Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #1 Skrevet 22. september 2009 hei. Noen som har tatt elle kjenner noen som har tatt brystoperasjon som røyker? jeg røyker og skal ta operasjonen om 4 uker. Fikk beskjed om at jeg bør slutte 4 uker før operasjonen. Syns d var veldig lenge.. noen som vet hvorfor man må slutte å røyke?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #2 Skrevet 22. september 2009 Man bør slutte å røyke for at arret skal gro fortere og penere. Og det regner jeg med at du er interessert i, det er vel derfor du tar brystoperasjon, for å se bedre ut? så jeg synes absolutt du skal stumpe røyken for nå, så kan du heller begynne igjen om et par måneders tid, hvis du da ikke har funnet ut at du klarer deg bedre uten! (det skjedde med meg )
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #3 Skrevet 22. september 2009 ja jeg skal slutte å røyke før operasjonen. men lurte på om d var superviktig at det var 4 uker før. For nå til helga skal vi stor fest, og oh, hadde vert godt å røyka da altså.. tror du at d går bra med 3 uker før?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Ville ha slutta 4 uker før om jeg var deg.Siden det er det de sier.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Hvis du vil unngå store mørke arr, så gjør du som det sier og slutter å røyke 4 uker før og lar vær å røyke etterpå mens sårene gror. Dersom du røyker, kan du ikke klage på operasjonen etterpå. Det er lett å se om du har røykt eller ikke på arrdannelsen.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 SOm regel tar de i for å være sikker,- men avhengig av ditt blodomløp og generelle grogrunnlag (slik det hadde vært om du ikke røyket) så kan det og stumpe røyken lenge nok før operasjon være alfa og omega. Lengde på røyking har også en viss innvirkning, men realiteten er at blodårene blir mye mindre elastisk når man røyker, de ryker fortere og dette gir større blodutredelser, hevelser og igjen dårligere grobunn da færre årer står for blodsirkualsjon og restitusjon av de skadde området.Siden naturlig "Legningstid" bli lenger er det osgå en mye høyere risiko for at infeksjoner rekker og sette seg,-med de fatale og alvorlige konsekvenser det kan medføre..Både mtp invaliditet og utseende på kropp/pupper i ettertid.. Fare for blodpropp er også VESENTLIG større for en røykerog dette kan gi dødelig utfall under eller kort etter operajson,- alt etter hvor blodproppen oppstår evt setter seg fast... De sier ikke at du må slutte 4 uker før for å være slem,- de har sine retningslinjer,- og om operasjon skulle gå galt, eller komplikasjoner oppstå i ettertid,- så er det nok ikke mye du kan gjøre for å få erstattet skadene..HVerken fra ditt forsikringsselskap eller fra de som utfører operasjonen om/når de finner ut at du har røkt før eller evt kort tid etter operasjonen..Desverre. Det vil bli som å saksøke tannlegen fordi du har fått hull evt.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 Slutt i dag, og så ser du jo på lørdag om du klarer å holde deg... Jeg skal ikke komme med noen moralpreken, vet hvor vanskelig det er å slutte - men tenk på at å gjøre arrene finest mulig er en investering for livet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå