kom som et skudd på fredag 18.09.09,

lykkelig hjemme nå. D ble KK og føden, siden det gikk 24 timer fra vannet gikk til fødselen startet, men er storfornøyd :)

 

ikke noe tema at det ikke ble hjemmefødsel, hadde heldigvis ikke en fix idee om hvordan det skulle gå for seg.

 

Glad alt ble som det ble

Gleder meg såååå til å se dere alle med småkryp, det skal bli gøy!

Så flott at så mange av oss har født nå.

vi må få til treff i høst jenter, men vi trenger vel alle litt tid akkurat nå :)

 

Hvordan skal vi finne frem til å treffes uten BIM da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, gratulerer så mye med gutten, hadde en lignende fødsel som deg jeg også ,men min morkake hentet dem ut etter at jeg fikk narkose, med narkose og epudural ,så blir mann jo lam i bena å det var ikke noe særlig, jeg mistet 2,5 liter og fikk 3 poser men blod,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var utrolig mye blod du mistet, jeg er kjempeglad for at jeg slapp blod overføring,,,,

Tok det lang tid før du kom deg?

Jeg sliter med at jeg vil veldig fort svimmel og vil svime av!

Var å tok nye bp i går og jeg har ingen forbedring, så er proppet full av jern føles det som..

Men nå har etter riene stoppet og dermed kan jeg slutte på smertestillende, og melken er her vi bokstavlig talt fulle mugger hihihi

 

trill troll

jeg vet ikke hvor man skal gå fra bim

Er det noen andre som vet det...???

 

hilsen tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får hoppe over på dinbaby.com. Man kan fint arrangere DiB-treff der på samme måte som BiM-treff :) Men tror jeg trenger litt tid på meg før jeg tør bevege meg ut blant folk... må få dreis på denne amminga først... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...