Jullia Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Noen som har barn med det? Hvordan Reagerer de i så fall på inntak av hvete? Takk for svar
trollmor & trollungene Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Er under utredning nå. Symptomer, magevondt - hyppig/løs/illeluktende avf - oppkast i perioder - nedsatt appetitt i perioder - lite energi i perioder. Må nevnes at han har melkeaalergi også, er vel egentlig de samme kjennetegnene der ved inntak av melkeproteiner.
Emil & Røra Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 Jeg har det selv. Jeg får vont i magen og elveblest.
Gjest Skrevet 21. september 2009 #4 Skrevet 21. september 2009 Sikkert variasjoner fra oerson til person. Min sønn fikk stinkende, slimende og hyppig avføring...Gusj! Heldigvis vokst det av seg nå. De aller, aller fleste må gjøre glutenfri diett, altså ikke bare kutte hvete fra maten sin.
Jullia Skrevet 21. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. september 2009 Takk for svar. Tuppa her har melk og eggallergi også. Hadde også grønn, slimete, illelukte basj når jeg ammet. Og fikk det igjen når hun fikk hvetegrøt, sammen med disse kulene i huden. Fikk liksom ikke så mye ut av allergilegen, annet enn at vi skal prøve hvetegrøt igjen om en stund. Syns dette er vanskelig. Tåler dere/barna havre da?
trollmor & trollungene Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Forskjell på havre og glutenfri havre. Helsekost har grøt uten melk og gluten. trekornsgrøt, samt grøt med eple og pære. Faller i smak her. Sinlac kan du jo prøve, men jeg synes den blir for søt og kunstig i smaken.
Jullia Skrevet 21. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2009 Ja vi bruker bare helsekost sin hirsegrøt. Har ikke turt å prøve noe annet enda. Får vet jo ikke om hun bare har hveteallergi eller også glutenallergi. Men har kjøpt havregrøt på helsekost. Skal prøve den. Den trekornsgrøten hørtes fin ut, skal prøve den. Takk
Malin G. Spann Skrevet 21. september 2009 #8 Skrevet 21. september 2009 Sønnen min har cøliaki. Før jeg byttet kosten hadde han disse symptomene: Ekstremt hard mage. Oppkast. Slapp og sov veldig mye. Han ble veldig, veldig tynn. Han hadde mørke ringer rundt øynene siden kroppen ikke tok opp den næringen den trengte. Om vi har et uhell der han får i seg gluten kaster han opp og blir veldig slapp. Nå er han 16 mnd, men jeg gir han av og til sinlac grøten til frokost. Den blander jeg på følgende måte, fordi jeg ikke har fått han til å spise ren hirsegrøt. Jeg bruker ca 150 ml vann. 2 ss hirsegrøt og litt sinlacgrøt for å sette litt mer smak. Dette synst han er kjempe!!
Jullia Skrevet 21. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 21. september 2009 Ahh, takk for tips. Trenger litt variasjon, siden hun snart er 9 måneder. Syns ikke jeg ser symptomer på glutenallergi. Men nå har hun jo aldri fått gluten heller da. Bortsett fra de to gangene med hvetegrøt. Vi må vel sikkert bare prøve oss frem.
Gjest Skrevet 21. september 2009 #10 Skrevet 21. september 2009 Altså: hveteallergi er allergi for gluten. Litt rar, den der. Uansett, kjør glutenfritt en stund og prøv igjen. Vår åt glutenfritt ca første leveår og vips så var det borte. Tarmene måtte modnes. Havre fra vanlig butikk har blitt "smittet" av gluten i produksjon, så du må sørge for å kjøpe den som er produsert i egne lokaler, merket glutenfri. Masse kjekke produkter som er å få glutenfrie.
Jullia Skrevet 21. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 21. september 2009 Takk for oppklarende svar!! Blir jo litt forvirret. Vi holder oss til helsekosten fortsatt da!!!
Gjest Skrevet 21. september 2009 #12 Skrevet 21. september 2009 Du kan sikkert få tips og informasjon (oppskrifter også!) på sidene til norges atma- og allergiforbund (naaf.no tror jeg det var)
It's all about me Skrevet 21. september 2009 #13 Skrevet 21. september 2009 Har du vært hos skikkelig lege eller allergi"lege". Synes det svaret du fikk under her var ganske håpløst. Er det misstanke om slik allergi skal en da ikke prøve uten og så teste matvarene igjen. Dette kan funke på melk, egg og andre ting, men IKKE gluten. Har du ikke fått testet for cøliaki hos en skikkelig lege drar du imorgen til apoteket og kjøper en hjemmetest, og uansett resulatet bestiller du blodprøve hos legen din. Og mens du venter dropper du glutenfritt. Du synes ikke symptomene stemmer skrev du. Cøliaki har mange symptomer, hvor av alle ikke er like kjente. Har forresten en gutt med cøliaki, så tar ikke dette ut av løse luften.
Gjest Skrevet 21. september 2009 #14 Skrevet 21. september 2009 Cøliaki og allergi er jo , som du sikkert vet, ikke det samme.
Jullia Skrevet 21. september 2009 Forfatter #15 Skrevet 21. september 2009 Hei, takk for at du svarer, vi har vært hos allergilege. Der spiste hun hvetegrøt. Hun fikk harde kuler i huden av det, en slags elveblest. Det samme skjedde for en måned siden når vi prøvde hjemme. Hun fikk også merkelig avføring. Dette er de eneste gangene vi har prøvd noe med gluten i. I følge allergilegen, er ikke glutenallergi og hveteallergi det samme. Så vi kan bruke vanlig havre sier hun. Hun har tatt blodprøver, men de viste kun høye verdier på egg. Men vet hun får pusteproblemer, oppkast og mye slim og kraftig elveblest av kun litt melk. Droppe glutenfritt sier du? Skulle ikke gi hvetegrøt mer sa legen, på grunn av det utslettet hun får. Den testen vil jeg prøve!
Jullia Skrevet 21. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 21. september 2009 Da skjønner jeg bedre ja. Hun kan da ha allergi mot all gluten, men det er ikke det samme som Cøliaki.
It's all about me Skrevet 21. september 2009 #17 Skrevet 21. september 2009 Jeg hadde uansett tatt med henne til vanlig lege også, høres ut som om hun får ganske ille plager. Skille mellom cøliaki oh hveteallergi kan en ikke gjøre gjennom om bare se på personen, det må det skikkelige tester til. Jeg tar slikt kanskje uvanlig alvorlig fordi jeg selv så hvor syk min gutt ble fordi han ikke kom til riktig lege tidsnok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå