Gå til innhold

Hevder aborter gir store fødselsproblemer senere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser på den slags vissvass som god gammeldags propaganda mot at mor skal bestemme over egen kropp.

Skrevet

Har tatt abort en gang selv for noen år siden, og fødte en gutt i mars..det gikk helt finfint :)

Skrevet

En abort innebærer et arr på livmoren noe som kan føre til problemer både med å bære frem og å føde. En bekjent av meg har hatt såpass mange aborter at hun er steril, livmoren hennes er bare arrvev..

Jeg for min del synes abort er ren styggedom, mtp at fosteret begynner føle berøring allerede i uke 8... Huff og æsj!!!!

Skrevet

" En bekjent av meg har hatt såpass mange aborter at hun er steril, livmoren hennes er bare arrvev.."

Beklager, men det lukter vandrehistorie lang vei.

Jeg har venninner som er mødre, og som har fra 2 til 6 aborter bak seg. For ikke å snakke om alle som spontanaborterer og må ha en utskrapning i etterkant. Livmoren tåler mye.

Skrevet

Absolutt ingen vandrerhistorie.. Venninna til venninna mi, hun heter Marianne og er litt over 21 år gammel.. Alle abortene hun har tatt har vært ganske sene, kanskje det har noe med det å gjøre. Men tro hva du vil, jeg vet jeg snakker sant..

Jeg har selv hatt akutt keisersnitt, og har også arr i livmoren. Er nå prøver igjen, og har mistet 3 ganger hittil. Hvorfor spurte jeg legen, jo fordi det er arrvev i livmora.

Skrevet

Dette er sakset fra Pasienthåndboka: Virkninger på senere graviditet?

I en dansk oppfølgingsstudie1 av nær 2.710 kvinner som hadde avbrutt graviditeten ved medisinsk abort og 9.104 kvinner som hadde fått utført kirurgisk abort, var det ingen forskjell mellom de to metodene i risikoen for spontan abort, svangerskap utenfor livmoren, for tidlig fødsel eller lav fødselsvekt ved senere graviditet. Tidligere studier har vist at langsiktige skader av kirurgisk abort forekommer meget sjelden.

Prøv å ikke bekymre deg for mye, det går helt sikkert bra :)

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at når man tar abort så blir man fortalt at det blir vanskeligere å bli gravid og når man har SA så blir man fortalt at man blir lettere gravid i etterkant.. Jeg hadde en SA i uke 19. Var til utskrapning og fikk beskjed av legen at man ofte ble fortere gravid etter en SA. Og riktig nok så ble jeg gravid første gang vi prøvde. Jeg tror hverken en abort eller SA bestemmer hvorvidt man blir gravid eller ikke. Noen ganger klaffer det bare,andre ganger ikke.

Skrevet

hmmmm... da skulle jeg altså IKKE gå overtid? Men det gjorde jeg, og det endte i hasteKS med første barnet jeg fødte.

Andre barnet ble født kun 5 dager før termin, men det var pga at jeg fikk skikkelig diare dagen før..... Og her gikk fødselen "etter boken". En enkel og flott fødsel, til å være første vaginale, sa jordmoren:) Her hadde jeg da en abort og et KS i forkant, og dette var den beste og mest perfekte;)

Begge hadde normal fødselsvekt.

Min abort var en SA, men utskrapningen jeg hadde er akkurat den samme som ved provosert, kirurgisk abort. Jeg vet nøyaktig hvordan dette foregår, da jeg som student overvar en utskrapning av livmoren(dette var ikke en abort, men utskrapning pga rester etter fødsel som skapte betennelse hos pasienten).

Og i noen tilfeller anbefaler de jo utskrapning for de som ikke blir gravide, nettopp for at de skal bli det....?

Skrevet

Hele artikkelen er jo bare vissvass. Den starter med å si "Ny forskning hevder at kvinner som tar abort øker risikoen for å få undervektige og fortidligfødte barn senere."

Og resten av artikkelen går jo bare med til å bortforklare hele overskriften!

"Det er kjent at gravide tenåringer, enslige kvinner og kvinner som kommer fra såkalte lavere sosiale lag i seg selv har økt risiko for å føde for tidlig og derfor føde barn med lav fødselsvekt. I denne gruppen finner man også en overvekt av de som tar abort"

"De 37 studiene som er inkludert er fra alle deler av verden og mange er svært gamle slik at det ikke er gitt at resultatene er aktuelle for norske forhold i dag."

"det er også usikkert om funnene kan overføres til moderne abortmetoder som brukes i Norge."

"Vi advarer mot forenklede tolkninger av resultatene våre, ettersom sosioøkonomiske faktorer, som er svært viktig, kun er tatt i betraktning i svært få studier"

Skjønner ikke hvorfor de har trykt denne artikkelen i utgangspunktet!! Kjenner jeg blir irritert! ....igjen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...