Gå til innhold

Stemmer det at os er ca 12000 i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og blir os redusert om man mottar kontantstøtte? Spør for ei venninne, men litt usikker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OS er på ca 11 300 eller 11 700 husker ikke helt.

Nei den blir ikke redusert av KS. Kun skattepliktig inntekt

Skrevet

Betaler man skatt av beløpet? Hvis ikke, vil det jo si at en som får OS+KS kan ha ca samme inntekt som de som jobber i såkalte lavtlønnsyrker...

Skrevet

Man betaler vel ikke skatt om os er eneste inntekt?

Skrevet

Sånn foruten ks,barnetrygd og sånt:)

Skrevet

er det ikke sånn at du du kan velge om du skatter eller ikke? skatter man får man de pengene tilbake når "skattepengene" kommer tilbake?

Skrevet

Om man kan velge og da evt får det tilbake, så er vel ikke os skattepliktig?

Skrevet

Os er nå på 11936 kr i mnd.

Har man bare os og andre stønader som barnetrygd og kontantstøtt ol skal man ikke betale skatt, men det er en fordel å betale litt for å slippe baksmell mener skattekontoret. Mange som bare går på os har ikke råd til baksmell. Jeg betaler 5% skatt av os, men er på den sikre siden enn så lenge (skal begynne å jobbe nå) pga at de trakk 36% de 2 første gangene jeg fikk os utbetalt.

Skrevet

Nei man betaler ikke skatt av OS hvis det er eneste inntekt. Men har man annen skattepliktig inntekt må man skatte av denne, dvs dersom man har en jobb.

KS, barnebidrag, barnetrygd, bostøtte osv er IKKE skattepliktig inntekt.

Skrevet

ok... treigt spørsmål fra meg... Hva er os?

Lurer også litt på om alle får barnetrygd? Har ikke helt satt meg inn i detta.. Har bare regnet med at jeg får permisjonspenger, men er det mer jeg har krav på?

Kom kanskje litt utenfor tema med dette spørsmålet men.. :)

Skrevet

Overgangsstønad, som enslige foreldre får. Kun den som har hovedansvaret for barnet får det.

Alle får barnetrygd 970,- Er man enslig mor/far får man dobbel barnetrygd og småbarnstillegg på ca 600,- til barnet er 3år.

Skrevet

Man får ikke dobbel barnetrygd. Man får en ekstra. Så om man har 1 barn får man 2 barnetrygder og har man 2 barn får man 3 barnetrygder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...