Magandang anak ko Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Har tatt det ja, det er ikke vondt men ganske ubehagelig. Hele kroppen protesterer mot å få noe trykket ned gjennom svelget hehe. Be om å få beroligende først, det hjelper på)
Ole`s mamma Skrevet 21. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2009 ok, skal ta om en uke. Gruer meg litt, men tror det skal gå bra. Hvor lenge varer det?
Gjest Skrevet 21. september 2009 #4 Skrevet 21. september 2009 Synes det verste var fasten og nervene. Selve gastroskopien var bare ubehagelig, ikke vond. Forbered deg på endel brekninger og mye sikling ;-) Husk også at du kan be om beroligende om du gruer deg fælt, men da må du si ifra på forhånd. Jeg synes ikke det var så ille at det var nødvendig med beroligende, men vet andre som synes det var veldig ok.
shari_z Skrevet 21. september 2009 #5 Skrevet 21. september 2009 Min erfaring var helt forferdelig, og ja har gitt beskjed til legen at gjør det IKKE en gang til uten narkose. Beroligende blir ikke nok for meg, dessverre. I motsetning til de andre, så synes jeg det var vondt, og hadde vondt i halsen i flere dager etterpå. Men skal også si at jeg kastet opp ganske mye mens de hadde slangen nede i halsen, og kan være derfor jeg hadde det så vondt og forferdelig. Mener det tok ca en halv time å bli ferdig. Og det var ikke enkelt med fasting på forhånd, heller. Eller, det å gå uten vann. Mat var ikke problemet, det var at jeg ble så tørst. Håper det går bedre for deg. Tror jeg er unntaket, egentlig.
Magandang anak ko Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Jeg fikk det i forbindelse med sondenedlegging pga kvalme, så jeg vet ikke hvor lenge en vanlig gastroskopi varer. Det værste er å få den ned. Når den er nede så er det ikke så ille egentlig. Beroligende hjelper på den måten at du blir slappere i kroppen så du ikke brekker deg så mye. De måtte holde meg fast for å få det til, men jeg brekker meg ekstremt fort. Det kommer til å gå bra! Jeg fikk beskjed om at jeg kunne drikke litt vann inntil 2 timer før gastroen.
Ole`s mamma Skrevet 21. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2009 Å, er du bra nåå? Har du vært syk... Uff. håper du har det bra!
BettyBoob Skrevet 21. september 2009 #8 Skrevet 21. september 2009 jeg har gjort det. ringte på forhånd og ga klar beskjed om at jeg skulle ha beroligende, jeg har en overaktiv brekkrefleks.... det var ubehagelig, og varte vel i 10-15 min. Hadde ikke gjort det uten beroligende... Du blir såpass døsig av den at du ikke bryr deg stort.
Verdens tøffeste mamma Skrevet 21. september 2009 #9 Skrevet 21. september 2009 Det er skikkelig ekkelt, men det varer ikke så lenge. Jeg fikk ingenting beroligende og det gikk helt fint..
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 21. september 2009 #10 Skrevet 21. september 2009 Har hatt det. 'Syntes det verste var siklingen... ellers ikke noe stor greie. Min tok bare 5 min. Kommer vel litt an på hva de ser etter hvor lang tid de bruker, tror jeg...
fox`y Skrevet 21. september 2009 #11 Skrevet 21. september 2009 Jeg var inne å tok gastroskopi i juni. fikk slik bedøvelses spray i svelget først pga at man ikke skal brekke seg så forferdelig. Men må ærlig innrømme jeg ble temmelig sjokkert når jeg så den slangen, trodde liksom d var en slik blank plasstslange. men glemmer ikke den gråe slangen der me d første. Jeg hadde veldig vondt i halsen og brystet i 3-4 dager etterpå og litt i skjeven pga den ringen man biter rundt. Men så lenge de fant ut hva som plaget meg så er jeg fornøyd. d var verdt ubehaget og smerten i 20 min. Lykke til.
Magandang anak ko Skrevet 21. september 2009 #12 Skrevet 21. september 2009 Ja nå er jeg mye bedre:o) Var innlagt 3 uker på haukeland, det var ikke så kjekt. Det kommer seg mer og mer for hver dag som går:o) Er 16 uker nå, så håper jeg er over det værste! Er du dårlig i magen siden du skal ta gastro? (
Gjest Skrevet 21. september 2009 #13 Skrevet 21. september 2009 Samboeren min har tatt det.. og han er ikke pyse av noe slag.. og er evig optimist.. men han syns det var forferdelig.. men han overlevde! han har tatt begge veier også.. tror han syns den andre veien var enda verre! men overlevde det også! lykke til! =)
meg & to små vampyrer Skrevet 21. september 2009 #14 Skrevet 21. september 2009 Åååå, nå gruer jeg meg til min... Men, om man klarer å føde uten bedøvelse bør man vel klare en skarve slange ned svelget også (sa hun til seg selv optimistisk...)....
cherry coke Skrevet 21. september 2009 #15 Skrevet 21. september 2009 Ikke vondt, men litt ekkelt. Min varte max 5 minutter tror jeg, selv om det føltes lengre. Brekte meg en del og siklet myyye. Spurte om jeg fikk se på skjermen mens de filmet for å konsentrere meg om noe annet, og det hjalp litt. Men som en over her sa, hele kroppen protesterte mot å få en stor slange ned i svelget, men etter slangen var komt forbi svelget og ned i magen gikk det mye bedre. Lykke til=)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 21. september 2009 #16 Skrevet 21. september 2009 Jeg har samme erfaring som cherry coke. Det var veldig ekkelt pga hele kroppen protesterte mot å få den slangen ned i svelget. Men når det var gjort, så var det ikke så veldig gale. Det var litt rart når de sjekket nedi tolvfingertarmen(tror det var den) , for da ble det et slags trykk inni magen. Ikke vondt altså, men en rar følelse. Men dersom du er veldig nervøst så er det nok lurt å be om beroligende. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå