Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Jeg spør her inne siden det er forholdsvis stilt på bam. Jeg har en gutt på 9 år som gjerne vil ha peng, gjerne til alle døgnets tider, og helst uten å gjøre noe for å fortjene de pengene. Vi prøvde oss på en ordning med ukelønn dersom han ryddet rommet sitt før hver helg, men dette fungerte ikke, derfor kuttet vi det bare ut. Når han har penger, fått hos besteforeldre, til bursdag ol skal han bruke og bruke, han har aldri kunnet spare pengene, da måtte jeg i tilfell tatt de bort med en gang og satt de på kontoen hans. Han er ikke så nøye med hva han bruker pengene på, er mest unødvendige ting om han får lov. Her for et par uker siden brukte han resten av bursdagspengene på å kjøpe melis f.eks, for han måtte jo ha det til muffinsene, jeg var på jobb da, og faren reagerte ikke før han var tilbake fra butikken. Han er også rask til å dra på butikken/kiosken å kjøpe godter når han har penger mellom hendene. Situasjonen hans er også at han ikke bør spise godter fordi han blir spinnvill av det , mye mer enn "normale" barn, jeg har hatt mange bursdagsselskaper, så det vet jeg. Kompiser har faktisk kommet hit ensærend for å fortelle meg hvordan han har oppført seg, jeg har da spurt de hva foranledningen var, og fått vite at de har vært på kiosken og kjøpt godter og spist. Når får deres barn penger? og får de penger for å gå på kiosken midt i uka å kjøpe godter? Har en 9 åring behov for penger mellom hendene i det heletatt?
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Nei, en niåring trenger ikke ha penger tilgjengelig til vanlig. Han kan heller få noen kroner på lørdagen til å kjøpe lørdagsgodt, hvis han får det da. Når han får penger av besteforeldre etc. kan du ta styringen og putte dem rett på sparebøssen.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 Jo, han får lørdags godter. Han kan ikke ha sparebøsse, han har ødelagt 2 av sine egne, og 3 av lillesøsterens for å få tak i penger. Vi vet ikke hva vi skal gjøre lenger, har satt de pengene som var igjen i søsterens sparebøsse på kontoen hennes + litt til da så hun ikke skulle tape på det. Han har for en god stund siden stjelt 3000,- fra visa kortet mitt ved å registrere seg på mobil handel, og fylle opp kontantkortet på telefonen sin. Da var jeg selvfølgelig nødt til å hente penger fra hans konto, for det var helt umulig for telenor å på noen måte gi meg tilbake de pengene. Selv har jeg og har fra 8-9 års alderen hatt stålkontroll på økonomien min. Har alltid vært av den fornuftige typen når det gjelder økonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå