Gå til innhold

Har du og mannen din felles økonomi???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min har til de grader felles økonomi. Begge tjener ca like mye, og vi setter like mye over på regningskonto hver mnd. Hvilket kort vi bruker å betale med, kommer ann på hvilket kort som ligger nermest der og da:)

Har pratet med noen venninner om dette, og er faktisk mange av de som ikke har felles økonomi med mannen. Det blir litt sånn "mine og dine penger"...

Hvordan gjør dere det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig felles.

Han får alle pengene, han betaler alle regningene, han setter over penger til meg når jeg trenger det.

Kjedelig å ikke ha noe egen økonomi og måtte ta opp alle kjøp utover mat med han. Men til gjenngjeld er det utrolig deilig å aldri se en regning.

Skrevet

Felles konto der vi setter inn alt vi tjener minus en liten del som vi beholder til "eget bruk", men denne har etter baby i grunn bare blitt mer og mer felles egentlig.. Vi har begge nettbank og bankkort til felleskontoen.. Dine og mine penger-opplegg høres bare tungvint ut..

Skrevet

Vi har sånn litt over halvvegs felles økonomi. Hver vår lønnskonto, felles regningskonto og felles sparekonto.

Han tjener mer enn meg. Vi setter av et visst beløp på felles regningskonto hver mnd, han mer enn meg, slik at vi sitter igjen med likt beløp hver måned på lønnskonto. Så setter vi av likt på sparekonto. Mat går fra lønnskontnto. Noen ganger betaler jeg, andre ganger han. Slik er det med annet også, småinnkjøp til huset og ting til barnet som skal komme; vi deler uten å holde regnskap.

Jeg er den som bruker nettbank og holder oversikt. Han har brukt nettbank ett par ganger og da må han ringe meg og spørre hvordan han gjør det;)

Skrevet

Tja, omtrent som over her... Har hver vår lønnskonto, også setter vi inn på felles regningskonto.. Han setter inn mer enn meg der, for han hater å handle, så da har jeg heller litt ekstra igjen på lønnskonto sånn at jeg handler mat! Har felles nettbank med tilgang til alle kontoer, og det er stort sett jeg som styrer der også!

I utgangspunktet har vi relativt lik inntekt når han regner med overtid og tillegg, så det føles helt ok og dele det meste! Og det føles helt feil for oss å drive med dine og mine penger..

Skrevet

100% felles her=)

1 konto, 2 kort og er enige om hva vi skal kjøpe.....hvis mannen min trenger noe kjøper han det og det samme gjør jeg. vi er veldig nøkterne i forbruk begge to..det er vel for det meste jeg som bruker penger:P (jeg som handler, kjøper klær til lille osv).

Hvis vi kjøper dyre ting, type alt for 300kr f.eks, så snakker vi sammen om det før vi kjøper det. Fungerer veldig fint=)

(f.eks "spurte" jeg mannen min om vi skulle kjøpe reima dress til 1000kr før jeg gjorde det og ba han være med å bestemme om han syntes dressen virka bra. er kjekt å vite at jeg ikke må ta alle avgjørelsene alene).

Akkuratt nå er det også mannen som tjener mest, jeg er student og har studielånet+ en liten biinntekt. Men det er ikke lenge til jeg tjener like mye eller mer enn han=)

Skrevet

Delevis felles. Felles kontoer og kort til felleskostnadene og egne kontoer og kort på det som anses som private utgifter. Jeg styrer hele pengepotten.

Skrevet

Vi gjør som følger: Sparer på kvitteringer, betalte regninger etc som er fellesutgifter i løpet av en måned. Har et oppgjør hver månedsslutt hvor vi skriver opp disse utgiftene i hver vår kolonne på et ark. Summerer og deler på to, hvorav den som har betalt minst overfører til den andre.

Fungerer helt strålende, tar heller ikke lang tid, og pengebruk-krangel er helt fraværende. Om han ønsker å bruke 10000,- på sportsutstyr, så er det hans greie og ikke min... :-)

Skrevet

Vi har en felleskonto og 2 kort + vi har et par sparekontoer,og 1 fondskonto som vi trekker til hvar mnd. Jeg har full styring på økonomien m bet.av regninger osv. Fungerer veldig bra. Ønsker vi å kjøpe noe så henter vi fra sparekontoen hvis det er noe som koster en del.

Skrevet

jeg har min konto med min lønn på, og betaler for alt av mat og lignende. + min telefonregning, lånekassen, bensin til min bil og div.

han har sin konto med si lønn på, og betaler alt av andre regninger + diesel til hans bil...

jeg synes dette fungerer kjempegreit. jeg hadde taklet svært dårlig å måtte spørre han om penger eller lov til å kjøpe noe...

Skrevet

Vi har hver vår konto, men vi deler økonomi...

Ettersom det er mannen som tjener pengene, så setter han inn penger etterhvert som jeg trenger det :)

Skrevet

Regningene er det mannen som tar seg av, jeg handler mer inn mat og klær som vi trenger..

Skrevet

Det spørs jo hva man mener med felles økonomi, det :-)

Vi har felles lån og felles utgiftskontoer. Det betyr at vi setter inn like summer hver måned på de felles kontoene, og alle felles utgifter dekkes fra de kontoene. Begge har kort og disposisjonsrett samt nettbanktilgang på de felles kontoene. Vi deler på regningsbetaling etc.

Så har vi våre "egne" penger på private konti til eget/personlig forbruk.

Funker perfekt for oss. Sammen i snart 15 år og har aldri hatt en eneste diskusjon om penger - veldig glad for det. Hjelper at vi har samme forhold til penger, forbruk, nødvendig standard etc, da.

Skrevet

Vi har en felles regningskonto (for felles regninger) og et felles lån. Ellers er det mine og dine penger. Handle gjør vi litt 50/50. Jeg betaler nok mer for interiør, men han betaler 50% på en bil som bare jeg bruker.

Litt separat økonomi tror jeg er bra. Det dummeste man gjør, og som mange kvinner gjør, er at alle lån (hus, bil, båt, etc) står i mannens navn mens kvinnen betaler husholdning. Om man skulle gå fra hverandre senere (Gud forby, men det skjer jo), så står mannen som eier av alt med verdi, mens kvinnen har har brukt masse penger på ting som blir borte.

Bare tenk dere bonus på bilforsikringen. Hvor mye har ikke den og si for den årlige premien? Om den har stått i mannens navn tidligere, så må man starte på 10%.

Det er ikke noe galt i å ha felles økonomi, men litt må man kunne spare til seg selv synes jeg. Da har man litt selvråderett.

Skrevet

Vi har det akkurat som HI..

Vi tjener ca like mye og setter hver måned like mye inn på en konto der huslånet og andre lån trekkes. Vi setter av såpass mye at hvis en dag vaskemaskinen ryker, så har vi penger på denne kontoen til en ny.

fungerer flott. Så handler vi mat og klær ettersom hvem som har penger på konto.

Skrevet

Helt felles, enste måten å leve på spør du meg. Vi jobber jo for en felles familie, og det er deilig å dele alt. Spør alltid hverandre før dyre innkjøp over 2000 kr.

Skrevet

For min del virker det merkelig å ikke ha 100% felles økonomi. Vi er jo tross alt gift med familie. Min mann tjener ca. 150 000 kr mer i året enn meg, men det betyr jo ingenting.

Skrevet

Skikkelig felles. Jeg får alle pengene inn på min konto, betaler regninger og gir han lommepenger. Men nå er dette mest fordi han ikke har kontroll på økonomi i det hele tatt.

Skrevet

Vi har alt sammen. Selv om bilen står på meg,og båten på han (han er fisker) så deler vi alt.Han har hatt jobb når jeg ikke har hatt det og omvendt,så vi betaler regninger med det kortet vi har penger på der og da.

Skrevet

Nå er situasjonen vår sånn at min mann ikke har jobb eller inntekter. Så nå er det jeg som betaler alt. Og når han har jobbet litt og fått penger, sender han dem til meg. Har snakket om seinere og den dagen han kan komme til Norge på fulltid og begynne og jobbe, kommer vi til å ha det sånn som Vimsan.

De pengene han tjener går rett til meg, jeg betaler alle regninger og faste utgifter. Så får han penger etter som han trenger. Også fordi min mann ikke har peiling på økonomi - noe han selv sier. At det tryggeste for vår famile er at jeg tar hånd om økonomien. Og det er jo forsåvidt greit, så lenge han innser selv at han ikke har peiling.

Gleder meg til imårra. Vi har nettopp kjøpt oss leilighet hvor jeg har handlet alt til oppussing og interiør (hadde en del penger vi fikk tl bryllupet vårt så vi fikk oss salong og spisebord for disse pengene) Og imårra overfører han halvparten av det jeg har brukt. Han har dårlig samvittighet for at det er jeg som står for jobbing etc. Men det er sånn situasjonen vår er nå, så det får han bare godta og jeg har lovet han at han kan få betale MASSE seinere den dagen han får flytte til Norge og kan begynne å jobbe :)

Skrevet

Her er det felles... en bil på meg og en på ham (så er bonusen ordnet) huset er i begges navn, lånet likeså... en felles lønnskonto (i hans navn) med 2 kort..jeg styrer økonomien og overfører til utgiftskonto og sparekonto som står i mitt navn... så er ganske så felles, ja :o) og vi krangler absolutt ikke om penger! Har ikke behov for "mine penger"...alt er jo vårt... er noe av poenget med å gifte seg, synes jeg...

Skrevet

Vi har det sånn som dere :) En egen, felles regningskonto for alle fellesutgifter. Der setter vi begge inn likt beløp hver mnd. Mobilregninger ol betaler vi av den personlige kontoen.

Når vi handler matvarer og sånn betaler den som har kortet nermest :)

Ellers så har vi begge hver vår sparekonto, der vi også overfører penger hver mnd. Så har man litt i bakhånd til uforutsette utgifter, eller om det er noe spesielt man vil unne seg.

For oss fungerer dette perfekt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...