Gå til innhold

navnefest og faddere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha en liten fest for snuppa mi, ikke dåp eller humanetisk navnefest, men en liten privat navnefest hvis man kan kalle det det for henne slik at hele familien også de som bor et stykke unna kommer å får se henne.

Nå spurte plutselig min far hvem som skal være snuppas faddere, og da ble jeg litt tatt på sengen... Trodde det var i kristen dåp at man hadde faddere jeg... Leste litt på humanetisk forbund sine sider, og der står det at foreldrene må selv velge hvilke rolle fadderne skal ha...

Da lurer jeg på, er det noen som ikke har døpt eller har hatt humanetisk navnefest for sine/sitt barn som alikevel har faddere? og i såfall, hvilke rolle har fadderne da?

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde egentlig fadder var en kristen greie, jeg da. De skal jo lære barnet om troen osv.

Man kan jo selvsagt spørre om noen nære familievenner ønsker å være fadder, å ha et litt mer "forpliktende" forhold til barnet i oppveksten osv. Men det blir jo helt uoffesielt.

Skrevet

Vi hadde navnefest tidligere i år og hadde ikke faddere, eller vitner som det egentlig heter. Hos oss, så hadde HEF gått bort fra å ha vitner. Jeg syns forsåvidt det er greit å ha vitner og faddere er ikke nødvendigvis noen kristen greie. De har bare "tatt patent på det":) Men uansett så syns jeg det er greit med vitner som har litt mer ansvar for å lære ungen om rett og galt, alle livssyn som måtte være nødvendig og så videre.

Vi sa her hos oss at vi har ikke vitner, for vi ønsker at de som vil hjelpe oss med overnevnte får gjerne gjøre det. Om det være seg besteforeldre eller venner. Da vil alle passe på og han får flere som har "ekstra ansvar":D

Skrevet

ja, tenker nok litt som deg, babyknoppen. Er aleine med snuppa, og allerede synes jeg familien er helt fantastisk med å stille opp for oss, uten at jeg har tenkt på det som en fadder/vitne - greie. Har dere sagt dette til familie og venner? Litt usikker på hvordan jeg går frem her...

Skrevet

Vi hadde en privat liten navnefest for lillegutt der vi inviterte den nærmeste familien (hans besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn) på middag og kaffe/kaker. I forkant av dette hadde min nevø gitt uttrykk for at han hadde veldig lyst å bli gu'far (som vi kaller det...) til lillegutt. Etter å ha diskutert det fant vi ut at dersom han ønsker å ha en litt spesiell rolle overfor gutten vår så er det jo ingenting som er bedre enn det. Så vår gutt har sitt eldste søskenbarn til gu'far, og han er nok over gjennomsnittet interessert i lillegutt. Men vi gjorde ikke noe spesielt i forhold til faddere/gudforeldre på navnefesten, men nevøen min er altså "uformelt" gu'far etter eget ønske. Funker finfint det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...