Cat.68 Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Jeg tør ikke. Den er ikke godt nok utprøvd og man vet derfor ikke hvilke langtidsvirkninger den har/kan ha. Jeg er redd minstejenta skal få svineinfluensa siden hun er i risikogruppe, men jeg er enda reddere vaksinen. Heldigvis mener barnelegen hennes at hun nok vil takle svineifkuensan bra, og terskelen for å sette igang behadling/ la henne være på sykehus med den influensan og jeg er utrygg, så avvakter jeg til å ta en slutlig stilling til å gi henne vaksine.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 Har hatt svineinfluensa og trenger ikke vaksine. Jeg er gravid nå og hadde ikke tatt vaksinen uansett
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #5 Skrevet 21. september 2009 Datteren min er i risikorguppe, så ja, det skal jeg. Vaksinen er da utprøvd og trygg.
Mom2Two Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Den bygger vel på den vanlige influensavaksinen, men den komponenten som utgjør vaksinen mot svineinfluensaviruset er ikke særlig godt utprøvd. Det sier seg vel selv i forhold til tidsperspektiv osv.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Ja, fordi jeg er i risikosonen...
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #8 Skrevet 21. september 2009 Vaksinen er utprøvd og like tryg som vanlig influensavaksine. Jeg er gravid og har et barn med kronisk sykdom så det kan bli aktuelt ja..
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 21. september 2009 #9 Skrevet 21. september 2009 Er den virkelig utprøvd,er det ikke bare en prototype da?Tviler på at de har klart det på den korte tiden de har hatt på seg.. Her i huset skal vi forøvrig ikke ta vaksinen.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #10 Skrevet 21. september 2009 Nei, jeg liker ikke unødvendige medisiner, og akkurat denne synes jeg ikke har blitt prøvd ut godt nok til å vite hva som skjer etterpå Hverken jeg eller noen jeg omgåes regelmessig er i noen risikogruppe, og jeg kommer til å holde meg innendørs hvis jeg blir syk for å hindre videre smitte.
Kongeørna Skrevet 21. september 2009 #11 Skrevet 21. september 2009 Nei. Er gravid, og sånn sett i faresonen. Men hele familien min tåler godt en influensa. Tror vaksinen er værre, har klare anbefallinger av de som kjenner til forskningen på vaksinen om ikke å ta den.
Cat.68 Skrevet 21. september 2009 #12 Skrevet 21. september 2009 Siden svineifluensa er et helt nytt fenomen og en mutasjon av et virus som til nå bare smittet mellom griser, så er den komponenten i vaksinen som skal beskytte mot influensen ikke utprøvd. Det er vi som får denne første ladningen av vaksinet som blir prøvekaniner. Hvordan det vil virke på sikt, kan jo ingen fortelle enda. Kanskje er det helt tryggt, men Jeg vet ikke om jeg tør å ta sjansen??. Trur man må veie risikon for hver enkelt og så ta et standpunkt utfra det. Det har jo skjedd før at en vaksine slått helt feil ut. Mange som lider av senvirkninger av den idag.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #13 Skrevet 21. september 2009 Nei, ingen i familien er i risikosonen så da tar vi heller sjansen på å få influensaen. V
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #14 Skrevet 21. september 2009 Verken ungene eller meg skal ta den vaksinen. Heller svineinfluensa enn å bli ødelagt for livet av en vaksine som ikke er godt nok utprøvd. Den norske stat har påtatt seg ansvaret hvis noe skjer galt... altså leverandøren fraskriver seg alt ansvar... høres ikke noe betryggende ut spør du meg. Leste og en artikkel fra USA der det ble gitt vaksine for samme type virus på 70 tallet. Der var det flere som døde av bivirkninger som følge av vaksinen enn det var folk som døde av viruset...
simba>>>3gutter Skrevet 21. september 2009 #15 Skrevet 21. september 2009 NEI(med ekstra stor bokstaver) var hos legen i dag og hun var veldig skeptisk til å gi til gravid. De kan ikke garantere at det ikke er farlig selv om de sier det. Så sa at hun ikke ville gi det. Så da sa jeg at jeg ikke ville ha den.
Gjest Skrevet 21. september 2009 #16 Skrevet 21. september 2009 Nei. Siden ikke vaksinen har vært prøvd ut over lengere tid, så ser jeg ikke på den som trygg nok ennå. Jeg er litt skeptisk for en vaksine som nesten er laget i panikk..
rampete robin Skrevet 21. september 2009 #17 Skrevet 21. september 2009 Nei. Er gravid, men føler at den ikke er godt nok utprøvd. Dessuten er jeg frisk og rask og ville uansett ikke tatt influensavaksine av noe slag.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #18 Skrevet 21. september 2009 Aldri i livet. Jeg er og har alltid vært i god form når jeg har vært syk, så jeg vil ikke utsette kroppen min for det. Mamma er i risikogruppen, men hun jobber i barnehage så familien er ikke en trussel i det hele tatt i forhold til jobben og alle de som går inn og ut der. Hun vil forresten heller ikke ha den.
camilla^ Skrevet 22. september 2009 #19 Skrevet 22. september 2009 Jeg skal ikke ta den, heller ingen her i huset. Får vi svineinfluensaen så får vi den. Blir vi veldig syke og dårlige så finnes det sykehus. Utover det så har vi sofa, tv og mat i skapet. Jeg kan godt kose meg i sofaen en ukes tid, og det høres det ut som ungene kan også. Svigermor har tatt vaksinen, hun har dårlig immunforsvar og andre sykdommer så hun har blitt anbefalt den. Jeg orker ikke å henge meg på hysteriet ang svineinfluensaen. vi vasker oss som vanlig, og gjør som vi pleier. Bare i barnehagen og på skolen som de styrer litt mer, men de er ganske så rolige der også. Ungene vasker seg på henda når de kommer hjem, men det er også normalt igrunn.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #20 Skrevet 22. september 2009 Nei den er ikke utprøvd over lengre tid og på 70 tallet laget USA en vaksine mot et liknende virus.. det gikk ikke så bra, mange ble svært syke av vaksinen... Tror ikke vi er spesielt i faresonen og så farlig er ikke sykdommen for de som er normalt friske.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #22 Skrevet 22. september 2009 NEI, det hadde jeg nok uansett ikke gjort, men nå var oss to voksne her i huser uansett så uheldig å få den tidliere i høst, så det er heller ikke nødvendig. Vi var dau-syke i en uke hver, men ikke døden nær som mange forespeilet det . Ungene ble ikke smittet og blir de det, får vi ta det som det kommer. Da er man i hvert fall immune i en 10 års tid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå