Sistah*G07*J09* Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Har en liten en som nettopp er fylt 2år, har så vidt begynt å interessere seg for doen. Kan godt sitte på do, men når han kjenner at han må gjøre noe, så blir han helt hysterisk og hylskriker at han er ferdig. Vil absolutt ikke sitte der. Vil jo ikke tvinge han til å sitte der heller. Så når jeg tar han av do og på med bleia igjen, så tar det i underkant av en halvtimes tid, å så har han bæsja i bleia. Hvordan skal jeg få han til å forstå at det ikke er farlig å bæsje i doen, fordi det virker jo som det er det han er redd for? Er ikke noe stress med pottetreningen egentlig, så setter han kun på do når han selv vil. Men jeg spørr han etterhvert måltid, og noen ganger ellers i løpet av dagen. Noen ganger sier han nei, og andre ganger ja, så aner ikke hva han tenker. Hvordan gjør dere dette??
Lillebror og stoerebror Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Jeg er veldig imot pottetrening da. Noe forskning tyder på at det kan være uheldig og ha barn kan få "senskader" (sengevæting i skolealder, mannfolk som må opp å tisse i voken alder nattestid kan komme av dette, barn som blir mer stresset, usikkerhet hos barn mm). Min sønn var tørr etter 4 dager uten bleie. Tok av bleien og lot han lære av uhellene. Vi koste oss ekstra disse dagene med belønning, lek og morro. Dag en var det kun uhell, dag to halvert, dag 3 ett uhell så dag 4 var han helt tørr. Få uhell etterpå, kan telles på en hånd. De jeg kjenner som har gjort det på samme måte har hatt lettere avvenning og færre uhell enn dem som har drevet med pottetrening 1/2 år før bleieslutt. Barna virker også tryggere på situasjonen og mer tilfreds og stolte. Dette er selvsagt min mening men tror mange stresser barna unødendig mye. I mange andre land er det helt vanlig å slutte med bleie på 1 ukes tid. Dersom barnet er modent for bleieslutt skal de vist klare dette etter en uke uten bleie.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 MIn mening i dette er at det er akkurat som med sovingen og leggingen.. man "maa ta de" (he he) foer de vet hva som skal skje. Ikke driv aa spoer hele tiden, bare sett han paa do (har du proevd potte?) og la han gaa ned naar han selv vil. (Jeg begynte med eldste da hun var ca. 20 maaneder og hun var veldig flink aa gaa paa potte hjemme, hun sluttet riktignok ikke med bleie ute blandt folk foer hun var 2 aar og 4 maaneder. Yngste jenten er 19maaneder og bruker ikke bleier inne, hun gaar paa potten og har ikke uhell lenger, men hun er ikke flink med aa ta av seg masse klaer, saa hun gaar mest i kjole eller tskjorte hjemme.. akkurat det er jo ikke ideelt, men men, det er bare for en periode (ingen som kommer paa besoek uansett). Hun bare tisser i do, har foreloepig ikke baesjet.) Gi klistremerker og oppmerksomhet og vaer taalmodig. Han kommer til aa slutte med bleier snart Har han eldre soesken han kan laere av? eller kanskje deg? gaar du paa do sammen med han? Vaer taalmodig ! har hoert et sted at gutter er ofte vanskeligere aa pottetrene tidlig, men alle slutter jo engang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå