Lille Blåbær Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 Jeg er gravid med nr 4 i uke 31. Nr 3 er 15 måneder og skal ta MMR vaksine neste uke. Siden det er mange småbarns foreldre her inne ville jeg bare høre om ulike meninger om MMR. Jeg er virkelig i tvil om jeg skal gi hennne denne vaksinen. De to store har tatt den. De to siste årene har jeg gått til en heilpraktiker (utdannet homeopat, soneterapeut og healer) og hun mener MMR vaksinene er grunn for mye av lese og skrive vansker, ADHD samt autisme som aspergers o.l. som vi ser mer og mer av i samfunnet i dag. Hun stiller seg VELDIG kritisk til denne vaksinen, og jeg vurderer å kanskje droppe den til de to små.... Noen meninger om saken der ute?
Nangiliama Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Jeg foreslår at du googler mmr vaksine, og leser en del av artiklene som kommer opp.. INGEN ordentlig gjennomførte vitenskaplige undersøkelser viser noen sammenheng mellom autisme og MMR-vaksinen. Men gå og les selv - informerte valg er utrolig viktig. Syntes også du må huske å se på hvilke konsekvenser det kan få for barna å ikke bli vaksinerte, og eventuelt gjennomgå sykdommene i stedet.. Prat med helsesøster om disse tingene, og vurder saklig informasjon før du bestemmer deg.. Jeg stiller meg MEGET kritisk til hva denne helipraktikeren har å bygge påstandene sine på..
Jokeren Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 Det er ikke påvist noen samenheng mellom autisme og MMR vaksine. Det de sier er at de fleste viser tegn til autisme i den alderen MMR vaksinen gis, og at det derfor er mange som tror det er sammenheng. Google det. Jeg utsatte vaksinen til snuppa var ca 2 år. Da hadde hun bedre immunforsvar og fikk bare litt lett feber. Nestemann skal også få den, men senere enn ved 15 mnd..
Pax - termin 24.09.09 Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 I Norge så tar såpass mange MMR-vaksinen at sjansen for å bli smittet her for en uvaksinert er ganske liten, men jeg har lest flere undersøkelser fra andre land hvor vaksineringsgraden er lavere, og der har de hatt en del dødsfall og senskader av meslingepidemier. Kusma er ingen spøk for kjønnsmodne menn, og røde hunder kan gi fosterskader hos gravide kvinner. Så alle disse sykdommene er det lurt å beskytte seg mot. I Danmark ble det gjort en sammenlikning mellom vaksinerte barn og uvaksinerte, og de fant ingen høyere forekomst av autisme hos de vaksinerte.
gutt06&09 Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Jeg kan anbefale Folkehelseinstituttets sider for spørsmål om så mangt (fhi.no). Her er det oppdatert informasjon om det meste, leger og helsepersonell bruker denne siden. Personlig ville jeg aldri tenkt på å ikke følge vaksinasjonsprogrammet med barna mine. De er for dyrebare. Det rare for meg er at homeopati og vaksiner er nesten helt samme prinsippet...?
Småtorsk Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Autisme, Asbergers og lærevansker/adferdsvansker er såpass "ulne" diagnoser at de er lette å sette i sammenheng med nære sagt hva som helst uten at det er riktig! Jeg har sett alt fra vaksinering til jordstråling, aspartam og hemmelig forgiftning av drikkevannet fra myndighetene få skylda for disse diagnosene, og den angivelige økningen i dem. Det har vært en økning i slike diganoser de siste åra, men det skyldes antageligvis at man er mer klar over problematikken og dermed diganostiserer fler. Dette er ikke eksakte diagnoser, men komplekse tilstander mange kan passe inn i. Så det er slett ikke sikkert at det finnes flere asbergere nå, det er minst like sannsynlig at man "putter flere oppi asbergersekken" en før. Det er heller ikke slik at det at ting opptrer samtidig betyr at de henger sammen. Om det regner den dagen du stryker til eksamen, betyr ikke det at regnet fikk deg til å stryke! Så om en økning i "atferdsdiganoser" sammenfaller i tid med vaksinering, betyr ikke det at det ene skyldes det andre. Som mange har påpekt, er forskninga som påstod at det var sammenheng mellom autisme og vaksine blitt grundig tilbakevist. Når det gjelder det at Norge er så "gjennomvaksinert" at faren er liten for å få sykdommene selv uten vaksine: Dette skyldes jo nettopp at så mange heldigvis vaksinerer! Men for å holde en sykdom i sjakk, må en veldig stor del av befolkninga være vaksinert. Så vidt jeg husker, må over 90% være vaksinert. Om du nekter vaksine, er du med på å slippe sykdommene inn igjen! Det er jo ganske egoistisk, spør du meg.
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Jeg er selv vaksinert , har vaksinert min datter og vil gjøre det samme med mitt barn i magen når den tid kommer. Gjør som de andre her har skrevet, google opp mmr vaksinen og les om den. Når det gjelder akkurat sammenhengen mellom mmr og autisme så var det noen forskere i England noen år tilbake som hevdet de hadde funnet en link. TV2 blant annet slo saken stort opp her hjemme og gjorde naturligvis mange småbarns foreldre bekymret. I ettertid har jeg forstått de måtte dementere disse resultatene og at de funnene de hadde gjort faktisk IKKE stemte. Men det er jo selvsagt opp til en selv hva en velger for sine barn og det må alle respektere selv om man kan være svært uenig i de som velger ikke å vaksinere sine barn. Alle tenker jo på det beste for sine egne:=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå