Gå til innhold

ME/ Kronisk tretthetssyndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere egentlig om denne sykdommen? Typisk kvinnesykdom, psykologisk betinget eller mystisk somatisk syndrom som er i ferd med å øke i omfang?

or what?

et mysterie er det iallefall, og ingen har klart å forklare hva det er, og hvorfor på en rimelig overbevisende måte rent vitenskapelig.

?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal droppe å kalle det ME, så kall det ihvertfall utmattelsesyndrom. DET er noe helt annet enn å være trøtt!

Og det er mange menn som har ME, selvom det er overvekt av kvinner, som det er med mange andre sykdommer og.

ME er klassifisert som en nevrologisk lidelse av WHO.

Det går ikke an for folk som ikke har ME å forstå det.....jeg var frisk som en fisk da jeg ble rammet. Klarer fremdeles ikke å forstå det, annet enn at det er en grusom lidelse som stjeler livet ditt.

Skrevet

vel... den europeiske diagnosemanualen kaller det kronisk utmattelsesyndrom, ME terminologien er vel slik jeg har forsåttt det egentlig en etterlevning fra 1960 tallet som man går vekk fra eller? i norge har jeg fått inntrykk av ar det nesten er en kamp for ME foreninga å beholde dette navnet- selv om det er heller omdiskutert?

Skrevet

Eh, ja, HI kaller det kronisk tretthetssyndrom.

Skrevet

....

Det er forøvrig ikke uvanlig at det blir brukt en del forskjellige navn på denne sykdommen;

postviralt tretthetssyndrom, kronisk utmattelsessyndrom, kronisk tretthetssyndrom, myalgisk encefalopati (ME). Sistnevnte er vel et navn som man anbefaler å ikke bruke fordi det antyder at vi vet noe om årsaksforholdene bak diagnosen. som vi egentlig ikke gjør?

HI

Skrevet

Her er det mye man ikke forstår. Forskerne står jo mer eller mindre blanke, etter det jeg har skjønt.

Det er merkelig. Og veldig rart at den kobles mot utprøvningen av hjernehinnebetennelsesvaksinen på begynnelsen av 90-tallet. Er jo rett og slett et medisinsk mysterium. At ikke flere blir nysgjerrige og vil finne ut av dette. F.eks. Folkehelseinstituttet som er ansvarlig for vaksineprosjektet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...